XLT-600 SP ( 1996 ) Renovering & Trimning... ?

polaris_xlt

Medlem
18 feb 2007
10
0
1
UPPSALA
Hej. Köpte en Xlt sp -96 ( 597 cc ) här i vintras o nu har jag upptäckt en spricka i blocket, har rivit ur motorn och plockat isär allting för svetsning av sprickan.

Såg här någonstanns på forumet lite småprat om vevaxlarna på dom här motorerna, någonting om oljekanaler vid pte m.m? dom ska man borra upp? har någon lite mer specifik information om detta? samt att vevaxlarna kan bli krokiga?

Tycker att några lager på vevaxeln känns lite väl glappa och funderar på att byta dem. (inre samt ett yttre) Blir ju en ganska dyr historia när de måste pressas isär m.m men de är det kanske värt.har någon annan gjort det tidigare? Hur mkt landade den kostnaden på?

När jag väl har tagit isär allting så tänkte jag även ta bort lite gjutgrader m.m, finns det något mer bra att veta om dessa maskiner maskinellt?

Nu när jag ändå lägger in en tråd så kanske man kan fråga om någon har remskivan på vevaxeln ligger o skräpar? Eller kanske yttersta "plattan" på variatorn (den med massa text på) min har fått sig en liten spricka den me.

Mycket tacksam för svar!

mvh /dan
 
Last edited:
R

Robin

Hej. Köpte en Xlt sp -96 ( 597 cc ) här i vintras o nu har jag upptäckt en spricka i blocket, har rivit ur motorn och plockat isär allting för svetsning av sprickan.

Såg här någonstanns på forumet lite småprat om vevaxlarna på dom här motorerna, någonting om oljekanaler vid pte m.m? dom ska man borra upp? har någon lite mer specifik information om detta? samt att vevaxlarna kan bli krokiga?

Tycker att några lager på vevaxeln känns lite väl glappa och funderar på att byta dem. (inre samt ett yttre) Blir ju en ganska dyr historia när de måste pressas isär m.m men de är det kanske värt.har någon annan gjort det tidigare? Hur mkt landade den kostnaden på?

När jag väl har tagit isär allting så tänkte jag även ta bort lite gjutgrader m.m, finns det något mer bra att veta om dessa maskiner maskinellt?

Nu när jag ändå lägger in en tråd så kanske man kan fråga om någon har remskivan på vevaxeln ligger o skräpar? Eller kanske yttersta "plattan" på variatorn (den med massa text på) min har fått sig en liten spricka den me.

Mycket tacksam för svar!

mvh /dan
Finns en tråd som tar upp det här med xcr/xlts svaga vevar osv bara sök.

Jag krökte min vevaxel efter att ha pressat maskinen för hårt under lång tid i djupsnön =fullgas vilket dessa maskiner inte gillar (långa fullgas sträckor)

Bästa hade varit att lämna in motorn och få veven rätad,balanserad samt förstärkt. Sedan på med lager av bättre kvalite än orginal.

Borra upp oljekanalerna behöver du endast om du ska på med pipor eller liknande "grovt" trimm.
Varför? helt enkelt för att kanalerna är för små för att ge en tillfredställande smörjning.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
BALANSERA !

Hej.

Köpte en XLT-600 SP ( 1996 ) här i vintras o nu har jag upptäckt en spricka i blocket, har rivit ur motorn och plockat isär allting för svetsning av sprickan.

Såg här någonstanns på forumet lite småprat om vevaxlarna på dom här motorerna, någonting om oljekanaler på PTO sidan m.m
Ska man borra upp dem ?
Har någon lite mer specifik information om detta ? samt att vevaxlarna kan bli krokiga?

Tycker att några lager på vevaxeln känns lite väl glappa och funderar på att byta dem. (inre samt ett yttre)
Blir ju en ganska dyr historia när de måste pressas isär m.m men de är det kanske värt.
Har någon annan gjort det tidigare ?

Har någon ett "Lock" till primärvariatorn liggandes och skräpar ?
( Mitt lock har fått sig en liten spricka det med ! )

mvh /dan
Försök att ta reda på varför blocket spruckit !!
( Det är nästan det viktigaste ! )
I en motor där allt är OK så spricker INTE blocket !

