Xtx:n rastad för första ggn denna säsong

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
upplever att xtx.n är snabbare iväg än alla 800:eek:r (som jag stött på) på marknaden!! nån fler som delar den åsikten

//johan
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
upplever att xtx.n är snabbare iväg än alla 800:eek:r (som jag stött på) på marknaden!! nån fler som delar den åsikten

//johan
Inte alls omöjligt.
En bit.
Nytron är riktigt startsnabb, jag tror det har att göra med att den har "lagom" med effekt första ~8-100 meterna-men sen ska 800an vara förbi om det inte är fel på den.

Samtidigt kan jag nämna att jag hade i slutet på 90-talet en ZR 440 -97 och en ZR 600 -98 samtidigt.
En kompis var väldigt engagerad i dragracing på den tiden och köpte en radar.
På 100 m sträcka hade 440in 9 km/h högre hastighet, och på 150m hade den fortfarande 4 km/h.
I toppfart skiljde det 6 km/h till 600ans fördel!

Vid "aktiv" körning på led alt på bana var 440in både roligare och snabbare att köra, det var bara vid normal ledkörning som 600an var bättre...

Så effekt har över kortare sträckor mindre betydelse än vad totala kombinationen av mattfäste/boggiekonstruktion och effektöverföring till backen har, innom vissa gränser förstås.

En helt std Nytro RTX är snabbare iväg än mig dom första 15-20 meterna.
Sen har laddtrycket och fästet utjämnat den detaljen... ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lite ot, men:


Det enda jag ser som positivt med vridmomentet på en snöskoter egentligen är att det är enklare med variatorsetup.
1hk är 1hk, oavsett vrid.
Vridet flyttar inte skotern en enda meter framåt, det är bara en siffra som berättar under viket varvtalsregister hästkrafterna finns.

Ett väldigt bra exempel är ju faktiskt det jag tog i inlägget ovan, där 440in var snabbare än 600an-trots både lägre vrid och effekt.
440in hade helt enkelt bättre variatorsetup än 600an.
Och då ska det sägas att 600an skickade jag ner till Manno nere i Malung för att justera in variatorerna, medan det var Bengans Motor som lev ett vanligt Black Magic kit till 440in om jag inte minns fel...

Men som sagt-vrid är käckt att ha, men det driver inte skotern framåt. :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nu håller du käften johan, jag skall tuna mina variatorer på min revo 800 så du får äta GRRÄÄÄÄÄSSSS i vinter... ;-)
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
HAHAHA....
Ja men nog vore det väl satan om jag inte skulle kunna få spåa en nytro... Jag tror jag får skylla på din längre matta:mmph:
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag och sambon tjuvtränade dragracestarter på gräs hon med en 140+ hk SXR jag med en 150+ hk polaris. Hon tog alla starter då jag bara spann å gräset sprutade.
Så ja visst, tror absolut att du drog 800an. Har ju provat själv som sagt.
32 ripsaw matta på bägge skotrarna