Xfire 6 -07

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tröttnade på lynxens gamla fjädring och allt vad det är med en 18 år gammal skoter så ja hämtade en crossfire 600 -07 i veckan.

Verkar vara i skapligt skick och har gått ca 430mil.
Det mesta original förutom powermadds och bossdyna med en 32mm ripsaw matta.


Önskelistan består bland annat av (ÖNSKElista):

365cm/144" med 38-44mm kammar.
No-slip drivhjul
SLP eller C&A pro
Variatorkit och drevning - Rekomenderade vikter+fjädrar?

Samt lite råvaror till bland annat:
Nytt tunnelslut
Nytt lyfthandtag
Rörfotsteg
Boggieförlängning


Vissa saker kan försvinna under tidens gång medan det kommer upp nya grejor, Än så länge en rolig maskin iaf!



/Erik.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Har kikat runt lite på mattor, i staterna finns det mattor till grymma priser, iaf 136" (345) och 151" och längre.
Jättedåligt med 144".

Så antingen ska man slå till på 136" och behålla boggien som den är eller så ska man förlänga till ca 151" -> men gissar att 600an kan börja kännas lite trött då.

Här är ett fint exempel:

http://www.ebay.com/itm/159x15x2-125-Camoplast-Snowmobile-Track-NEW-/160967310972?hash=item257a663e7c&item=160967310972&pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr


Är det någon som på rak arm vet vad det är för delning på drivhjulen? Antar att det är 2,52?
 
Last edited:

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
hade funderingar på att göra egna ställbara av original ;)

Tycker jag känt att drivhjulen kuggar över ibland när man kör över snövallar osv på res så extroverta (no slip) drivhjul vore ju kanon.

Org är det 9 kugg 2,52" och har nu hittat extroverta till diamond drive som är 8 kugg 3" delning, nästan så att 8 kuggarna blir större då va?


Ni som åker arctic, kör ni med långmatta och icke no-slip hjul, hur funkar det?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Körde med 345 och 44kammar på min gamla cf 800-07 utan no-slip. Det fungerade men började kugga mot våren vill jag minnas då det blev mer grepp i backen. I ditt fall skulle jag kört på en sån matta, skippa förlängning och försöka få på ett par no-slip =)
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
jag kör med 44as matta och på pistad snö så kuggade den inte över och då har man hyffsat med grepp. (345s matta) men alltid roligt med moddande =)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tror jag fått tag i matta nu iaf. Dock strular det till det eftersom jag skulle behöva 2,52" no-slip.
Testade iaf att borra i vikterna idag, gick ju sådär, dom håller tydligen rätt hög kvalle gällande stållegering.

Har mailit tikka ang variatorkit så får se vad dom svarar :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Skulle tippa på att vikterna är härdade, och då behöver du hårdmetallborr och lite värre gängtapp.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Ska man kanske försöka satsa på någon 500cc drevning? eller är det dumt?
Känns som att skotern går riktigt j*vla fort nu, har aldrig maxat upp den men den drar hårt fortfarande i 100-120 ju.
Hellre har man ju lite svar i en lössnömaskin.
När man kikat på youtube låter även M6orna trött.

Variatorkit och f5/m5 drevning kanske kan va nåt?

Matta påväg hem nu :D
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vad har m5 och m7 för drevning om dom inte har samma som m6?
Och är det stor skillnad?
Passar drevningen från m6 i huset på en m-serie från 05?

Mvh Erland
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Verkar inte som att femmorna har diamonddrive? Sitter iaf inte på min kompis F5a. Därav har väl M6an den lägsta drevningen eftersom det är minsta motorn med långa mattan som har DD.

Fick hem mattan i veckan och har preppat den lite för att kunna ta emot No slip hjul.





Stansen är gjord av 2mm plåt som är vässat i kanterna, fungerade kanon, blev jättefina "snitt".


Måste man Fullclippa mattan, håller den inte annars?
Värt att tillägga köpte jag mattan för 500 spänn, inte en kam borta!


Har även en liten film att bjuda på från i tisdags.

[video=youtube;l1uqe5VNqxQ]http://www.youtube.com/watch?v=l1uqe5VNqxQ&feature=youtu.be[/video]
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag körde ca 300mil utan non slip på min f7a med 384*48*35 matta utan problem.
Full clippad mata är ju bra men knappast ett måste. Min m8a hadde då inte det och det funkade i över 500 mil.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jo M5:an (2006 Drevning 63/34) har DD. Enligt Brownsleisureworld.com så har 2007 årsmodeller,
M6,8 63/34,
CF6,8 60/34.