xc eller mxz behöver hjälp!

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
Hej!
Har en Ski-doo mxz 670 -97 och en Polaris xc 600 -99 på G och vill gärna veta lite mer för och nackdelar om båda, som en gämförelse. Vill ha en skoter som man kan både köra led med men även busa runt i snön och ta nån liten flygtur med. Stämmer det att xcn drar typ 4 liter milen? Och väger 670 lika mycket som jag fått för mig?

Nu är det såhär att det är dom här skotrarna det gäller så kom inte med nå "köp en edge!"
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag hade satsat på Xc, mest eftersom det är en lite nyare modell. kanske lite dyrare också. Vad jag även fått för mig av egen provkörningen kändes 670 hyffsat tung. Men är väl något man kan vänja sig vid, ingen vidare lössnö maskin heller. Tycker också att XC ser bättre ut. Summerat tror jag XC klår mxz i de flesta områdena.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
En XC 600 som drar 4 liter milen är det garanterat något fel på, borde inte dra mer än 3 liter på sin höjd. Det är för övrigt en fin maskin med hyffsat bra fjädring, kolla skoterbanken för lite mer kött på benen
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
XC spöar allt på led men är riktigt tråkig i lössnö för den händer sig på fotstegen..
MXZ är mer allround.. Skulle satsat på MXZan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tycker inte alls min MXZ går dåligt i djupsnö tvärtom, har dock lite högre (32mm tror jag) kammar än orginal. Däremot väger den en del men det känns inte alls när man kör den utan mest när man ska slita runt den på släpet osv.
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
tack för alla snabba svar!
måste få svar på några avgörande frågor. Hur är dom att dra pulka med eller går det ens? tänkte att man skulle kunna följa med familjen i hisknande farter som inte överskrider 35 km/h. och efter man dragit upp pulkan på fjället så vill man ju gärna släppa loss lite och busa :). antar att xcn har bättre dämpare eller? xcn är ju lite nyare. och mxzan verkar vara lite mer en "lake runner". vill inte behöva arbeta som ett djur för att få loss den efter en fastkörning. som sagt gillar jag att busa runt med skotern men den ska även klara av en kort touring tur med familjen.står inför ett svårt beslut här!

snälla hjälp mig grabbar!
 
R

Robin

XCn är iaf skit lätta, inga problem att lyfta upp då man fasnat, dock undrar jag fortfarande om xc du kollat på är en sp modell? sp hade nämligen rörliga avgasportar, bättre dämpare och lite annat xtra.

mvh/Robin
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Den -99:as XC 600 som jag ägde drog 2,2 liter milen vid (för mig) normal, blandad körning. Det händer vid några tillfällen att den drog såpass mycket som 2,5 liter milen, men de få gångerna körde jag sakta mest hela tiden och stod en hel del på tomgång. Kan väl ta i beaktande vad gäller just det exemplaret att jag hade en annan matta än original (30 mm istället för 23 mm). Jag var jättenöjd med den.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
XCn är iaf skit lätta, inga problem att lyfta upp då man fasnat, dock undrar jag fortfarande om xc du kollat på är en sp modell? sp hade nämligen rörliga avgasportar, bättre dämpare och lite annat xtra.

mvh/Robin

Det mesta var rätt förutom att XC'n fick rörliga avgasportar -00, inget annat
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
lutar åt en xc, den skoter verkar passa mig bäst.

men har inte riktigt fått svar på frågan om det går att dra en pulka efter skotern. det är ingen pulka full med familj och vänner utan en packpulka. jag är säker på att den klarar av att dra en pulka men det är ju det att jag ska kunna följa med familjen nån gång i touring fart. kommer skotern att gå varm eller klarar dom av att köras i låga hastigheter?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det är första gången jag fick höra att en mxz skulle vara en lake runner maskin men men som sagt XC är en trevlig maskin med, och vad jag fått för mig så går dom riktigt bra.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
men har inte riktigt fått svar på frågan om det går att dra en pulka efter skotern. det är ingen pulka full med familj och vänner utan en packpulka. jag är säker på att den klarar av att dra en pulka men det är ju det att jag ska kunna följa med familjen nån gång i touring fart. kommer skotern att gå varm eller klarar dom av att köras i låga hastigheter?
Det fungerar.