Den så kallade XLT motorn har problem med smörjningen av det yttersta lagret på PTO sidan.
Efter ett par årsmodeller och dyra rep kostnade för POLARIS så började man att montera en oljepump med 4 slangar istället för 3 , där den 4'de slangen gick direkt till det yttersta lagret på PTO sidan....
Dra dina egna slutsatser om varför de gjorde på detta viset..... :rolleyes: :rolleyes:

Skadar inte att borra upp kanalerna något och försänka dem !!

Givetvis så skall du byta de lager på vevaxeln som inte är bra och sammtidigt satsa ett par 100'ingar på att få veven balanserad !

Att montera Triple Triple rör har inget med vevaxelrasen att göra så länge du inte varvar motorn mer än vad den skall varva !!!!!
Vilket är en vanlig missuppfattning.

Samma sak med Variator Locket....
Du måste balansera variatorn efter det att du fått tag i ett nytt eller begagnat lock.
Det leder till enorma påfrestningar på just de yttre vevaxellagren då man kör med en dåligt balanserad primärvariator ! :mad:



.
 
R

Robin

Sv: BALANSERA !

Att montera Triple Triple rör har inget med vevaxelrasen att göra så länge du inte varvar motorn mer än vad den skall varva !!!!!
Vilket är en vanlig missuppfattning.
Det är väl klart att vevaxelras har ett stort samband med trippel (trim) pipor att göra.
Vist skotern kan ha samma varvtal, men du får ur större effekt än orginal under det varvtalet vilket resulterar i på dessa modeller i de flesta fall i ett vevaxel ras om du inte gjort några förebyggnade åtgärder.
Större effekt= större belastning = större nötning.
Kan kanske förklara varför Polaris (Fuji) orginal hade pipa som fungerar bättre som strypning än pipa.:rolleyes:

Dessa vevaxlar på XLT/XCR motorerna är klena, det har man fått höra X antal gånger samt upplevt det själv då min varit krökt 2ggr (1 före min ägo då den även förstärktes och 1 gång under min tid som ägare).

Men mest beror det på kvaliten på lagren som inte är den bästa från fabrik samt den dåliga smörjningen av lagret just på pto sida, som är orsaken till ras vid grövre trimmingsgrad dvs inte vevaxeln, men det är inte att sticka under stol med att axeln är klen och bör enligt mig även åtgärdas!

Men jag håller med om att som 2stroke skriver så bör du kolla upp varför blocket har sprukit, kan finnas många olika anledningar till det som kan behövas åtgärdas.
 

polaris_xlt

Medlem
18 feb 2007
10
0
1
UPPSALA
SPRICKAN = vevaxlen (vevstaken) har skrapat i kanterna och till slut har vägen blivit så tunn att den spruckit upp. när jag kollade spelet mellan vevaxeln och väggen så var det gott om plats tyckte jag, men har lagren vartit dåliga o veven kanske lite skev så är det väl möjligt att den kan ha tagit i.

Det som förvånar mig mest är att motorn gick hur bra som helst (även med sprickan) hela den här vintern.

Motorn var renoverad 10 mil innan jag köpte den, med två nya kolvar o nån motorkudde typ, kan ju ha missat sprickan då dom inte gjorde ingrepp på den nedre motorhalvan.

hur förstärks en vevaxel?
när dom balanserar vevaxlen måste dom väl bort med alla vevstakarna, det borde kosta multum?

Tänkte att nu när jag ändå har rivit ner allting är det lika bra att göra det ordentligt om jag eller ägare efter mig vill montera pipor tex. så hur mkt ska man ta upp kanalerna? I ett inlägg stod det att man ska försänka kanalerna? är det endast för att inte ha vassa kanter som minska flödet till lagren?

Går det att sätta t-kors på en slang från oljepumpen o dra smörjning till Lagret vid PTO, oljan ska ju i alla fall in i det vevhuset?

mvh /dan
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Det är väl klart att vevaxelras har ett stort samband med trippel (trim) pipor att göra.
Visst skotern kan ha samma varvtal, men du får ur större effekt än orginal under det varvtalet vilket resulterar i på dessa modeller i de flesta fall i ett vevaxel ras om du inte gjort några förebyggnade åtgärder.
Större effekt= större belastning = större nötning.

