Yamaha Br 250

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Har renoverat motorn till ungarnas maskin. Allt nytt
Men den glappar fortfarande i vevaxeln upp och ner om du juckar i variatorn. Satt i större lager istället för plast distansen som ena lagret har orginal.
Det var lika innan jag renoverade motorn.
Lager lägena är tajta och fina.
Jävla skumt
Är de så eller är det nåt annat tok?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Har renoverat motorn till ungarnas maskin. Allt nytt
Men den glappar fortfarande i vevaxeln upp och ner om du juckar i variatorn. Satt i större lager istället för plast distansen som ena lagret har orginal.
Det var lika innan jag renoverade motorn.
Lager lägena är tajta och fina.
Jävla skumt
Är de så eller är det nåt annat tok?
Är de inte skälva ytterdelen på variatorn som glappar radiellt typ bussningar som är slut? Kolla om själva vevaxel tappen rör sig bakom variatorn.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är lager med större spel än normalt (märkta C4) så kan det glappa så mycket att det känns oroväckande fast allt är som det ska. Kanske även med C3-lager.
Sitter båda lagren stumt på vevaxeln?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
PTO 6306NRC4/N9
MAG C4 även här
Ja då är det kanske riktigt :)
Känns jävla obehagligt.
Man juckar variatorn och ser svänghjulet röra sig upp och ner.
Kanske blir bättre när det är riktig temp på motorn.
Men den vibrerar som fan
Då kör jag och ser vad som händer
Om det nu händer nåt :)
Polarns Br är också glapp som min och min va det även innan jag renoverade den :)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Ja lagren sitter riktigt mot axeln
Värmde på dem till ca 170-180 grader och lät de kallna och de satt som sten :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ett c3 eller c4 lager ska inte glappa radiellt så man känner det men däremot axiellt rör sig ett c4 knapt märkbart.
Kan du missta de axiella glappet så du tror de är radiellt?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag tittade just i en kullagerkatalog, 6306 C4 ska ha ett radialspel mellan 0,023 och 0,041 mm. Och det är nog tillräckligt för att man ska känna det, i synnerhet som "vickande" spel på den här relativt korta vevaxeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag tittade just i en kullagerkatalog, 6306 C4 ska ha ett radialspel mellan 0,023 och 0,041 mm. Och det är nog tillräckligt för att man ska känna det, i synnerhet som "vickande" spel på den här relativt korta vevaxeln.
Jag kan inte känna detta spel på c4 ens. Men vickar man lagret eller drar axiellt så är de väldigt glapp. I stort sett alla motorer man renoverar har minst c3 men ingen motor jag renoverat har man känt radiellt spel på.