XF8000 -15 dör vid gaspådrag

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Tjenare har en 2015 xf8000 som har börjat strula övernatten :mad2::mad2:

Jag kan starta den när den är kall, sen efter första full gaspådraget då dör den direkt och stannar, sen blir den svårstartad men sen när man ska försöka ta sig till garaget med jämn gas så ligger den och halvdör. som när man trycker av och på dödarn snabbt.

Får inga felkoder, det enda som jag har gjort på den var att dela på gasblocket, men har tagit upp det igen och kollat så kontakterna sitter kvar.

tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag är dåligt insatt i en så ny ac maskin men jag svarar ändå baserat på andra maskiner som beter sig likadant efter att folk grejat i med gasvajrar. De är viktigt att gasvajern går tillbaka fullt ut och har ett litet glapp på några mm i gasblocket. Detta för att gasen ska gå tillbaka och nolla tomgången eller rättare sagt att tps givaren ska utgå från 0 nere på insprutet!

Om man har maskinen ute eller får in vatten som fryser i gasblockets så kan säkerhetsbrytare frysa på många maskiner så den beter sig liknade din besk. Jag vet dock inte om din maskin har just den typen av brytare men värm hela gasblocket med hårtork några minuter för säkerhets skull.