Xtx och byte av matta

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej alla!

Ska byte matta på skotern till en 44:a.
Men sitter i valet och kvalet vilken noslip man ska ta..
9 kuggars och sen dreva ner till 19/39, eller 8 kuggars.

Någon som har bytt matta och sen drevat ner som kan svara vilket dom gjort och varför?

Har läst ang detta och det verkar vara många som tror och tycker men inga som har gjort? Så det skulle vara kul om någon som verkligen har gjort det kan svara.

Tacksam för svar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om mattan går in med 9 kuggars så byt inte då! byter man till mindre drivhjul så får man en sämre/brantare attackvinkel på mattan och resulterar i att den går sämmre i ospårat.
kör på original drivhjul om det går och dreva ner den sen
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
9kugg å 44 måste dubbskydden bort iaf dom på kylaren 8kugg kan du ha dubbskydden kvar kommer dock inte h.mätaren visa rätt men de är ett relativt enkelt att ordna.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Dubbskydden åker i vilket fall pga av att jag tycker det lagras för mycket snö på på/runt dom.

Men det jag vill med mitt inlägg är att höra hur olika personer har upplevt bytet och vad olika rekommenderar för setup?
Olika mattor/drev/noslip storlek mm.

Mycket tacksam för olika svar.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Byter du till noslip kan du få slipa ner plasten lägst fram på skenorna annars tar dom i kuggarna då den fjädrar ihop, ska dubbskyden bort på kylaren ska man vara väldigt försiktig annars kan det bli kylarbyte för dom är svetsad direkt på kylaren(6 fästpungter på varje skydd)
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Återigen så det jag vill med mitt inlägg är att få höra vad "alla" som har bytt på sina tycker?
Och vad dom rekommenderar och varför dom rekommenderar just det sättet?

Som jag skrev i början på första inlägget så har jag läst mycket om just bytet och allt jag behöver tänka på då.
Tack för alla "heads up" om vad jag ska tänka på när jag byter grejerna på skotern.

Men det jag är ute efter är erfarenhet om hur det blir när det sitter på plats, för och nackdelar..
Med just olika drevningar mm.

Tacksam för svar.
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
jag har satt 9 kuggars och 44 matta på min xtx. men neddrevning är nästan ett måste om man vill smygköra i skogen ibland. annars luktar det mycket bränd rem!
jag har även kapat boggieskenorna 6mm längst fram.
jag satte 9 kuggars för att jag inte velade få strul med hastighetsmätaren. bättre attackvinkel å sen tänkte jag att det blir mindre slitage på drivhjulen ifall jag sätter turbo nån gång. det enda jag ångrar var att jag inte satte en 51 challanger matta direkt istället för den värdelösa backcountry mattan!
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej hur mycket gick du ner i drevningen då? För jag har läst att drevar man inte så blir det mycket rem som går...
Funderar på att gå ner till 19/39 eller till och med till 18/39.
Har du sen satt något variator kitt eller har du bara drevat ner?

Det lutar mot att det blir 9 kuggars på min med pga av dom anledningar du skrev.

Jasså fungerar inte 44 backcountry mattan bra???
Varför vill du byta till 51?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Tycker du ska hänga på en 51 Challenger direkt och i med 8 kugg, så att mattan får plats....1 kugg på drivhjulen är lika med 2 kugg på drevningen. Och undvik att hålla fullt på isarna/det är då kammarna lossnar.....
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
jag gick ner till 19/39 hade velat ha 19/40 helst men stordreven är så dyra! vill ha så lite vinkel på kedjan som möjligt. jag har bara drevat ner å tycker det funkar bra.
jag har tappat flera kammar efter första vintern å flera kammar har klyvits på mitten! dom är så tunna kammarna. svårt att förklara men titta på nån bild. har en kompis med likadan matta å den är helt skrot!
jag hade challanger på min summit 800 -05a å tappade en halv kam på 3 sessonger. fast man grävde ju inte lika djupt med den :)
jag tycker back country mattan är skit! men det är min åsikt.
den blir nog inte märkbart sämre på led med 51a å så blir den bättre i snön.
å vad jag har läst så ska det funka med 51a å 9 kuggars.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Hallå!

ja har kört 38mm crossover, 44 backcountry med 9kuggars non-slip och original drevning på min xtx. Har funkat klockrent! Nu till i vinter så sitter de en 51 challenger matta på och då har jag drevat ner till 19 på lilla kugget. Har ju som du säkert förstår inte hunnit testa den nya setup:en än... Men hur somhelst så skulle ja(i dina kläder) monterat 9kugg non-slip och sen valfri matta.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hahaha ja nu vart det ju totalt kaos i huvudet... :weird:
Trodde att jag hade bestämt mig för en 44... Men nu vet man inte...
Tycker man har hört mycket positivt ang backcountry mattan, men nu blir man ju tveksam.
Inte kul att lägga ut pengar på något som inte håller...

