Xtx slö i djup blötsnö

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Var ut och körde i helgen! 3 grader varmt och blöt snö som sjönkundan i låga farter så att fotstgen tog i snön! Då orkar den inte växla ut! 8500-9000 rpm och ca 25-30 km/h tills man fick upp den i fart! Då gick det bättre! Pluss att det uppstod ett durrande missljud från tunnel/boggie när den gick djupt! Har aldrig hänt i torr snö

Tips någon!

OBS 44 matta originaldrev

//johan
 
Last edited:

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Hmmm nyservad på yamaha! Har bara gått 90 mil så det borde vara ok! Upplever inte att den slirar! Bara det att det kanske går för tungt i blötan och att primören inte orkar klämma om remmen ordentligt! Alt att sekundären är för mjukt stöld???
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Det är inte så att skotern inte orkar helt enkelt? För det går hemskt tungt i blötsörja..det fastnar överallt och tynger ner driften väldig mycket. Nerdrevning kanske?
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
konkas!! min gam phazer orkar xtx är en nytro? alltså 1000cc o då skall den orka!! ;) men tungt går den, mhm... tror som sagt vara någon av variatorerna! känns som han växlar fel och inte håller 1:ans växel tillräckligt länge!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men din gammla phazer har 12 mm kammar= vad som helst orkar driva dom kammarna i blöt snö. medans en 44 så går det lite tyngre, sen när det är org drevning så går det extremt tungt att dra runt. sen så är det inte växlar på skotrar då det är variatorer:biggrin1:

kolla linjering, dreva ner den åtminstone 2 kugg och testa. jag tycker inte att variatorerna skulle behöva en renovering redan efter 90 mil
 
E

eMe181

Ganska självklart att det är blötsnön. Testade min nya SRV idag, den gick tungt som attans, fast när man fått upp den lite i varv, då kan ingen stoppa en.
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
drevar ner på två kugg till v! linjering ok variatorer rena! nu bara ett problem!

upptäckte ett veck på chassiet framför höger bakre boggiinfästning! mycket skumt då jag aldrig upplevt någonting som kan ha orsakat det grrrr

//johan
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Var ut och körde i helgen! 3 grader varmt och blöt snö som sjönkundan i låga farter så att fotstgen tog i snön! Då orkar den inte växla ut! 8500-9000 rpm och ca 25-30 km/h tills man fick upp den i fart! Då gick det bättre! Pluss att det uppstod ett durrande missljud från tunnel/boggie när den gick djupt! Har aldrig hänt i torr snö

Tips någon!

OBS 44 matta originaldrev

//johan
Jag har samma bekymmer på min. Den är nerdrevad och har 51matta. Har som sagt aldrig hört/känt av det i torr snö utan bara i riktig tösnö, hur som så är grymt störande! Ska ta det med ÅF...