XLT portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Ok.


Om det nu skulle visa sig att avgasporten blev för rektangulär och du inte får körbar effekt så kan du rätdda cylindrarna ändå. Du slipar då mer uppöver i mitten port och gör mer lika båge som org form. Du kan utan problem slipa dig 2mm högre i mitten jämfört med org höjd för att få till mjukare överkant utyblås. Men då bör du även höja alla överströmmre en aning. En aning är helt beroende på hur mycket man lyckats bredda överströmmarna. Men ca 1mm är lämpligt om man breddat endast lite i överströmmare och höjt avgasporten 2mm. 2mm höjning utblås blir ca 4 graders durrationshöjning.

Om du portar liknande ovan beskrivning kommer den vilja ha hela sitt register minst 1000v högre för att utnyttja po0rtningen och få ut effekt,,dvs sluvarv minst 1000v högre än innan och slutvarvet 1000v högre. Man ska kunna få ut minst 10% mer pullver om man utför en sådan portning rätt,,men det är bet svårare att porta en koovstyrd insugscylinder än ett reedinsug ska man veta! Problemet är att man på kolvstyrda insug även måste hjålla stenkoll på insugsportens höjd/durr och det är en parameter till som är kännslig och svår att veta bra durr på.
På en reedinsugare behöver man inte bry sig i insugets durr för det sköter reedventilerna själva (förutom höjden på överströmmare dåra)
hej
Har mätt upp lite på motorn.
men de uträknade porttiderna bygger på att jag har 112mm stakar och det är jag inte 100% säker på.
Avgasdurration 196° och porten är faktiskt ganska oval i ovankant men dock lite rakare än original.
spool125 eller126° lite svårt attt få exakt. originalhöjd och inkastvinkel.
2,6mm squish.0,6 i blocket och 2mm i block....det var mycket det!!
uppmätt komp 8kg
piplängd runt 103cm till mitt av revkonan. väldigt svårt att få rätt mått.
toppvarv runt 8000rpm sakta stigande vid en lång repa , även med tungt underlag.
avgstemp fullgas över 1200F stiger sakta med 25F per 100 meter upp till max testat 1300F efter 400-500meters fullgas. medeltungt underlag.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Att det skall va så svårt att få tag på en variatorrem....Jag beställde för 2 veckor sedan men det har inte kommit nån rem ännu..
nu är min rem så smal att jag knappt har nåt ork kvar i tyngre före. remmen är 33 mm bred och det minskar varje dag....
rekommenderad (och beställd)rem är 138-4716-u3. den är 47 27/64" lång och 1 3/8 bred. dvs 34,9mm bred.
jag har 36,7mm mellan prim skivorna och inte har jag fått tag på shims till det heller.
Så jag funderar på att prova en XS809 eller XS816 rem
de är 1 7/16 bred dvs 36,5mm och borde passa perfekt till min variatorbredd.Det är bara det att remlängden skiljer.
XS809 är 47 3/32" lång och XS 816 är 48 3/32"
är det någon som testat med en halvtum för lång rem? funkar det?
för en halvtum kortare lär väl inte gå dit? De är rätt dyra med XS remmarna så man vill ju inte chansa på altför många varianter.
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?

Ny rem och nya tag!
Vilken skilnad det kan vara med ny rem. Blev bra mycket bättre ax från stillastpående.
Och sen har jag lagt märke till att det matar på mera med kall motor! Efter ett 5 min stop och sedan racestart ,full mutter 200 meter på skare drar den till nästan 9000rpm och jäklar vad det bär iväg för att va 580cc.
En repa till direkt efteråt orkar det bara varva runt8200. vad beror det på?
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
ja de blir rätt varma efter en stunds körning, men de går att ta på så under 60 grader. båda lika varma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Jag läste om dina porttider..... För att få bra fart på en 195-200gr utblåsmotor bör insugen ligga på 129-131gr och du kan gärna lägga alla på samma höjd både boostport som överströmmare. Med endast 126gr får man en motor som är stark på lägre varv bara och tappar många kusar på varvtal över 8000v. Thundercat helt org har bra porthöjder dom mäter 198 utblås och 131 insugare (alla). Vill du däremot ha mer mos och varva över 9000v kan du köra en bra beprövad raceporthöjd på 204gr utb och 134gr insug. Om du får för dig att raceporta till 204gr så slipa endast högre i mitten av avgasporten så den blir mer rund,,det underlättar för piporna och bestyckning.

Om du raceportar måste hela registret flyttas upp ca 1000v även startvarvet så ha det i åtanke ,,

Varför den tappar så mycket varv från kall till varm motor kan bero på att piporna är i kortaste laget 103 cm tuning längd förutsatt att det är rätt mätt är . Det innebär att när dom är kall upplever motorn piporna som en aning längre och orkar dra till 9000v men när dom blir varm blir dom trängre inv för avgaserna och ger då singnalen kortare tuninglängd och då orkar den inte upp i varv. Men även remmen får bättre fäste i varriatorer och slirar mindre så det är en kombi av dom båda + att bestyckningen kan vara i en aning fet så det inte riktigt lirar när den blir helt varm.

EX på piporna vi byggt om till 900an trippeln så har jag satt tuninglängden till 106 cm för att pika 9300v till mitt revcona. Räknat från kolvs framsida i lopp till mitten av revkona räknat ""utan stinger"" Mitt revkona är beräknat på helt stängd ände i revkona ,,typ där plåtarna skulle ha måtts utan stinger och till första skarv för midja. Och längdmåttet måste man försöka hålla centrumlinjen genom hela pipan. Jag tror 106-107m mått skulle passa din motor bättre så den orkar dra kall som varm.
 
Last edited:

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Ja det enda jag vet till 100% är att bestyckningen inte är för fet, då jag tidigare mätte upp 1300F vid en lite längre repa.
Nä men annars är jag rätt nöjd. jag har mera motor än vad chassit och dämparna klarar i varjefall. Det går inte att köra fullt om det inte är helt plant annars flyger jag av när det börjar studsa omkring

För att få upp varven måste det nog i en hårdare sekundärfjäder., tror jag...
Har kört i blötsnö och då hinner man bättre med att kika på varv mm. Och sekundären växlar upp vid halv till 3/4 gas. hörs att det börjar sjunga i mattan, och spruta snö då .
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Ja bestyckningen var bland det finaste jag sett!! Om du vill optimera motorn mer bör du som sagt ta upp överströmmarna och boostporten till 131gr för att den ska hinna få i sig soppa på 9000v .Och tighta till klämspalten mer 2,6mm är groteskt mycket! Optimalt på en 600trippel 1-1,1MM MEN 1,2mm duger och är säkert mått på en 600a. Men man kan inte bara plana org topparna till det måttet utan att sänka flamfarten och ställa in max kompförhållande som max bör ligga på 13-13,5-1 för att kunna åka 95 okt eller nya e10 nästa år. Men det går höja kompet en aning utan att räkna på flamfarter ber på hur hög den är nu? Kompförhållandet räknar du ut med olja genom tändstifthål och kolv i topp,,räknas mot cc i cylindern. Offta kan man plana några 10ondelar utan att behöva svarva om hela locket.