XLT portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Hej

jag har en Polaris xlt 580CC trippel med slp pipor.
motorn är portad och drar på som satan vid 6700-8000rpm men sedan händer inget mer. Den går nästan lika bra på halv till 3 kvarts gas som på fullt. Enda gången den vill varvar upp mer än 8000 är om man drar fullt och variatorn inte hinner växla upp,eller på is då.

Portningen är rätt häftig på avgassidan men porten är bara höjd 0,8 mm.
Därmot är den mycket fyrkantigare än original. både under och ovankant.
kanalerna är också mycket bredare än original och splittern är vass.
jag kör med mikuni VM34 och 210 MJ. Stiftfärg lika på halv och fullgas.
Provade igår att ställa senare tändning för att få upp avgastempen och "tuna" in piporna på högre varv.och det fungerade väl hyffsat då jag fick upp varvet till 8200. Men har nu lite mindre drag på mellanregistret istället..
Min fråga är vad beror detta på...
kan den kantigare avgasporten göra att avgspulserna inte stämmer av pipan till rätt varvtal? enligt SLP skall piporna dra till 9000rpm. jag drar bara till 8000 sen är det dött. effekt har jag så portningen kan inte vara helt fel. Det är bara det att det kommer för lågt ner i varvtal.

Mvh

Daka


l
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Vad har du för vikter och fjäder, Helix och fjäder?
Borde ha ca 46gram och 165-300 med 40-36 och blå fjäder, det ska funka skapligt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

De enda rätta vore ju en bromsning av motor för att få veta vart du har din "effektpeak" är ju väldigt svårt att ställa in på känn bara när man inte vet vart i registret motorn har max effekt speciellt då den är portad så man inte har nån referens att jämföra med.

Å sen är ja rätt säker på att du ska kunna gå upp till 38mm förgasare å få ytterligare lite mer effekt me dom grejer du har.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

vikterna måste jag kolla upp.jag har 10MB hemma att prova med. de är original.
jag vill minnas att det sitter ett steg lättare i nu. Cylindrarna är "garageportade" så jag kan ha ställt till med vad som hellst....
Jag tog ivarjefall bort mycket material och trodde att jag skulle få en stark peakig maskin.
Istället fick jag en motor som inte drar bra men inte över 8000. märkligt.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

dom tål väl inte så mycke övervarv dom där ?.. dom varvar väll 8000 +-200 orginal
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Läst på nåt om portning av 2 takts motorer innan? Prova bara läsa va tikka skriver på sina Heta Tips sidor om portning, porttider ,duration mm. Kan mycket väl vara så att du "förstört" dina cylindrar med en felaktig portning. Men som sagt en bromsning skulle avslöja om de blivir mer eller mindre effekt samt vid vilket varvtal den peakar ,därefter vet du vid vilket varv den ska växla.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Jag har läst allt jag kommit över.
2 stroke tuning, performance av graham bell, mac dizzy, biomotion mm,mm
Och jag måste säga att jag har lyckats plocka ut effekt ur den lilla motorn
men effekten finns bara till 8000. det spelar ingen roll om jag har halvgas eller fullt. den drar hårt till 8k sen är det stopp.
Nu med senare tändning drar det till 8200.
Det känns som piporna inte passar till nya portningen, kraften tar slut för tidigt. Men med lite högre avgasport borde toppeffekten klättrat ett par 100 varv högre i registret inte lägre som nu.
xlt:n skall varva 9000 med piporna och om jag inte kommer dit utan att köra lättare vikter i variatorn har jag väl tappat effekt?
Tror jag istället skall prova att vikta på mer i variatorn och se när den tappar varv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

vad varvade den innan med dessa pipor och vikter?
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

