xtrim 600 ace drivnig problem

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Halloj,

Tänkte posta min första tråd här då jag nyligen införskaffat mig min flesta skoter :) Det är alltså en Lynx Xtrim 600 ACE -12 med drygt 900mil på mätaren.

Till problemet, skotern går riktigt bra tills det att man ska anlägga "neutral" efter gaspådrag, den ligger alltid och drar när den står still (alltså rör sig framåt vilket bör tyda på att den inte hoppar över till "neutral") och den tjuvnyper direkt om man exempelvis bara åker några meter och sedan släpper gasen. Vid sluttningar med noll gas så tycker jag inte heller att den " motorbromsar" utan det känns som att den driver då med... Har kollat det lilla jag kan, men remmen ser mycket fin ut samt att den är nyservad denna säsong. Kan tilläggas att detta skedde efter en hel dag med perdekt åkning, inte som beskrivit ovan tills dagens slit när vi kom till parkeringen och skulle lasta så stod den på tomgång för länge och den stängde av sig för att inte bli överhettad. Drog igång den efter 5min och skulle körs ur den på en myr men då var den totalt orklös, kändes nästan som något tog emot eller liknande. Lastade den och åkte hem, dagen efter kör jag ej heldag och 12mil till fjälls utan några bekymmer mer än de jag nämner här ovan.

Får ursäkta om jag använt fel uttryck eller liknande men är relativt nyni siotervärlden och detta är som sagt min första skoter så vore snällt med lite expertis från er proffs här på forumet!!!

Tack på förhand

MVH Christoffer
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hur ligger remmen i sekundär variatorn? Hur hög tomgång har du? Är den fortfarande orkeslös efter den stängde av sig själv? Kan det vara nån felkod som ligger och spökar i.bakgrunden?

Vet inte hur det är på dom där skotrarna men har dom in programmerat att dom ska stänga av sig själv ifall dom är för varm? Tänkte bara så den inte värme skar då är det inre så konstigt om den är orkeslös efteråt.
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Hur ligger remmen i sekundär variatorn? Hur hög tomgång har du? Är den fortfarande orkeslös efter den stängde av sig själv? Kan det vara nån felkod som ligger och spökar i.bakgrunden?

Vet inte hur det är på dom där skotrarna men har dom in programmerat att dom ska stänga av sig själv ifall dom är för varm? Tänkte bara så den inte värme skar då är det inre så konstigt om den är orkeslös efteråt.
Tack för svar!

Jag kände och tittade på remmen och den kändes bra, den ligger fint på båda och glappar inte. Det tomgången varierar har jag märkt, men den ligger som minst kring 1000varv men har märkt att när den driver så vill den ligga kring 12-1300varv. Jag har märkt att om jag håller in bromsen när den försöker driva vid stillastående och liksom juckar skotern när jag sitter på den så slutar den driva och varvtslet går ner till det nämnda, känns precis som om något inte klaffar i rätt eller liknande. Den är inte orkeslös längre, den går super fint förutom det jag nämnt och något felkod har inte dykt upp, borde inte det stå i displayen då?

Jag tror den har något slags överhettningsskydd för står den stil ca 4-5min utan någon som helst gång så piper den 5gånger och sedan stänger den av sig och tog den skada då av att den blev varm borde det väl vara permanent att den skulle vara orkeslös?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Aha jag som missuppfattat din text. Trodde den fortfarande var orkeslös, nä då kan du skita i mitt inlägg om att den skar och felkod :)
Då låter det mer som att du har nått.problem vid variatorn.
Antingen att primären inte släpper remmen riktigt när du har släppt gasen eller att remmen ligger fel i sekundär variatorn.

Dum fråga men har du rätt rem för skotern?
Har du det och remmen ligger rätt i sekundären skulle jag kollat upp skicket på primären.
Remmen ska sticka upp 0.5 - 1.5 mm över sekundären :)
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Aha jag som missuppfattat din text. Trodde den fortfarande var orkeslös, nä då kan du skita i mitt inlägg om att den skar och felkod :)
Då låter det mer som att du har nått.problem vid variatorn.
Antingen att primären inte släpper remmen riktigt när du har släppt gasen eller att remmen ligger fel i sekundär variatorn.

