Yamaha NYTRO vs Renegade 600 (x) XP

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Ja, vad säger ni om dessa maskiner? vilken skulle ni helst se på eran gård, och varför?

Någon som har testkört båda och har några bra tips/jämförelser att ge?

De är ju två helt olika maskiner, en tung 4takt jämfört med en extremt lätt 2takt! (nästan 40 kilo skiljer det om jag inte har helt fel)

Vilken ska man satsa på?
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
skullle nog hellst sett nytron stå och glänsa här ute på gården för det är ju tråts allt en yamaha;) sen en 4-taktare är ju extremt roliga:D
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Jag har inte provat nån renegade men har kört nytro och jag lovar dig den känns absolut inte tung!! Hur kul som hällst att köra, pigg som attan och mulrar gott :D Jag skulle nog tveklöst ta en nytro !
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
eftersom det är just en nytro eller renegade som vi funderar på :p pappa säger att han hatar kortmattor, men visst är nytron en kortmatta? men han är så sugen på att testa fyrtakt... ;D

btw, tack för svar! :)
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
haha va surt för han :( vad är det han är missnöjd med? vad är det som gör att man blir mer nöjd över din xp=?
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Jag hade köpt en Nytro, och det gjorde jag också.
Jag antar att du menar en kort nytro, och då har jag ingen info om detta, i och med att jag har en MTX.

Jag har själv inte kört en XP, men jag pratade med en kille som själv har en Summit 800 XP och han tyckte nytron var mer lättkörd än summiten, men summiten hade bättre matta och mera power.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Dom som kört Nytro har ni provat XP när ni säger att dom är lika lätta?

Man känner att XPn är lättare.
Ända plus hos Yamaha är att dom har lika brett(smalt) mellan skidorna som Summiten har = lättare att burka fast sämre väghållning
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Dom som kört Nytro har ni provat XP när ni säger att dom är lika lätta?

Man känner att XPn är lättare.
Ända plus hos Yamaha är att dom har lika brett(smalt) mellan skidorna som Summiten har = lättare att burka fast sämre väghållning
har testat nytro rtx och renegade xp 800, och föredrar xp, mer matta och mer pulver. jämför man en renegáde 600sdi mot en 800 så är 600 mer lätthanterlig. fast jag skulle välja hellre en lynx xtrim, vilket jag iofs gjort också.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
tack för bra svar :) hmm, joo en xtrim vore oxå intressant men jag tker bara de känns så fränt med att xpn väger drygt 200 kg :) och ser så ruskigt grymm ut!! fattas ba en jetmotor!:p
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Har också samma funderingar...

XP Renegade 600

X-Trim

Yamaha.

Fan, vilket I-lands problem.. :)
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
hade kört nytro alla dagar i veckan...
äger min första 4 taktare nu men de e bara en 05 vector mountain men jag är super nöjd.. japp har även kört en renegade 800 som var med ut samtidigt ( en 07:a)
men av dom skulle jag också välja yamman alla dagar i veckan
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
PontusSandberg:

Jag har inte sagt att nytron är lättare, för det är den inte. Men dom jag har pratat med som har provat både Nytro MTX och Summit 800 XP säger att Nytron är mer lättkörd.

Vikten behöver inte ha nåt med lättkördheten att göra.
Jag tror nog en -08 F8 är betydligt mera lättkörd än en ski-doo trapper, fast trappern är lättare.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
rally... varför skulle du välja nytron ? =) det är mer det jag är ute efter :p

Åh vad jobbigt beslut det här blev... i början var jag 100% säker på att vi skulle ha en xp, men nu när jag läser om allt rappel det är med dom och sen är det faktist spännande me fyrtakt :) - Som tur är slipper jag ta sista beslutet!

haha joo, jag tycker vi säljer iväg alla våra skotrar och skickar pengarna till forskningen och barnen i u-länderna :)
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
nytro alla dagar i veckan skönt o slippa 2 taktslukten o du får även högre driftsäkerhet har testat en nytro o dom e grymt rappa..... skulle aldrig fundera..