yamaha et340

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
hejsan ska ta skoterkort nu snart å jag funderar suger verkligen et340 så mycke som det sägs hehe funderar lite på en sån behöver en soppasnål skoter

/Mvh Erik
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Inte "suger" dom mer än att dom går riktigt värdelöst i snön. Vill man göra en liten förbättring på detta så köp en tr-modell. Står för transporter och reverse. Dom är alltså längre och har back
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag har en Yamaha Et 340T -82..
Tycker den är rätt bränslesnål! :)

Min är alltså en lång, men tycker den går riktigt bra i snön för den mattan som sitter på nu! :rolleyes:
Det är ju en perfekt fiskeskoter, eller om du bara ska ta dig en tur till någon!
Jag har kört runt 80+ med min, sen ville jag inte plåga den mer.. För krävs mycket för att komma upp i 80! ;)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
150 mätarfart på en 81:a är väl si så där 100-120 verklig fart vilket kan vara fullt möjligt med en EX440 men 150 verkligfart är stört omöjligt.
 
Last edited:

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
plågade excitern till 150 på väg med lite nysnö på den är ju inte så tung och har en hyfsad motor.

det kanske låter otroligt men men tro vad ni vill.
På en 3mils platt fast raksträcka kommer vmaxen upp i 150-160 en bra dag, men då sitter det en ~95kusars vätskekyld 600snurra i den...
och jag har kört ett par exciter, de gör INTE 150 knyck.

Får verkligen be om ursäkt för OT, men jag vill inte att någon springer och köper en exciter i tron om att det är en fortåkarmaskin.


Och så ET340:

Det är en riktigt ***** rolig maskin såvida man inte tänker använda den som lakeracer. Långversionen tar sig visserligen fram bättre i snön men jag har aldrig gillat den... För kortversionen är visserligen inte så snabbt. Men istället är den så lätt att man med lite teknik kommer fram nästan överallt och skulle man mot förmodan köra fast är det bara lyfta ur den. Så personligen föredrar jag kortversionen före den långa ;) Det är inte så mycket motor visserligen, men det går använda det lilla pulver man har till så mycket att den blir riktig rolig! På tal om kvalité så är det fantastiska maskiner. Sålänge man fettar in och byter olja i kedjehuset går den till förbannelse. Men ger man sig in på kolvbyte brukar resten av delarna går sönder efter varandra. Så, låt cyllarna sitta på och smörj den regelbundet så har du en skoter som går år efter år :)

Enda problemet jag faktiskt upplevt på en 340 skulle vara att magnapullen ville ge sig lite då och då, men det var inte många minuters jobb att skruva ihop det.
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
På en 3mils platt fast raksträcka kommer vmaxen upp i 150-160 en bra dag, men då sitter det en ~95kusars vätskekyld 600snurra i den...
och jag har kört ett par exciter, de gör INTE 150 knyck.

det går inte å jämföra så tycker jag. vad man har under huven är inte allt. det är som å jämföra en trimmad moped som har ca 15-20 hk som går 130 och en cross som har ca 45hk som gör 90-100 det beror mycket på utvexling.

den är inte stark och snabb i djupsnö då är den faktiskt ganska slö men när det går lätt så går det fort. sen vet inte jag hur bra skick den som du testade var.
men jag ger mig inte ;)
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Har vuxit upp med en ET340 i familjen.Jämfört med JAG 340, Kawasaki Drifter 340 är den helt klart roligare att köra.Driftsäker.Kort sagt en bra första maskin.
Ang 150km/h med en Exiter 440 så är jag lite tveksam.140Km/h har jag hört maskiner som gått så 150 borde väl inte vara omöjligt...
Just Exiter 440 hade på 80talet rykte om sig att gå utav helvete.Har hört att Phazern fick erkänna sig besegrad i toppfart trots högre effekt på pappret.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
På en 3mils platt fast raksträcka kommer vmaxen upp i 150-160 en bra dag, men då sitter det en ~95kusars vätskekyld 600snurra i den...
och jag har kört ett par exciter, de gör INTE 150 knyck.

det går inte å jämföra så tycker jag. vad man har under huven är inte allt. det är som å jämföra en trimmad moped som har ca 15-20 hk som går 130 och en cross som har ca 45hk som gör 90-100 det beror mycket på utvexling.

den är inte stark och snabb i djupsnö då är den faktiskt ganska slö men när det går lätt så går det fort. sen vet inte jag hur bra skick den som du testade var.
men jag ger mig inte ;)

Ja jag hade en fabriksny EX440 1981 så bättre skick är svårt att få och jag kan garantera att en EX440 gör inte 150km/h verklig fart oavsett hur hårt det är, om din mätare visar 150 så visar den fel precis som dom flesta skotermätare med några få undantag.
Var det SnowRider eller var det Snowmobile som testat nyligen och det var väl inte många som fick godkänt ens av dagens Hi-Tech maskiner om jag minns rätt
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Tror inte heller att ex440 går 150km/h kanske mätarfart men knappast i verkligheten 110-120km/h nerför då kanske... Till saken:D jag tycker jag du skulle satsa på en kortbandare som första skoter, men naturligtvis beror det ju på vad du skall använda den till ska du ut å dra pulkan eller åka 2 på den ofta så är ju en långbandare det självklara valet...
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
Tror inte heller att ex440 går 150km/h kanske mätarfart men knappast i verkligheten 110-120km/h nerför då kanske... Till saken:D jag tycker jag du skulle satsa på en kortbandare som första skoter, men naturligtvis beror det ju på vad du skall använda den till ska du ut å dra pulkan eller åka 2 på den ofta så är ju en långbandare det självklara valet...

den gjick ju fortare en din phazer och den gjorde 140 enligt mätaren. och jag har ju tjusat dig i 130 enligt mätaren.

men jag tycker att ex 440 är en bra och lättkörd skoter som inte är alt för dyr en sån rekomenderar jag starkt
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Måste bara tillägga att min phazer inte gjorde 140 enl mätarn utan ca 80 mätarfart!!! och ja din excitern gick fortare än min(som så många andra skotrar)

Men man kan ju inte säga att exciter 440 går 150 eftersom det är vad DU kört enligt MÄTARN och inte i verkligheten isåfall skriver man mätarfart...

Så ingen springer å köper sig en ex 440 för att åka 150km/h:p