Yamaha MM 700 renovering

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Har nu ägt min Yamaha MM i ca 3 år. Första året gickden väl rätt bra. När sommaren kom var jag ju tvungen att åka på vatten med den. Det gick väl så där kan man väl säga, slutade med att statorn total bran upp.

Vinter nummer 2 kom och med ny stator var ju det inga problem den vintern.

Men... då komm ju sommaren igen. ut på vattnet med en annan matta och det gick rätt bra den här gången. Men givetvis så var man ju tvungen att kolla till botten på sjön även i år.... Gissa vad som hände då... Jo statorn for!!!

Vinter nummer 3 närmar sig och jag fixxar en ny stator. Skotern statrat och går så fint så. Hinner åka ca 3 mil sen dör skiten igen!!! Statorn är trasig igen!!! BÖrjade kolla runt på forumet här om varför dom går sönder. Får väl som tips att kolla alla kablar. Hittar ett kabelbrott bakom varvräknaren. Fixxar det sen skickar jag ner statorn till timrå och lindar om den. Den höll i ca 1 timme :mad2:. Skickar ner den till timrå igen, men dom hävdade att det inte var nått fel på den. Men den var inte riktigt okey enligt ohm värdena.

Nu börjar jag känna att den här jävla skotern börjar bli lite onödigt dyr, men vad gör det då det är en Yamaha tripel :). Beställer nya spolar och hattar hittar även ett begat elsystem med CDI-boxx och regulatorer. Monterar ihop allt och skoter går totalt värdelöst!!!

Sätter tillbaka mitt elstystem och min CDI-boxx Skotern hinner gå ca 2 min sen smäller det till och ett motstånd exploderar i CDI-boxxen. Beställer en ny CDI-boxx och skotern startar och går ba fint. Men!!!! Den gick väl i totalt 5 timmar sen dog helvettet igen!!!!:mad2::mad2::mad2:.

Så nu står skiten i garaget igen! Och nu river jag ut hela elsystemet och bygger ett nytt eget!!!! Sen är det väl bara att beställa nya delar igen :Cry:.

Jag har ju bara köpt:
3 tändplattor (lindat en 2 gånger)
3 nya spolar och hattar
1 nytt elsystem plus CDI-boxx
1 ny CDI-boxx

Visst jag har köpt piratdelar men visst fan ska dom väl hålla lite längre än så här????
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På vatten använder man "båt", de är gjorda för det. Har du sänkt skotern kan allt paja vad gäller elsystem...
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Visst borde jag ha lärt mig första gången. Men Sen den var under vatten senast har jag ju bytt ut allt som har med el att göra utom elsystemet
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Det måste ju vara nått i det. Eller kan det vara så jävligt att det är nått knas i svänghjulet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.