före portning med samma vikter runt8500.
men jag upplever den som mycket piggar nu. konstigt nog.
Såhär skriver tikka på hetatipps sidan. har läst igenom det nu.
"Avgasportens utformning är också mycket kritisk. Man får inte bredda hur som helst då tappar man totalflöde. Om portens utformning ändras från en mjuk oval form i övrekant till en helt rektangulär form ökar naturligtvis den totala portarean. Problemet är att pulsenergin töms ut för fort i början av portöppningen och returpulsen från pipan blir extremt kraftig i ett smalt område.
Det går knappt att köra motorn i låg och mellanregister och effekten av den alldeles för kraftiga pulsen som borde ge effekt kommer att trycka tillbaka både bränsleblandning och avgaser ner i vevhuset"
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Se till att lätta av vikterna så att du kommer upp till 9000-9200 så ska du se att det tar sig.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Som sagt det kan vara en svacka i registret så du inte kommer över 8000, det bästa vore ju att bromsa, då ser du ju både registret, effekten och har möjlighet att kolla BSFC. Annars testa som sagt med lite lättare vikter.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

La märke till att jag har ett remspel på 3 till 4 mm på primären.
Måste nog byta rem och chimsa om variatorn. sekundären är ok med justeringen i läge 5 dvs tightast mellan skivorna.
Det kan ju varar en orsak att varvet inte stämmer!??
Vikterna är mäkta med 10MW så det ska va 46gram
mvh
daka
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Låter som insugen ger för lite mat. Har du breddat och höjt även dessa något?
0,8mm höjning är inte mycket så du lär inte ha för hög port. 0,8mm ger knappt 2grader mer durr på porten så det lär vara lugnt. Däremot är det viktigt att inte göra porten för rak i överkant för då kommer problemet som tikka varnar för returpulls för tidigt och värdelöst register. Och har man då för 4 kantig port i samband med kortare trimpipor så förvärras problemet,,man kan få härrejösses kort effektband typ slö pååååå tvärt av = mycket svårbestyckat i variatorn!

Har du rört överströmmarna/insugen något? Dom får inte höjas för mycket för då får man också svag maskin på speciellt lågvarv.

vm 34mm gasarna ska den kunna gå riktigt bra med och varva friskt men vist ger det mer sluteffekt med 38or . SRX 700 har 34or och lev 130-140hk och slutvarvar ca 8800v
 
Last edited:

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

hej

jag har inte rört insuget.
överströmmarna är breddade och devidern är vässad. Men jag inte ändrat kanalerna någonting där det böjjer av in i cylindrn.
Jag skall börja med att chimsa in variatorn till rätt remspel.
sen får vi se vad som händer.
Tack för alla tipps!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

hej

jag har inte rört insuget.
överströmmarna är breddade och devidern är vässad. Men jag inte ändrat kanalerna någonting där det böjjer av in i cylindrn.
Jag skall börja med att chimsa in variatorn till rätt remspel.
sen får vi se vad som händer.
Tack för alla tipps!!
Ok.
Jag har inte portat just en 580 ,,men en polaris indy 500 97a som också har kolvstyrt insug har jag portat lite lätt. jag tror dom har snarlika cylindrar och den hade väldigt taskigt insug som kunde förstoras markant.

Men det gäller att inte höja eller sänka insuget såvida man inte vet exakt hur mycket man ska ta!! Lilla minsta höjning av insug ger sämmre botten men till fördel för toppvarv/effekt. Bredda kan man göra så mycket som kolvringarna tål och verkar vettigt för att inte spräcka kolven,,dvs cylinderfoder stöd kvar för kolv. Man kan evnt sänka insuget en aning men då måste man rita av på kolven först så man inte sänker för mycket så kolvebn inte kan täta i nedre läget!!!!

Om du rört överströmmarna så gäller det att man inte riktar om inkastsvinklarna! Det är lätt hänt om man breddar på fel sätt, inkanstvinklarna får under inga omständighheter riktas om framöver eller mer rakt ut såvida man nu inte vet vad man gör. Farligaste stället att slipa på i översrtömmarna som kan ställa till det är väggen mot utblåset,,,,den vinkeln får INTE riktas mer framöver!! Om man väljer slipa där måste man hålla samma inkastvinkel på denna vägg (riktad bakåt)

Inkastsvinkelns lutning uppåt mot topp 'är också viktigt. Dom flesta skotercyllar (nyare än 80 tal har sina vinklar nästa vågrätt in över kolvtopp,, dom bakre överströmmarna kan ibland lut ca 10 gr uppåt. Ju mer man lutar dessa kanaler uppöver dessto bättre botteneffekt och mellanregg får man ,,,men sämmre toppeffekt.

