yamaha apex

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ännu en av dessa Yamaha freak som int gillar att man klagar på deras älskade märke.
Angående smällandet i boggien så kommer det tillbaks efter ca 50 mil när gummibrickorna blivit pulver, när man påpekar det så säger Yamaha att man ska ta det lugnt dom är en lösning på spåret, vilket dom varit i ett år nu och snart går garantin ut. Dom tiger bara ihjäl problemet. Har hitills shimsat om variatorn två gånger, bytt hastighetsmätare, dynöverdrag + dom ovan nämnda problemen. Men det ska väl vara så kanske???
Jodå,nog kan jag väl erkänna att jag är ett yamaha freak,men att bry mig om att nån klagar på "mitt älskade märke" det slutade jag med för 15 år sen.
Man slutar bry sig efter att man har hört "vad har du köpt för skit nu då" för 127:e gången........avundsjuka????
Kan tillägga att jag bor mitt i ett ski-doo näste,där man anses som knepig om man gillar nåt annat.

Jag gav endast min erfarenhet på ovan nämda "problem".
Fick gummibrickor monterat för 350 mil sen=fortfarande bra.
Har schimsat om variatorn 1 gång,(börjat låta lite igen)men har inte haft andra problem......

Man kan tycka att en skoter byggd på 2000-talet åtminstone ska funka EN hel säsong utan att man behöver göra nånting,men tydligen gör dom inte det,OBEROENDE av märke.

Men är du missnöjd är det bara att byta märke,det hade då jag gjort.
Jag har hört att ski-doo funkar nästan felfritt i år....bara lite småproblem med variatorer och kolvar/ringar/vevlager/remmar+dämpare också tydligen.
Eller kanske en arctic.....bara lite dåliga styrstänger/läckande tankar/smältande kåpor osv.
OBS!!!!!!
Mina högst personliga åsikter.
 
Last edited:

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hade in min Warrior igår på service och påtalade "problemet" med smällandet i boggien. Dom hade nu en ny lösning som gick ut på att brickorna i Rod staget bytes ut mot fjädrar, skall nämnas att detta var en ny lösning som endast en maskin fått före mig och dom var väldigt angelägen om mina erfarenheter i slutet av säsongen. Var ut i går som hastigast och prövade och allt smällande hade då försvunnit men nu väntar en vecka till fjälls och 60-80mil så då får vi se om det funkade?

Trevlig Vår:D..........snart är sommaren här:mad:

//Daniel
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Fjädrar i kontrollstaget istället för brickorna har jag hört talas om oxo.
Posta hur det funkade när du kommer tillbaka

Hade in min Warrior igår på service och påtalade "problemet" med smällandet i boggien. Dom hade nu en ny lösning som gick ut på att brickorna i Rod staget bytes ut mot fjädrar, skall nämnas att detta var en ny lösning som endast en maskin fått före mig och dom var väldigt angelägen om mina erfarenheter i slutet av säsongen. Var ut i går som hastigast och prövade och allt smällande hade då försvunnit men nu väntar en vecka till fjälls och 60-80mil så då får vi se om det funkade?

Trevlig Vår:D..........snart är sommaren här:mad:

//Daniel
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
jajemen det ska jag göra, det enda dom sa var att killen som fått dessa monterade (fråga inte hur jag vet att det var en kille:eek: ) var mycket nöjd med dom. men som sagt jag meddelar när dessa är utprovade!

MVH
Daniel
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej igen

Nu är jag hemkommen efter en vecka i högre höjder och måste bara säga att herre dj-vlar vad snö det var. Bogggien blev TYST inte ett ljud från den nu var det ju inte så mycket "pucklar" efter lederna men körde ca 40 mil varav hälften ospårat ocj inte en enda gång hörde jag ljudet så jag påstår nog att mission accomplished! Tack Yamaha! Det som är tråkigt nu är att säsongen är över och man får börja längta till nästa...hmm man kanske säljer och köper en Nytro....inte omöjligt!
Trevlig sommar på er alla!

MVH
Daniel
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kollade inte så noga på svaren du har fått. Men :)
Yamaha hade problem 06 med värmen pga hooksen, dessa är i metall och kyler av värmarna. Man får köpa ett nytt styre hos yamaha för 600:- och då går värmarna över hooksen.

När det gäller boggiehjulen så ska det vara en garantigrej vad jag har hört, om du inte fått det åtgärdat så köper du hjulen som sitter på 05'orna istället, dessa är helt i plast och har inget gummi som släpper.

Själv kör jag en 05'a och kommer att sätta dit viperhjul i mitten istället, då man kan byta lager på dessa också. Bara svarva ner distanserna lite.
Lagren är bredare på viperhjulen.

Funderar på att byta ut dom yttre hjulen också, så d***** kasst att man inte kan byta lager.
 

azaz3l

Medlem
5 nov 2008
12
0
1
Säfsen
Kollade inte så noga på svaren du har fått. Men :)
Yamaha hade problem 06 med värmen pga hooksen, dessa är i metall och kyler av värmarna. Man får köpa ett nytt styre hos yamaha för 600:- och då går värmarna över hooksen.

Gäller detta pris bara dom som köpt en 06 eller gäller det alla?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Både boggiehjulen och handtagsvärmarna är kände fel på 06'orna. Tidigare gick det köpa nytt styre för 600 pix, dock inte längre. 06 var första året med dom nya boggiehjulen med gummi, -05 hade hjul helt i plast. Antingen skaffar du nya i gummi eller köper dom som satt på 05an...

Om du har köpt maskinen från en handlare så skulle jag klaga satan, då detta borde ha fixats på service.
Hade visst skrivit lite tidigare också :)
 

azaz3l

Medlem
5 nov 2008
12
0
1
Säfsen
Både boggiehjulen och handtagsvärmarna är kände fel på 06'orna. Tidigare gick det köpa nytt styre för 600 pix, dock inte längre. 06 var första året med dom nya boggiehjulen med gummi, -05 hade hjul helt i plast. Antingen skaffar du nya i gummi eller köper dom som satt på 05an...

Om du har köpt maskinen från en handlare så skulle jag klaga satan, då detta borde ha fixats på service.
Hade visst skrivit lite tidigare också :)
Nej köpt en begagnad 03:a mtn och nu brött värmarna av och jag tänkte ändå köpa hooks så varför inte 2flugor i en smäll :p
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Frågade i vintras och det priset gäller tyvärr inte längre. Kolla på nån skrot med lite flyt kanske dom har...