2. Dessa vevaxlar på XLT/XCR motorerna är klena, det har man fått höra X antal gånger samt upplevt det själv då min varit krökt 2ggr (1 före min ägo då den även förstärktes och 1 gång under min tid som ägare).

3. Men mest beror det på kvaliten på lagren som inte är den bästa från fabrik samt den dåliga smörjningen av lagret just på pto sida, som är orsaken till ras vid grövre trimmingsgrad dvs inte vevaxeln, men det är inte att sticka under stol med att axeln är klen och bör enligt mig även åtgärdas!
1. NEJ ! Om man monterar pipor som inte flyttar effektregistret upp ovanför original maxvarv så ökar inte förslitningen på vevaxeln på det sätt som du menar.

2. Enligt mina erfarenheter med XLT vevaxlar så är de inte klenare än någon annan men däremot så lider de utav väldigt dåliga tolleranser på presspassningarna på alla ingående delar i vevaxeln vilket leder till onormala påfrestningar, flex och att vevaxelhalvorna vrider sig lätt i förhållande till varandra detta i kombination med att man dessutom har taskigt balanserad primärvariator och dålig smörjning på PTO lagret leder till någon form av haveri....
Inom rimliga ramar är det inte effekten som knäcker vevaxeln.
Varvtalet är vevaxelns största fiende !!! och då gärna i kombination med taskigt balanserade grejer.

3. Se svaret på 1 & 2


1. SPRICKAN = vevaxlen (vevstaken) har skrapat i kanterna och till slut har vägen blivit så tunn att den spruckit upp.
När jag kollade spelet mellan vevaxeln och väggen så var det gott om plats tyckte jag, men har lagren vartit dåliga o veven kanske lite skev så är det väl möjligt att den kan ha tagit i.

2. Hur förstärks en vevaxel?
När dom balanserar vevaxlen måste dom väl bort med alla vevstakarna, det borde kosta multum?

3. Tänkte att nu när jag ändå har rivit ner allting är det lika bra att göra det ordentligt om man framöver vill montera pipor tex.
Hur mkt ska man ta upp kanalerna ?
I ett inlägg stod det att man ska försänka kanalerna ? är det endast för att inte ha vassa kanter som minska flödet till lagren?

4. Går det att sätta t-kors på en slang från oljepumpen o dra smörjning till Lagret vid PTO, oljan ska ju i alla fall in i det vevhuset?

mvh /dan
1. Oj oj oj oj :eek: låter inte alls bra det där.
Kanske du borde söka efter en annan bottendel och bygga på den istället, då det låter som att de flesta saker på din vev verkar vara slut !

2. Finns många sätt. Kolla med den firman som du tänker låta göra jobbet vad de föredrar.
Balanseringen göres efter att alla lager osv osv är bytta med vevaxeln ihopsatt/ihoppressad.
Brukar faktiskt inte kosta skjortan.

3. Öka dem med 0,5 mm
Du skall försänka dem om det inte redan är gjort.

4. Inte att rekomendera :mad:
Skaffa dig istället en "Oljepump" ifrån en XLT/XCR som redan har 4 slangar.



.
 

polaris_xlt

Medlem
18 feb 2007
10
0
1
UPPSALA
Har varit förbi lite olika motorrenoverings firmor idag och efter mkt om och men så fick jag tag på en trevlig och kunnig man. Han la upp veven på några rullar där den kunde cirkulera fritt och med detsamma kunde man se vart felet låg.

Sista biten från yttersta vevstaken emot variator "axeln" var lite skev, samt att de två lagren som sitter längst ut glappade på axeln för mkt för att limma dom. Så jag for iväg till en motorcykel firma som tydligen hade lite känningar i att beställa snöskoterdelar och beskrev vad jag skulle ha. Han skulle återkomma till mig om någon dag med pris. Vart köper man annars Polaris orginaldelar till bra pris?

Istället för orginal lagren hörde jag lite med en firma, Dione, i stan (uppsala) om man kunde sätta dig något annat med kanske lite bättre kvalitet. Svaret va JA och att dom kunde borra hål för en liten lås sprint för ca 350 kr vilket är billigare än orginal = bra!

