XLT Kylarproblem

fridge

Medlem
12 nov 2007
22
0
1
Sundsvall
Jag hade varit ute och kört en sväng och gick in för att värma mej lite och efter 10 min så kommer ja ut och ser fullt med kylarvätska under skotern..
när jag öppnar huven så sprutar de kylarvätska rakt upp från behållaren men lugnar sej efter en stund och nivån sjunker sakta, tillslut är de inget kvar i behållaren. Såg före åkturen att nivån låg precis på minimum nivån..kan den ha blivit överhettad eller vad kan problemet va?:hmmmm:
 

JonRohm

Aktiv medlem
10 feb 2007
62
0
6
Kungsör
Hej! Antar att det var snö ute och att överhettningen inte beror på snöbrist!:)

Övertryck i expansionskärlet beror antingen på överhettning eller att kompression kommer ut i kylvätskan...(topppackning trasig)

Fyll upp den smockfull med kylarvätska,(se till att lufta ordentligt överallt) precis så att ytspänningen håller kvar glykolen i kärlet och starta sedan och titta nogrannt efter bubblor! nån liten bubbla kommer säkert men det ska inte bubbla konstant! gasa lite för o se om det bubblar mer osv! Om det inte gör det så är toppackningen iaf hel! Vara noga med att inte köra för länge då du letar bubblor utifall din vattenpump eller din rem (om du har nån) har gått sönder! Funkar allt sånt så kontollera så att vattnet cirkulerar som det ska! Bästa sätter o kolla om det cirkulerar ordentligt är väl kanske att ta en liten sväng precis så att den kommer upp i arbetstemperatur och sedan lägga dig under o känna på kylarna i tunneln! Varma? Då cirkulerar det som det ska!

MVH/Jon
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Remmen till vattenpumpen kan ha gått av, eller halkat av. Så kolla det med. Sitter innanför magnapullen, skruva av övre kåpan så ser du om den halkat av, den sitter i två st M8 (tror jag) skruvar. Vanligt fel om du får övertryck i systemet, och enkelt fixat med.
 

Parik

Medlem
27 feb 2007
34
0
1
Eller så är det så enkelt att det bara är att lufta systemet, hade samma problem jag.
 

fridge

Medlem
12 nov 2007
22
0
1
Sundsvall
hade iaf 3 dm nysnö så de beror nog inte på de=) testade att fylla på med kylarvätska och kollade så att remmen till vattenpumpen satt på och de gjorde den men när jag körde några 100 meter började de spruta upp igen och motorn och kylarna va heta direkt..kanske är nån topplockspackning då?
 
R

Robin

hade iaf 3 dm nysnö så de beror nog inte på de=) testade att fylla på med kylarvätska och kollade så att remmen till vattenpumpen satt på och de gjorde den men när jag körde några 100 meter började de spruta upp igen och motorn och kylarna va heta direkt..kanske är nån topplockspackning då?

Har du avluftat systemet ordentligt då?
 

JonRohm

Aktiv medlem
10 feb 2007
62
0
6
Kungsör
Nja en trasig topppackning gör ju inte att motorn överhettas direkt utan det blir ju bara mycket tryck i kylssytemet... Eller menar du att kylarna och motorn blir extremt varma eller bara normalvarma och det ändå blir övertryck? isåfall låter det som en topppackning... om motorn och kylarna bara blir normalvarma.. men det är ju mycket enkelt att kolla.. det beskrev jag ju ovan...

Kolla så att vattnet cirkulerar ordentligt! kan ju vara så att vattenpumpen har sagt upp sig! Och att det inte cirkulerar pga. det! Då blir den ju mycket varm fort! Men då ska ju iofs inte kylarna bli varma utan endast motorn...

MVH/Jon
 

fridge

Medlem
12 nov 2007
22
0
1
Sundsvall
nja dom blir normalvarma men riktigt fort så..jag har avluftat systemet och ska byta toppackning nu i helgen..hoppas de bara kan va de som är fel annars får man väl kolla upp vattenpumpen eller nåt annat??
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det beror lite på vad det är för modell på skotern..
På en del fungerar det med att lyfta skotern i fronten så att kylarna under fotstegen lutar uppåt, krävs att fronten lyfts rätt mycket, och sen låta den gå på tomgång med ventilen vid motorn öppen.
På andra ska motorn vara igång och man öppnar luftskruvar vid pumpen.