På en skoterrcylinder som INTE har rörlig avgasport är det vettigt att ha några graders lutning uppöver för att få skapligt bottendrag ,, Det duger att endast luta dom bakre några grader uppöver och såm brukar det även vara org på dessa cylindrar.


Om det nu skulle visa sig att avgasporten blev för rektangulär och du inte får körbar effekt så kan du rätdda cylindrarna ändå. Du slipar då mer uppöver i mitten port och gör mer lika båge som org form. Du kan utan problem slipa dig 2mm högre i mitten jämfört med org höjd för att få till mjukare överkant utyblås. Men då bör du även höja alla överströmmre en aning. En aning är helt beroende på hur mycket man lyckats bredda överströmmarna. Men ca 1mm är lämpligt om man breddat endast lite i överströmmare och höjt avgasporten 2mm. 2mm höjning utblås blir ca 4 graders durrationshöjning.

Om du portar liknande ovan beskrivning kommer den vilja ha hela sitt register minst 1000v högre för att utnyttja po0rtningen och få ut effekt,,dvs sluvarv minst 1000v högre än innan och slutvarvet 1000v högre. Man ska kunna få ut minst 10% mer pullver om man utför en sådan portning rätt,,men det är bet svårare att porta en koovstyrd insugscylinder än ett reedinsug ska man veta! Problemet är att man på kolvstyrda insug även måste hjålla stenkoll på insugsportens höjd/durr och det är en parameter till som är kännslig och svår att veta bra durr på.
På en reedinsugare behöver man inte bry sig i insugets durr för det sköter reedventilerna själva (förutom höjden på överströmmare dåra)
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Nu går jag bara och väntar på minusgrader!!
Vi börjar med en chimsning av variatorn sedan får vi se om det hjälper uppvarvet.

tack för alla fina ideer.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Efter en testtur med avgastempgivare installerat har jag lite nya siffror. Det var -3°C ute.
Började med att spraya på lite vit sprayfärg på avgsrören .var och gasade ur lite och sen borrade jag ett 2 mm hål där färgen bränts mest.
det var runt 16 cm från blocket dvs kanske 18-20 cm från kolv. Sen stack jag i ett K-element. En öppen givarkropp och kopplade till en mätare från biltema. Den reagerar blixtsnabbt! gasar jag på stiger tempen flera 100tals grader på en sekund.

Normal halvsnabb körning på skogsväg knädjup snö med bra fäste(det har varit milt 3 dagar nu minusgrader)., skotern sjunker runt 10 cm. 950 F
Lite svettigare aktiv körning, samma underlag runt 1100F kanske lite över.
jämn trekvartsgas upp till 1150F
Full mutter upp till 1200F
Full mutter på en lång åker, steg från 1250 sakta upp till 1305F efter kanske 400-500meter sen måsta jag bromsa in . satan vad det gick undan och den varvade bra över 8000 när tempen i pipan steg. han inte se exakt men den gick som en skott.
Blir det kallare så skall nog 220MJ i igen kör med 210nu. och det går tydlignen lite för varmt.

tack och hej.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Det var som F. Ingen annan har fått biltemaliknade vanliga avgastempmätare att funka tillräckligt snabbt ,,men din tycks funka bra. Och sprayfärgmetoden för att leta varmaste stället är klart bra metod. Du får visa oss vilken mätare du kör med! Jag har provat liknande mätare innan jag kostade på mig en riktig digatron men inte lyckats hitta någon som funkat snabbt .

Värmen du har i pipan låter väldigt bra ivf. KUL!!
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Jag använde en volt, universalmätare för bil el. eller vad man ska kalla det.
biltema nr: 15-276
tempgivaren svarade snabbt men som voltmätare är den värdelös.
det går inte att få ett vettigt spänningsvärde då den inte hinner med i dislayen.
K-elementet är öppet med öppen lödpunkt och det har ett utstick på 2-3mm från isoleringsstrumpan. nu har strumpan på min givare nästan brunnit upp så det gäller att köpa många givare om man vill använda dessa.