Xenon till nytro

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
Dom flesta bildelshandlare (meca, mekonomen mfl) har xenonsatser, det är en vanlig H4 bixenon-sats du ska ha (fördelaktigt att ta med slim ballaster, tror dom flesta tillverkare bara har dessa nuförtiden).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dom flesta bildelshandlare (meca, mekonomen mfl) har xenonsatser, det är en vanlig H4 bixenon-sats du ska ha (fördelaktigt att ta med slim ballaster, tror dom flesta tillverkare bara har dessa nuförtiden).
...och dom flesta bildelshandlare köper i sin tur från Xenonkungen.
Jag har säkert monterat minst tio xenonsatser genom åren-alla utom en köpt i kina via Ebay.
Den enda jag inte köpt från kina var från just xenonkungen. Kan inte säga att den satsen var bättre eller sämre än Ebayköpen.Men det var väsentligt dyrare.

Läs vad Boost skriver om xenonkit -och framföralltballaster- i den här tråden: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?51657-Tips-På-HID-xenonkit/page2 och beställ på Ebay är mitt tips!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Har monterat 55w H4 bixenon 6000k på min Nytro och jag är grymt nöjd. 995:- pistoler billigt och bra ljus som tusan.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Mina har strulat som tusan, jag har installerat dom mycket seriöst, men ballasterna ryker, är inne på mina 3:e nu.. dom sista gick sönder i bodan nu i somras, av sig själv..
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Tobbe,Dom jag har på skotern, köpte dom på auto ojjampäääree i Luleå,det är 5000k slim, men dom har fixat nya åt mig utan att knorra, men det är jobbigt att byta hela tiden, dom sitter på 2 mm aluplåtar bultade i ramen, så dom vibrerar inte, och jag har alla kablar seriöst dragna med stripesband osv. men dom håller ändå inte, funkade när jag ställde bort den i våras efter en påsksväng katterjokk, sen blinkade dom till när jag skull föra skotern till MCX nu i höstas, sen var det dött...
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jo det är H4 Sockel på nytron.

Är det inte lika bra att gå på en 55Watt Xenon istället för 35watt?
Man vill ju trots allt ha bättre lyse, inte bara för att det är coolt.

Sitter ju 55/60W halogen original så lär ju inte bli den största skillnaden med 35w xenon
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Jo det är H4 Sockel på nytron.

Är det inte lika bra att gå på en 55Watt Xenon istället för 35watt?
Man vill ju trots allt ha bättre lyse, inte bara för att det är coolt.

Sitter ju 55/60W halogen original så lär ju inte bli den största skillnaden med 35w xenon


Är stor skillnad mellan 55w halogen och 35w xenon

55W glödlampa ger ett ljusflöde på cirka 1200 lm

35W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 3200 lm.
55W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 4200 lm.
75W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 7000 lm.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
35w xenon lyser bättre än original helt klart men skillnaden mellan Original och 55w Xenon bör va betydligt större.

Prismässigt är 55w Xenon inte så mycket dyrare än 35w Xenon men allt är ju förstås relativt.
Ska man göra någon förändring är det väl klokare att göra det rejält när man liks gör det ifall man skulle ångra sig vid ett senare skede?
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
35w xenon lyser bättre än original helt klart men skillnaden mellan Original och 55w Xenon bör va betydligt större.

Prismässigt är 55w Xenon inte så mycket dyrare än 35w Xenon men allt är ju förstås relativt.
Ska man göra någon förändring är det väl klokare att göra det rejält när man liks gör det ifall man skulle ångra sig vid ett senare skede?

Självklart är det så.