Men om jag ska gå efter vad ni har skrivet så låter det som att gå på 9 kuggars no-slip hjul och sen dreva ner till 19-39 är en bra lösning.
Det enda som jag funderar på är hur kedjan mår av att vara så lång och ihop tryckt?
Har ni bytt kedja eller har ni bara dragit åt kedjespännaren till max?
Eller ska man byta det stora drevet och gå ner på det lilla bara för att skona kedjan?

Sista frågan.. Hur har det blivit med remmarna har dom gått som smör i solsken?

För det jag är ute efter är en skoter som går bra i djupsnön och inte en isracer som man kör i 200...
Vet att man inte kommer så långt utan turbo, men den får man suga på ett tag till.

För överlag så tycker jag Xtx:en går bra från början. Bara man lär sig hur den fungerar så kör man aldrig fast och man följer med mycket bättre djupsnö skotrar ut i naturen.
Men säg något som inte går att göra bättre.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har gått samma väg som vaen men har inte heller hunnit testa min nuvarande setup(51mm,9 kugg och 19drev), eftersom det inte är någon eller väldigt lite skillnad i pris på 44:an och 51:an så valet enkelt i min bok. Tycker definitvt inte att du ska slänga på 8 kuggs nonslip för då får du sämre attack vinkel o det vill du inte ha. Angående kjedjan så har jag inte kortat den och hur det kommer att funka får vi väl se men jag vet flera som kört så och inte haft några problem men annars går det ju att köra 20/40 men det stora drevet är dyrt. Remm problem har jag inte haft 280 mil på första remmen och den funkar fortfarande men nu sitter det en nu på.
 
Last edited:

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Tegurt 44:an är en bra matta, men trivs du bäst i djupsnön så kör på en 51 challenger. Ja gillar inte att åka i andras spår...och leder används ju till att ta sig till "smultronställena" ;). Precis som Honung skriver så har inte heller jag haft bekymmer med rem. Har nu kört ca 140mil på min och den ser fin ut än!

Lycka till
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
jag brände min första rem efter 75 mil men då var det med original drevning och nästan bara ospårat å ganska mycket smygkörning på grund av inkörning. sen drevade jag ner och har kört ca 170mil med samma rem och den är hel fortfarande.
jag tycker back countryn har fått oförtjänt bra ryckte! mitt råd är köp en challenger 51a om du gillar lössnö å den håller garanterat bättre!
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Då lutar man ännu mer åt en 51 matta. För jag kan bara hålla med om att tiden till "smultronställena" gör det inget om det går i 30km..

Men då blir frågan vilken matta kör ni på är det en sån här man ska ha?

http://www.stenmarksmaskin.se/38x365x51-p-17346-c-123.aspx

En sista fråga till både dig Vaen och Honung. Hur mycket slits det på slidsen om du nu blir lite hård snö på vägen dit?
För oftast måste man ju tas sig till ställena, Och då brukar det kunna bli lite led körning.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Då lutar man ännu mer åt en 51 matta. För jag kan bara hålla med om att tiden till "smultronställena" gör det inget om det går i 30km..

Men då blir frågan vilken matta kör ni på är det en sån här man ska ha?

http://www.stenmarksmaskin.se/38x365x51-p-17346-c-123.aspx

En sista fråga till både dig Vaen och Honung. Hur mycket slits det på slidsen om du nu blir lite hård snö på vägen dit?
För oftast måste man ju tas sig till ställena, Och då brukar det kunna bli lite led körning.
Ja det är den du ska ha. Jag köpte min via yamahacenter och fick slanta över 9k så priset hos stenmark kan man inte klaga på... Yamaha verkar ha dåliga slides, ja fick montera isrivare i våras när snön var som betong, en polare som åker phazer mtx led av samma problem. Så har du möjlighet tycker ja du ska skaffa isrivare å ha i beredskap.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Kan bara hålla med alla om att Challenger 51 mattan är otroligt bra....Har kört 300 turbo mil med min och har bara tappat en kam....Och att det ska vara några problem efter led upplever inte jag...Kör lika fort som med 38 och 44 som jag hade på innan jag satte dit turbon...51 har hållit mycket bättre än 38 och 44.....Köpte min matta via www.richmotorsports.com
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ja precis den mattan är det, slidesen är ett problem jag byte nu när jag slängde på 51:an . Första gången bytte jag vid 80 Mila servicen och den andra omgången gången kom jag 220 mil på,jag har kört utan isrivare men jag tänkte prova det nu o se om det blir nå bättre.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej tack så mycket för alla bra svar!! :)

Har gjort så att man har bestämt sig för en 51:as matta och 9 kuggars no-slip och sen dreva ner till 19/39 i lådan.
Isrivare har jag redan på, och tycker dom gör det dom ska göra. Dom satte jag på när jag köpte den.

Tyckte att jag har läst på någon Usa sida, att dom fick flytta ner boggin för att få plast med en 51:as matta??
Ni som har bytte stämmer det eller klarar man sig undan det?
 
Last edited: