xp 800 slirar på remmen.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
fan va less jag är just nu på skoterhelvetet.
satte på ny rem idag.då den gamsla 377an började fransa upp sig.
2 mil och nu är den nya uppfransad.
tycker det är förjävligt att man inte kan få en skoter att fungera.


ajja hur som helst så måste det väll ha med snö att göra?
har snackat med en kompis som kört summit xp och han hadde inga som helst problem.


var kommer snön in?
har ventilerat kåpan och kollat så det inte är där det tar sig in.

vad kan jag göra åt saken?någon mer som haft problem med det?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
var kommer snön in?
På min Summit 600 verkar det komma in snö underifrån fotsteget...
Har täckt hålen med en alu plåt för att se om det blir bättre.

Återkommer när jag testat om det funkar :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså om den har börjat FRANSA upp sig... tror du att det har med snön att göra? Jag tycker de låter som grymt snelinjerade variatorer.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
när jag tittar på lössnö så slirar remmen på den.
och när den har slirat ett par ggr så är det ju inte så konstigt att remmen blir dålig.
det är väll där det stora problemet är.

men vars ska jag täta?
 

kire98

Medlem
7 jan 2008
22
0
1
Hedesunda
På min Renegade släppte en liten plast plutt som man kan ta bort för att lättare komma åt muttern till krängningshämmarn. Sen var den remmen körd.
 

kalleh1

Medlem
28 feb 2009
20
0
1
Umeå/Arjeplog
du har inte en variatorspännare (heter det så?) av plast längst ut på sekundären? min är av metall och den verkar hålla bra, kalix maskiner påstod att många av remproblemen är för att den av plast rallar ut.
 

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
du har ju en sträkare mellan motorn och variatorn det har då jag och min var av järn men har vibrerat av två gånger när dåm går av så vrider motor på sig och då börjar den nöta remmar kanske är det plus snö eller
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Nu vet jag inte vad du har för årsmodell på skojtern, men är det en -08 så kan det vara värt att kolla H bakre motorfäste, de hade ett materialfel och gick av stup i kvarten på RS modellerna iaf. Kan vara värt att kolla upp.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
jadu olle.. jag kom 20 mil på min rem, den höll inte ens inkörningen.. har inte börjat spöa den ännu.. har köpt en xrs hillclimb..:mmph: /jl
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
På min Renegade släppte en liten plast plutt som man kan ta bort för att lättare komma åt muttern till krängningshämmarn. Sen var den remmen körd.

den har jag fixxat...

blir å ta å täta överallt där jag ser hål och kommer åt.bygga igen bakåt mot fotstegen.
samt tejpa skarven runt kåpan.slirar det då så är den till salu väldigt snart.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Så här har jag gjort för att undvika att få snö in genom fotsteget på min summit.

 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja jag fick bukt på det oxå.tejpade igen lufthålen i noskonen och satte en provisorisk pappkartong där du har din plåt/plastbit.

funkade bra.inge remslir alls.

så va ut å körde och allt var frid å fröjd.
när jag är påväg hem så börjar den smälla och rycka i hela skotern.
snör upp den på bilen å far till en kompis å river isär SKITEN.(just vad brp bygger)

en bult till rullen i sekundären hadde skruvat ut sig som resulterade i att skivorna inte kunde fara ihop.

så helixen var trasig(obrukbar)
nu är variatorn lös och 2 av hålen till helixen är ovala,i skivan alltså.(kan gå att använda)
ett stort jack i den fasta skivan som sitter på axeln.(helt obrukbar.)


ja...fjädern är ju hel iaf.


MEEEEn remmen är inte helt förstörd;)

vilka saluför team variatorkitten?


fan vad jag hatar mitt intresse.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Körde idag för första gången sen jag monterade plåten, blev märkbar skillnad. Allt remslir var som bortblåst, så nu vågar man ut i pudret igen :thumb:
 

SummitJocke

Medlem
18 jan 2006
20
1
3
Kurkkio
jadu olle.. jag kom 20 mil på min rem, den höll inte ens inkörningen.. har inte börjat spöa den ännu.. har köpt en xrs hillclimb..:mmph: /jl
Ja det där lät inge trevligt alls... har kört ungefär 30 mil med min summit så man blir ju lite orolig:worried:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Körde idag för första gången sen jag monterade plåten, blev märkbar skillnad. Allt remslir var som bortblåst, så nu vågar man ut i pudret igen :thumb:
har du ventilerat kåpan?om inte annat gör det...

du har ju blockerat en ganska stor del av luftgenomströmningen nu.eller vad man ska säga
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har hur som helst jagat det dära team variator kittet i dag men gick fan inte att få tag i.allright kunde fixxa för hutlösa 10300kr(tiotusentrehundra)

så blev nya original lynx rs delar istället.

sekundäraxel,teamvariator,samt chassiebiten där lagret sitter som måste bytas pga mindre lager.

hoppas jag får grejjerna under helgen.

priset blev helt överkomligt tycker jag.ca 7500inkl moms.varav variator 3 tusen.hittade annons på blocket med jätterea på teamvariator..köpte resten av samma firma,då dom har gjort om det här på en xtrim så han viste vad jag behövde.


hoppas jag får ner remförbrukningen nu.isf så lär jag fortsätta köra brp.