Xcr 440 eller indy 500?

Challre

Medlem
16 okt 2005
20
0
1
33
Åsele
Polaris mannen skrev:
440in har bättre dämpare orginal:)

Har du kollat skoterbanken?

Vilken års mod?
jo har kollat lite på den. tänkte om någon hade något att tillägga..
92:a är det..

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Vad jag antar att han menar är ju att det är en 440 maskin! Alltså en "cross" maskin! 440 är ju mestadels byggd för att gå på bana... Därav den rappare motorn bättre dämpningen. Men därför att motorn är rappare är för att man klämt ut det som går ur den. Det innebär alltså att den inte är lika slitstark. Alltså en 440 måste byta kolvar minst en gång under säsongen. Oftast är inte tanken så stor eftersom den inte ska gå några längre turer. Men kolla extra noga om du funderar på en 440, dom har oftast gått ganska hårt :) ! Ha'de

iq800

Medlem
3 maj 2006
22
0
1
Skellefteå
HK mattan skrev:
Vad jag antar att han menar är ju att det är en 440 maskin! Alltså en "cross" maskin! 440 är ju mestadels byggd för att gå på bana... Därav den rappare motorn bättre dämpningen. Men därför att motorn är rappare är för att man klämt ut det som går ur den. Det innebär alltså att den inte är lika slitstark. Alltså en 440 måste byta kolvar minst en gång under säsongen. Oftast är inte tanken så stor eftersom den inte ska gå några längre turer. Men kolla extra noga om du funderar på en 440, dom har oftast gått ganska hårt :) ! Ha'de

Du förklarade de ganska bra åt mej hk mattan! :D Men ska du ha en 440 ska du ha en nyare, oftast håller ju folk pluggen, En kompis har en indy500-91 går f*rbannat bra,! Skulle nästan tipsa mer på en sån, års modell vad du nu än söker

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
en gammal 440 ifrån den tiden håller inte sämre än större maskinerna, det viktigste att tänka på vid köp av en sådan gammal maskin är att kolla underhållet på den, gå igenom variatorn och kolla kedjehuset, kolla efter sprickor i chassit och lyssna på motorn. hade själv en 96a som jag hade i 2 år körde 2-300 mil per år och bytte inte kolvar skulle inte tro att det var bytt på dom sista åren innan heller, och den gich som en klocka efter jag bytt rullar och vikter på den. den hade för övrigt gått en bra bit över 1000 mil när jag köpte den.

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
440 -92 är ingen skilland mot 500 :an så ta den som du får för bäst pris, och bäst skick!