XLT som baktänder (förgasarexplotion)

mellanwalle

Medlem
3 jan 2006
36
0
1
37
Örnsköldsvik
www.BushBoys.se
Har en Polaris xlt indy 600, som är jag va ute och körde börjar helt plödsligt att baktända helatiden på en cylinder. + Att den nu baktänder när den är kall och när jag bara står och gasar.
Tjuvdrar den luft, fel på tändnigen, för fet blandning?
Någon som har en aning?
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Var det mycket pudersnö då du var och körde?
Av egen erfarenhet så gillar äldre Poo's inte pudersnö, har haft 2 st 650 och en Storm som började gå tok-illa i sån snö.

Jag la snöfilter på luftboxen insug och borrade ett 50mm hål i luftboxen och stoppade dit en slang som jag drog ner mellan motor och luftbox, även det med filter. Om jag inte hade extraröret så dog maskinen av luftbrist då huvudfiltret la igen. Och utan huvufilter så sög den in mängder med snö som gjorde att den small och levde om samt att det också frös is under trottlarna...:eek: Inte bra då man vill släppa på gasen...

Glömde: Snöfilter på alla luftintag i huven är ett måste...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
passa gosse så den inte snö skär.... :/
rätt vanligt i denna snö som är nu...
Det skulle va bra med en liten blida så det packades ihop lite.. och så en dec med ny snö... mums :D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inga problem med pudersnö om man har filter som är anpassade för det.

Många äldre maskiner har dock inte sådana filter utan bara en serie med fack som förhoppningsvis skall stoppa snön, dock inte så effektivt.
 

potatis

Medlem
7 jan 2006
8
0
1
härnösand
hade samma problem på min polaris indy 600. då såg jag attd et rök ur tändningslåset sen plocka jag bort det sen har han gått kanon:)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
själv har jag haft liknande problem med div. skotrar i pudersnö, flera av gångerna så har det hjälpt om man satt ett "vindskydd" framför avgasutblåset! ett tips iaf...