Xlt sp-96 utan oljeburk...

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
(postar detta här ist. då det känns som en mer korrekt forumdel)

Tjena!

Var iväg och kollade på en Xlt sp -96 i helgen.
Skotern var helt okej i skicket och gick fint, dock var oljetanken bortplockad..
Vad jag förstått så går det extra smörjning till ramlagret på variatorsidan via oljepumpen?

Vad tror ni? Haveririsk och varning för köp, eller bara köpa och montera tanken, pumpen igen?

tacksam för snabba svar, affär görs ikväll....
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Kan inte förstå att man plockar bort tanken, jag är då helt säker på att det inte är bra, försök att kolla upp hur mkt han har kört med den efter att de plockades bort
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Anledningen var rätt simpel, han har bytt dyna och tank och då blev det för tajt att montera oljeburken tydligen....

Har nu fått fram lite ny info och det verkar som att den nya oljepumpen kom -97 (den med 4 slangar, en extra för smörjning av lager), kan någon bekräfta elle dementera?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Då har ja fått svaret...
Xlt sp-96 har tre smala slangar till insugen från oljepumpen.
Alltså finns det INTE någon extra smörjning till pto-lagret.

Case closed! (men bra för andra att veta i framtiden)
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
okej äru säker ? min gammla xcr 600 -96 skärde pga att den inte fick smörjning till PTO lagret , tänkte de är ju i princip samma motor...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Okej, men anledning var nog helt enkelt för dålig smörjning.
Det är därför man från 97 monterat en extra oljeslang direkt mot detta pto-lager, för att förhindra att det skär..
Så, visst, lagret kan ju fortfarande skära, men risken är inte större pga att oljepumpen ej är i bruk, eftersom det inte finns någon extra smörjning på årsmodell 96....?

Mycket trevlig motorer i övrigt tycker jag.
 
Last edited: