xp överraskning

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Fick en överraskning igår då jag satt på mitt cudney v-kitt.Då jag tog av variatorn såg jag att det var vaselin intill motorn.Alltså har packningen mellan vevhuset och utsidan börjat leka.Nån annan som märkt det samma på sina xp maskiner?Min maskin är en xp 800r -08
 
Last edited:
4

426H

Trist, men bra att du upptäckte det så fort, då borde funka att bara byta packboxen. Men du har väl iofs garanti, så då är det ju lika bra att låta handlarn klyva motorn och se hur det ser ut.
Hur många remmar har du sprängt? Hur långt har den gått?
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Trist, men bra att du upptäckte det så fort, då borde funka att bara byta packboxen. Men du har väl iofs garanti, så då är det ju lika bra att låta handlarn klyva motorn och se hur det ser ut.
Hur många remmar har du sprängt? Hur långt har den gått?
Jess.Ska föra den till handlarn nästa vecka.Jag har inte hunnit spränga nån rem ännu har bara kört 5 mil :D Men jag har drevat ner 2 kugg,satt på ett cudney v-kitt och ett "momentstag" nu .Så den borde inte ta så mycket remm mera.HOPPAS JAG!
 
4

426H

5 mil? Torka bort "vaselinet" och kör några mil till och kolla sen om det är tätt.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har du dragit sönder packningen pågrund av att man dragit paj en rem så går det INTE på garantin.
därimot om hela packningen lossnar eller nått i den stilen så går det på garanti.
alltså inte om man smällt 2remmar och den gått sönder
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
har du dragit sönder packningen pågrund av att man dragit paj en rem så går det INTE på garantin.
därimot om hela packningen lossnar eller nått i den stilen så går det på garanti.
alltså inte om man smällt 2remmar och den gått sönder
Ööööö?Va menar du?Dehär har absolut inget med remmarna att göra.Och jag ringde verkstan med detsamma då jag såg att vaselinet lekt ut.Dom sa att ja skulle komma in med den så fixar dom det.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag svarade på inlägget där killen frågade om du hade sprängt nån rem och sa att det var garanti. inte på ditt.

givetvis är ditt ett garantijobb.
 
4

426H

jag svarade på inlägget där killen frågade om du hade sprängt nån rem och sa att det var garanti. inte på ditt.

givetvis är ditt ett garantijobb.
Antar att det var mitt inlägg du menar. Jag frågade hur många remmar han sprängt eftersom jag tror det finns ett samband mellan remsprängningar och att packboxen börja läcka. Därför hade det varit intressant att veta, men nu har han ju inte ägt skotern sedan den var ny så...
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Antar att det var mitt inlägg du menar. Jag frågade hur många remmar han sprängt eftersom jag tror det finns ett samband mellan remsprängningar och att packboxen börja läcka. Därför hade det varit intressant att veta, men nu har han ju inte ägt skotern sedan den var ny så...

Tror inte remsprängning påverkar att packboxen börjar läcka.Det finns ju en skyddsplåt påskruvad så det borde inte slippa något skräp till packningen.Och kom just på att föregående ägare sa att han inte sprängt en ända rem.Bytte remmen före den sprängde.Han hade haft 4 remmar på 250 mil.
 
4

426H

Tror inte remsprängning påverkar att packboxen börjar läcka.Det finns ju en skyddsplåt påskruvad så det borde inte slippa något skräp till packningen.Och kom just på att föregående ägare sa att han inte sprängt en ända rem.Bytte remmen före den sprängde.Han hade haft 4 remmar på 250 mil.
Det är bara en teori att remsprängningar gör att packboxen börjar läcka. Det var därför jag var intresserad av att veta om du sprängt någon rem. Teorin bygger på att en remsprängning skapar en stor momentsvängning i vevaxeln som i sin tur leder till att packboxen tar skada. Inte att det kommer in skräp. Men ditt fall talar ju emot denna teori.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den där plåten skyddar bra men det finns ju dom som har otur att den inte skyddar.
jag är en av dom och vet flera andra också.
dock är det sällan det sker.