XCR 600 -96 vs XC 600 -98->

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
XCR 600 -96 vs XC 600 -98

Som rubrik. Polaris började ju med twin-motorer på XC600 -98 modellen om jag förstått det rätt.

Har ju hängt på diverse forum på senare tid och jag har hittat runt 50tiotalet trådar (mest forum i usa/canada) som skriker att "monoblocktripplarna" äter vevpartier, lager och så vidare även om man inte har pipor. alla säger ungefär såhär " frågan är inte om utan när" och "its a ticking timebomb"

Så nu har jag en grym avsmak för "monoblocktripplarna" och jag kommer aldrig kunna köra en i lugn och fred utan att oroa mig för ras, jag kommer heller inte våga köra hårt eller liknande. Nu har jag blivit hjärntvättad så är det.

Undrar alltså hur det är med twinnarna som kom 98? Bra krut i dom? Barnsjukdommar? Är övriga skotern lika bra/bättre?

mvh.
 
Last edited:

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
vad jag hört så är xlt motorn som sitter i xcr 600 en väldigt hållbar motor. har en själv och den har fått gått rätt hårt i vinter. väldigt bra ledskoter som går att köra väldigt fort med på led. funkar även bra att köra li lössnö med bara du har tillräckligt med fart (pga fullblocksmatta med 22mm kammar) saker jag saknar på min trippelpipor, styrhöjjare, bättre matta. köpte min för 18k helt ok skoter för det priset
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Okej, jo jag har hört att det är en bra skoter i övrigt, men ta en titt på det här t.ex.:

Här har vi en myra, jag har sett flera myrstackar.

"1996 XCR-600*
Almost every single 96 XCR-600 I encountered spit its crank before 1500 miles, often around 900 miles. There was also a secondary issue with these sleds as well, many suffered piston failures when the casting around the piston pin area would crack away and allow the pin to work out.
In my extensive experience with these engines and having replaced or help replace over 100 of these cranks, I believe that my analysis of the problem engines is very accurate"


Mycket oroande, man vill ju kunna köra utan att behöva oroa sig även om maskinen håller är det inge kul alls med sånt där i bakhuvudet...
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
De två-cylindriga 600-orna har generellt sett gått bra. Utifrån det jag sett/kört/jämfört så har både XC 600 -98 och -99 (samma motorer, 99:an har Gen II-chassie) gått bra. De exemplar jag känner till har det inte varit några problem med. Kan ju inte snacka för alla exemplar på hela jordklotet såklart ;), men de jag känner till har varit pålitliga. Från -00 och framåt har de rörliga avgasportar, och har mig veterligt också varit helt ok.
 

bikemike

Medlem
12 feb 2006
24
0
1
35
Kåge
har en xc600

ja har en xc600 -98 å har inte haft några problem fast den har just bara rullat över 500mil så. men dämparna bak kunde gärna ha varit bättre. å den är betydligt tyngre än edge-chassit fast då snackar vi ju en annanprisklass. fast då åt andra hållet har vi ju då xcr som är ännu tyngre fast då billigare än xc:n

ps. min är tillsalu om du är intreserad?(skicka pm)