Det här med att balansera variatorn verkar inte som om någon gjort ( jag förstår inte ritkigt själv hur de ska gå till ) är det någon som har kanske lite känningar eller har lust att förklara hur det går till?

På tal om balansering så var jag till en motorrenoveringsfirma ( Bergenfors ) i stan och så frågade jag hur han gjorde när han balanserade. Han sa att han satte upp veven i svarven och sedan kollade med en indikatorklocka och sen gav på med en slägga om det inte va sjysst. Det känns ju lite väl våldsamt men de är kanske så det går till, man får låta bli att vara närvarande när man lämnar in på balansering :)

Ska man balansera allting tillsammans ? variator påsatt på vev? eller kan man balansera dom en i taget?

Lite kort sammanfattning av dagens beslut.

-försöka få tag på en "tredjedel" till vevaxeln, likaså remskivan på veven.
-byta de två yttersta lagren närmast variatorn.
-svetsa block/tråg ( kan nog fixa bild på skadan, har precis flyttat så grejjor ligger lite här och var, syftar på digitalkameran ).
-borra upp oljekanalerna samt "försänka" runda av kanterna i mynningarna.
-svetsa variatorns spricka samt försöka hitta någon som kan balansera den (alternativt byta till bättre begagnat del)

Om nu någon skulle läsa det här som har yttersta variatorplattan (där de står polaris m.m på) som ligger och skräpar eller remskivan på vevaxeln som driver vattenpumpen så gör det ju absolut ingenting om ni kontatkar mig ;).

mvh /dan
 

polaris_xlt

Medlem
18 feb 2007
10
0
1
UPPSALA
Ringde och hörde med en återförsäljare för Polaris, priset på vevaxelsektionen jag ville ha låg på ca 2800 :- inkl moms samt remskivan till vattenpumpen ca 800 :- .. Svider ju till lite om man går den vägen, får se hur jag löser det här, eventuellt rikta axeln och sedan limma lagren vid PTO.

Är det någon som har erfarenheter av riktning, håller det OSV ?

mvh dan
 
R

Robin

Är det någon som har erfarenheter av riktning, håller det OSV ?

mvh dan
Som sagt har jag inte allt för bra erfarenheter av det samt förstärkning. höll ca 150mil innan den kröktes igen.

Dock är det nog skillnad från firma till frima som utför arbetet.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har den erfarenheten att en renoverad vevaxel inte brukar hålla länge före den rasar igen.
Que....

:confused: :mad: Men herre guuuu, det beror ju givetvis på vad som är renoverat och hur man har renoverat den !!! :mad: :confused:

Om en vevaxel är ordentligt renoverad på det sätt som man bör göra så är den i de flesta fall bättre än när den lämnade fabrik en gång i tiden !!!
Detta beror på att man har mycket mycket bättre koll på tolleranserna osv.




.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Que....

:confused: :mad: Men herre guuuu, det beror ju givetvis på vad som är renoverat och hur man har renoverat den !!! :mad: :confused:

Om en vevaxel är ordentligt renoverad på det sätt som man bör göra så är den i de flesta fall bättre än när den lämnade fabrik en gång i tiden !!!
Detta beror på att man har mycket mycket bättre koll på tolleranserna osv.




.
Ja en rätt renoverad vevaxel BORDE vara lika bra som en ny, men MIN erfarenhet är att dom INTE håller länge efter renovering, finns säkert jätte många renoverade axlar som har hållt flera hundra mil efter renovering utan problem och är fortfarande hela men det är INTE MIN erfarenhet.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
det var ju itne så konstigt att din motor rasade igen för att den var ju inte bra renoverad om man säger så.
Om man byter kolvar på en skoter så byter man ALLA.
Renoverar man en vevaxel så byter man ALLA lager.
Byter man kolvringar byter man ALLA kolvringar.
För du lär ha haft sämre komp på den burken som kolven inte var bytt på jämfört med de andra o de kan ju ha medfört till att veven har fått sig en extra påfrestning.
Jag tycker personligen att du ska sattsa på en ny variator, iallafal bättre begagnad från en lite nyare maskin.