Dum fråga men har du rätt rem för skotern?
Har du det och remmen ligger rätt i sekundären skulle jag kollat upp skicket på primären.
Remmen ska sticka upp 0.5 - 1.5 mm över sekundären :)
Okej, jag ska kontrollera det där med hur de sticker upp över sekundären för den går som sagt bra, testkörde den nu precis men den är lika sur och vill tjuvnupa vid gassläpp samt att den driver vid stillastående. Det du frågade om remmen, den lämnades in till auktoriserad verkstad för service inför denna säsong så jag bör väl anta att de satte i en original :)

Är detta något allvarligt fel, kan jag köra med den eller är det något jag ska beakta och vara försiktig med?

Tack för svar.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
127 stämmer till ace:n. Lägger mina chokladmynt på att den ligger fel i sekundären om du har rätt rem. Kan du möjligtvis lägga upp en bild på sekundären?
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Åkte iväg till skotern direkt för att fotografera, såhär ser det ut och som ni säger så ser det ut att vara fel rem men annars ser fen fin ut och ligger fint i primären men återkom gärna med era åsikter. Om det nu är så att det är fel, som det till 99% troligen är hur påverkar det driften? Undrar helt enkelt om det bara är att köra eller kan det skada delar?



Vet inte om du kan se bilden men du kan högerklicka på den vita fyrkanten och visa bild annars är det denna länk, http://imgur.com/VvNvFsK
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Utan att ha läst några tabeller så säger jag att det är fel rem. På tok för lång.
Den ligger lite långt ner sekundären, men även om man skulle justera så måste den vara alldeles för lång.
Att remmen är bredare än den ska vara så förklarar det varför den vill driva på tomgång.
Skaffa rätt rem så ska det bli bra.

Edit: Det ser ut att vara rätt rem trots allt...
Den är som sagt alldeles för slak, men det förklarar inte ditt problem att den vill driva på.

Kolla så att primären, variatorn som sitter på motorn släpper remmen helt.
Med motorn avstängd ska det finnas nån mm spel mellan remmen och variatorskivorna. Finns inget spel så kärvar variatorn och vill inte gå tillbaka och släppa remmen helt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Primären är den som sitter på motorn, nere till vänster när du öppnat kåpan.
Sekundären sitter på axeln som går över till växellådan, den övre till höger.

Ser att du skrev något om varvtal.
Vilket tomgångsvarvtal har du normalt?
Vid vilket varvtal börjar skotern driva och vill åka iväg? (kallas tillslag/inkopplingsvarvtal)
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Primären är den som sitter på motorn, nere till vänster när du öppnat kåpan.
Sekundären sitter på axeln som går över till växellådan, den övre till höger.

Ser att du skrev något om varvtal.
Vilket tomgångsvarvtal har du normalt?
Vid vilket varvtal börjar skotern driva och vill åka iväg? (kallas tillslag/inkopplingsvarvtal)
Ca 12-1300 varv, tillslag ca 2000 men när den driver så gör den ju det när jag startar den så jag tycker det låter som du sa, att variatorn kärvar men som jag beskrev i mitt första inlägg, om jag stannar och skotern driver som jag beskriver så kan jag dra åt bromsen och liksom "jucka" skotern så slutar den att driva och hamnar i rätt läge.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Låter som att primären kärvar...
Variatorn på motorn går inte tillbaka helt precis alla gånger, utan fastnar ibland...
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Låter som att primären kärvar...
Variatorn på motorn går inte tillbaka helt precis alla gånger, utan fastnar ibland...
Har testat lite mer nu och det känns faktiskt lite som att gasvajern hänger sig lite, om jag släpper den abrupt så går den inte enda in men mosar jag på så går den ner i varv och slutar driva så kanske det i kombination med variatorn som är felet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om inte wiren går tillbaka ordentligt så är det nog orsaken till att den fortfarande driver framåt.. Kolla upp det ordentligt så den inte hänger sig vid gaspådrag då kan det sluta illa!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men om inslaget är 2000 varv så ska den inte driva vid 12-1300 varv ändå, även om gasen inte går tillbaks riktigt. dock är det ändå läge att laga wiren också, men jag tror problemet är i primären
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Tack för hjälp och info gubbs, ska åtgärda felet, sälja skotern och köpa en 900 ace istället så är problemet ur världen!
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
felet är mycket vanligt på 600ace. det är precis som a.holm skriver att primären kärvar lite och fjädern orkar inte trycka isär variatorn helt! putsa med en fin slipduk i "centrum bussningen" på primären ska du se att problemen försvinner.
 

bajschar

Medlem
16 jan 2015
24
0
1
Okej Edström, ska testa det vid nästa tillfälle kring skotern men det låter logiskt att något kärvar!