xrs 800 skar igen

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Hej har en skidoo rev 800 xrs 07 med powertek motorn. Den gick himla bra ifjol men nu iår efter några turer så skar den, upp med motorn på arbetsbänken och då konstaterade jag att höger cylinder hade skurit och kolven hade blivit fast där. Snurrade på motorn och allt kändes fint. Lämnade in cylindrar på motormecano. Satte sedan i nya kolvar men när jag skulle ut å köra så hann jag köra 3 kilometer i väldigt låg och lugn fart. Då blev motorn stum igen..... Börjar vara något så less. Jag tror den får olja men hade i säkerhets skull blandat ner olja i tanken också. Motorn blev Renoverad för 200 mil sen. Och då byttes lagren å Veven blev också fettad. Men vad är det nu som kan vara att den skär hela tiden? Nån som vet något? Har hört att Veven är dålig på dessa motorer så kan den ha blivit krokig? Snälla, behöver all hjälp jag kan få. Mvh
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Blev den stum på samma cylinder? Förmodligen tjuvar den luft någonstans! Hur är skicket på insugsgummin? Ofta spricker dom sönder inifrån så det är inte alltid det syns utifrån!
Vevaxeltätningarna kan också läka. Har det tryckt ut fett bakom varoatorn eller statorn?
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Har inte öppnat och kollat ännu. Insugsgummina är fina men tyckte det eventuellt var lite kletigt när jag bytte statorn för någon vecka sedan. Kanske det är där problemet sitter...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Om du inte gjort ren förgasarna noga så är det inte underligt den skär igen. Flotörnålsätet måste skruvas lös så man kan blåsa igenom inkommande bränsle till förgasaren. De samlas gummislimsor och annat skit bakom flotörnålen som vid pådrag täpper till flödet.

Bränslepumpen bör också bytas membran i eller minst skruvas isär och besikta membranenen noga.

Veven bör hålla 400 -500 mil efter nyrep
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Nu har jag öppnat och kollat, den skar igen på höger sida men allt känns så fint nere i vevhuset. Hur vet man att något där är dåligt?
Förgasarna har jag rengjort för inte så länge sedan.
Såg nu att det inte satt någon avgaspackning på denna sida den skar på. Men inte kan väl de göra att denskär mer än att den sotar väldigt mycket där nere. Avgaspackningen satt där då den skar första gången... Tack för några svar men fler uppskattas mvh
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
hur ser stiften ut ? , om vevlager far brukar de märkas genom att den knackar rätt duktigt och ibland kan nålager fara lös å hamna mellan kolv å cylinder !
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag antar att det är kolv/cylinderskärning. Lägg upp bilder på hur grejorna ser ut.
Bild på kolven från avgassida, insugssida, ovanifrån och från kolvens undersida. Sedan också bild på hur cylindern ser ur.
Med bildernas hjälp kan man läsa ut eventuell orsak till skärningen och komma med rejäla tips istället för att gissa och spekulera.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
har inte lyckats ladda upp några bilder, men den skar på samma kolv som sagt. den har nypit ihop på både avgas och insugssidan. vänstra kolven och cylindern ser jättefin ut, allt går lätt och fint nere i vevhuset, kan det vara så att cylindern har blivit lite vriden eller oval? känns onödigt att öppna motorn om det bara är cyllen som är felet.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja, utan bilder blir det nog bara fortsatt och meningslöst gissande. Finns hur många orsaker som helst till kolvskärningar och beroende av orsak så ser skadan olika ut.

Men har du kamera?
Googla i så fall imageshack och skapa ett konto där. Sedan kan du ladda upp bilder där, klicka på den uppladdade bilden, titra till höger i menyn och klicka på "Request link" eller ngt liknande, minns inte riktigt. Då blippar det upp en pop-up med en länk som är markerad, tryck "ctrl+c", sedan klistrar du in länken här, ("ctrl+v"). (Kan ha missat ngt i beskrivningen, men instruktioner finns så det är lätt att läsa sig till och lära). Plättlätt och i mitt tycke den absolut stabilaste sidan att ha bilder att ladda ner till forum eller andra communitys. Bilderna kommer också att ligga kvar på forat till dödagar, såvida du själv inte väljer att radera på Imageshack.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Och vad för kolv har du stoppat dit? Billiga sno-pro är ibland inte helt perfekta och lite för stora så när dom blir varm så finns det ingen tolerans.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Olika kolvar ochså har jag för mig
Beroende om du har stålfoder eller nikasil
Har för mig att kolvringarna är mer rundade
Som ska gå i nikasil.
Dom måste även tvättas ren från rester
Från tidigare kolvhaveri.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Om cylindern inte är totalt repig så är den ok,,jag har aldrig varit med om så dålig form på cylindern att den inte skulle gå minst 300mil .
Frågan är hur noga den som bytte kolv var att ta bort aluminiumrester för är det lite aluminium kvar i cylindern så nyper nya kolvar ganska omg. Och den som renoverade första nypningen måste ha hittat en orsak annars skär de gång på gång tills man hittat felet.

Piratkolvarna snopro och allt vad de heter är väldigt säkra så de behöver du inte oroa dig för. Kimpex är ett undantag men de går nog inte få tag i till rotax 800 hoppas jag.

Felet är mest troligt bränsle/luft relaterat.
1. skit bakom nålsätet i förgasaren är vanligt och många fuskar genom att inte kolla där bakom.
2. Bränslepumpen ger inte tillräckligt med soppa. De märks om man kör full gas och motorn lägger av efter några 100a meter.
3. luftläkage via insugsgummin.

Iom att det är tätade vevlager ut mot de fettfyllda lagern så gör det inget att de yttre pckboxarna läker förutom att fett far ut. De kommer inte in luft till vevhuset ivf så den skär inte av den anl som alla andr skotrar kan göra.

Ta lös nålventilens "hela säte" och du kommer hitta en gummislangs slimsa där bakom för de rivs lös när man trär på bränsleslangar på nipplar.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag själv har monterat snopro kolvar med fullgott resultat. Men jag såg exemplar på nymonterade snoprokolvar så sent som för 2v sen som nypt pga för stora kolvar.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Oavsett kolvfabrikat, gjutna eller smidda: Det är en dödssynd att INTE mäta kolvspelet när man klappar ihop en motor vid renovering. (Vet många mäter kolvringsspelet men glömmer/skiter i spel kolv-cylinder).
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Gammal tråd men skulle va kul om du TS återkom i tråden om du hittat anledningen..
Brorsans renegade har precis skurit på exakt samma sätt men inte hittat varför..