Xenon! Måste man ha en likriktare?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Ska testa montera xenon nån dag utan batteri, bara ta ström direkt ifrån original lampkontakt. Fåse hur de går å vid vilket varvtal de slocknar. Tycker dock att det borde funka ifall man varvar till så xenonet tänder, när det väl tänt drar de ju inge ström nästan å borde därför funka även på tomgång :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Gör det, återkom med resultat :) Bara man inte nöter ut ballaster/lampor när den klickar till och från hela tiden så..
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tror inte att de behöver klicka till å från hela tiden. Mina 50 wattare jag har här hemma nu har en arbetsspänning på mellan 9 å 16 volt, å 9v måste man väl komma upp i ganska direkt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Drygt 8 volt ger min på tomgången med 2x55w halogen, utan handvärmare dock men spänningsfallet kompenseras en aning om man kör med 35w xenon. Så ja, det kan funka men nu läser jag i en annan tråd att batteri ÄR ett måste så man börjar ju fundera.. Aja, får bli ett sommarprojekt när man har mer tid
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Drygt 8 volt ger min på tomgången med 2x55w halogen, utan handvärmare dock men spänningsfallet kompenseras en aning om man kör med 35w xenon. Så ja, det kan funka men nu läser jag i en annan tråd att batteri ÄR ett måste så man börjar ju fundera.. Aja, får bli ett sommarprojekt när man har mer tid

Av 90% av trådarna jag har läst så skriver dom att batteri är ett MÅSTE, 8% skrivar att det kan funka om man har tur men då fungerar det dåligt. Sen har jag faktiskt läst om två stycket (tror den ena var på detta forum) som kör utan batteri och det fungerar utmärkt. På en Rev var den ena.

Så jag vet inte vad man ska tro, fungerar det eller inte??
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det finns lite olika ballaster som är olika känsliga men som jag har förstått så ska det vara lik spänning dvs DC för att det ska lira,håller på att utreda detta med en importör o en skoter handlare ,så snart vet man lite mera.
xenon finns till arctic o polaris också :rock:
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
Ja men varför inte bara köpa ett gelè batteri och koppla in till xenonljuset så blir det jämn ström styrka. Slipper xenonljuset få varierad strömstyrka vilket förmodligen förkortar livslängden. Sen kopplar man bara in underhållsström från skotern till batteriet. Ett 3ah gelé batteri på biltema kostar 229:-. Vilket kan vara värt att ha för jämn strömstyrka..
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ja men varför inte bara köpa ett gelè batteri och koppla in till xenonljuset så blir det jämn ström styrka. Slipper xenonljuset få varierad strömstyrka vilket förmodligen förkortar livslängden. Sen kopplar man bara in underhållsström från skotern till batteriet. Ett 3ah gelé batteri på biltema kostar 229:-. Vilket kan vara värt att ha för jämn strömstyrka..
Vad är ett gelebatteri?? Har aldrig hört talas om det..
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ställ den frågan på zatzy.com... :hmmmm: garanterat så får du inte svar om ljuset, utan om hur snyggt det är :)
Passa då också på att fråga om dom sänker bilarna för att få bättre väghållning.:hahaha:Eller för att det är snyggt.:D
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
skulle prova å se om de gick att montera xenon i förra skotern som inte hade batteri dom ville inte tändas alls spelade inge roll hur mycket ja än varvade, så om man vill vara säker så montera batteri innan, då xenon drar mycket ström eller ja ballasterna spec vid upptändning. 4300k äre som lyser bäst och där går även gränsen på högsta kelvin man får ha i sverige, jag åker med 8000k vilket ja tycker är snyggast. polarn har 12000k i sin bil å de lyser blågrön aktigt.
Nästa bil ja skaffar blire 55wattare i org lysen samt 4-5st hellas pencilbeam med xenon i. möjligtvis så yel low montera xenon i lightforce lysen å kränger men de blir såna pengar då.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
55watt i bi xenon e en jätte dålig ide ,möter du mej så bländar jag inte av.55w xenon på halvljuset bländar nämligen hyffsat .

folk man möter blinkar trots att jag har ställt ner havljuset o bara har 35w bi xenon ,jag har lite mer w i extraljusen :laugh:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
så här påstår jag att det är...

-en skoter utan insprutning och batteri måste ha likriktare så att det blir likström. insprutningsskotrar har redan det här tillgodosett eftersom insprutningen kräver det
-batteriet ska se till att spänningen är ca 12 volt hela tiden, annars slocknar xenon då varven går ner
- om man har samma lampa för både hel- och halvljus (t ex h4) ska man ha bi-xenon. Bi-xenon är egentligen en st xenonlampa med en spegel som skärmar av helljuset
- har man en separat lampa för hel och en för halvljus är det två halvkit som behövs med en box till varje

en teori:
- i stället för batteri skulle det kanske funka med en kondensator för att jämna ut spänningsvariationer. skoter utan batteri levererar ju ändå minst 9 volt, som ska vara tillräckligt för att xenonen ska hålla sig tänd