Yamaha NYPEX

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Jag funderar på om det är mycket jobb att bygga en NYPEX? Finns det färdiga kit?

[video=youtube;7TvWCKcDLUI]http://www.youtube.com/watch?v=7TvWCKcDLUI[/video]

[video=youtube;ymtbMh1cCeM]http://www.youtube.com/watch?v=ymtbMh1cCeM[/video]

 
Reactions: viktortorner

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Allt passar ganska bolt-on vad jag har förstått, en annan typ av vattenpump tror är vad behövs för att det ska funka!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja de är en nytro med apex motor.
Tror man måste byta alusidorna som motorn hänger i men jag kan ha fel.
Finns en hel del att läsa på dom NA forumena om man orkar.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Nej du kan köra med originalsidorna om du byter vattenpumpen! Träffade av en slump en galen Kanadensare på en Kryssning i Karibien nu i januari som hade 2 st Nypex byggda i samarbete CR racing! Han visade många intressanta byggbilder... vad sägs om 174" boggie och tunnel, impulse turbo, bigborekit till apexmotorn, annan framvagn osv osv.. Men ska man vara med på Yamafest osv så behövs det grejjer som tar sig...
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Det finns ju en kille på Snowrider forumet som byggt en nypex om jag inte minns helt galet. Den stog då på Ntc i Arvidsjaur på skoterns dag.
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Sitter och spånar på vad man ska göra i sommar. Skulle vara kul med ett NYPEX-projekt. Kanske man hinner plocka ihop det på en hel sommar...

Låter bra att det går behålla orginalsidorna och är inte något större arbete att montera en annan vattenpump.

Ser ut som att de flesta har bytt bandtunnel. Är det ett måste för att få plats vid grenröret?
Apexmotorn varvar betydligt mer än Nytron. Hur är det med utväxlingen? Ska växellåda och variator tas från Apex?
Om man kör utan turbo från början, hur mycket går att behålla orginal (bränsletank, plastkåpor, kylare, mm)?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Utväxlingen är ju lite annars på nytron.

Apex Rtx: 24/38, 70 länk. kedja, 9kuggs drivhjul
Apex Warrior: 23/38 , lika kedja och antal kugg på drivhjul.
Apex Mtx: 20/40, 68 länk, 7kugg

Nytro Rtx: 21/39, 68 länk., 9 kugg
Nytro xtx : samma som Rtx
Nytro Mtx: 22/40, 70 länk, 7kuggs drivhjul
 

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
JiBe: Intressant information! Då är det inga problem att få samma utväxling i Nytro MTX som i Apex MTX (20/40, 68 länk). Rätta mig om jag har fel, har Apex och Nytro likadana variatorer. I så fall behöver man inte göra så mycket åt drivsystemet, bara dreva ner två kugg. :bigsmile:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
men hur blir det med varven på primären?
Apex har ju nerväxling innan primären för att motorn varvar mer(12 000) än en variator tål(10 000)
Nytro är byggd mer lågvarvig (är väl därför man kramar ur mindre hk men tjänar vikt)