Yamaha (quikroads)

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Halå där skoterfantaster. vore glad om nån kunde ge mig ett svar på en fråga, : quikrodsen är det dom där två bakersta stagen i boggien? om det nu är dom, vad skall man göra med dom för att skotern skall resa sig lite lättare och bli lite roligare att köra i lössnö? jag kasnke är helt ute och cyklar men har läst nån tråd om det här men jag förstod aldrig riktigt, tack på förhand:)
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Halå där skoterfantaster. vore glad om nån kunde ge mig ett svar på en fråga, : quikrodsen är det dom där två bakersta stagen i boggien? om det nu är dom, vad skall man göra med dom för att skotern skall resa sig lite lättare och bli lite roligare att köra i lössnö? jag kasnke är helt ute och cyklar men har läst nån tråd om det här men jag förstod aldrig riktigt, tack på förhand:)

tjenare dom stagen som sitter på yamaha bak i boggien är rods... det är dom som kopplar boggien så ***** hårt.. och quickrods lär du få leta för att få tag i. dom har slutat att tillverka dom.. men du kan ta loss rodsen och ta bort dom där vita distanserna.. då får du mer res... dom övre distanserna ca 2 cm är dom
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
tjenare dom stagen som sitter på yamaha bak i boggien är rods... det är dom som kopplar boggien så ***** hårt.. och quickrods lär du få leta för att få tag i. dom har slutat att tillverka dom.. men du kan ta loss rodsen och ta bort dom där vita distanserna.. då får du mer res... dom övre distanserna ca 2 cm är dom
Finns att köpa alldeles utmärkt hos www.mountainperformance.com eller från www.richmotorsports.com (han säljer dem, men har dem inte på sidan). Grym skillnad med dem jämfört mot orginal.

Mvh R
 
W

w3stman

Men om man nu gör som miketheman säger, måste man även göra något mer? Släppa på balatarremmar eller styva till dämpare? Något som tar stryk av att man tar bort dom där brickorna?
 
W

w3stman

ska rodsen vara längre eller kortare för att få mera res?
Borde väl vara:

Längre = Mer skidtryck, dvs mindre res
Kortare = Mindre skidtryck, dvs mer res

Men jag undrar fortfarande om det bara är å ta av dom där brickorna å köra, eller om man måste ändra någon mer inställning i boggie och om något tar skada av att man kör med kortare rods?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Borde väl vara:

Längre = Mer skidtryck, dvs mindre res
Kortare = Mindre skidtryck, dvs mer res

Men jag undrar fortfarande om det bara är å ta av dom där brickorna å köra, eller om man måste ändra någon mer inställning i boggie och om något tar skada av att man kör med kortare rods?
Precis tvärt om. Långa ger mer res (mer tillåten rörelse innan koppling) och kortare ger strykjärnskänsla.

Tar du bort rodsen helt eller alla plastchimsen och kör utan så är risken stor att boggien slår sönder sig själv pga överrörlighet. Finns massor att läsa om detta på www.totallyamaha.com. Det finns rena puderlösningar som ger riktigt kass gång på led och som dessutom lätt skadar boggien på led, men som verkligen maximerar snögången. Läs mer på TY som sagt.
Billigaste sättet att testa koppling är att göra egna schims genom att borra och svarva egna, men varför göra det när man kan få full valfrihet för mindre än 1k inkl frakt, tull och skatt från staterna?

//R
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Rodsen ska ha samma längd som orginal men istället för att de är en stopp ska de vara en mutter som man kan justera. på min sxr har jag stoppat tunnara brickor uppe och de blev lite bättre men ska nog göra rods.
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
måste väll funka bra om man tar en gängstång och svetsar fast och en mutter eller gängar? men då kanske man måste lossa på rodden för att kunna skruva in?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
måste väll funka bra om man tar en gängstång och svetsar fast och en mutter eller gängar? men då kanske man måste lossa på rodden för att kunna skruva in?
Japp. Du måste sätta dit ett par bultar mitt på som får agera stoppers. Sen är funktionen samma som för rods. Men personligen skulle jag känna det som aningen nervöst att åka med svetsat och ej anlöpt (mjukgjort igen) i en boggie där man kan åka och bränna järnet i +100 km/h. Skapligt åt helvete man åker om det går sönder... Då känns 1k BILLIGT för att veta att det håller längre än vad övriga boggien håller. Dessutom kan du ställa om viktförskjutningen på 10 sekunder från att vara supertight för ledspöande strykjärn, till att bli puderdunkare med maximal transfer. :rock::rock::rock:

//R
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Hej

Leta på någon skoterskrot efter viper stagen... det borde väl passa. :)

Köpte muttrar från USA så nu kan man ställa hur man vill.

"Robster gillar din signatur hehehe...."


Mvh
 

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
hur ska man kunna byta ut dom stagen då dom är fast svetsade ska man måste såga lös dom eller tänker jag på fel stag nu
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Korpen; "Robster gillar din signatur hehehe...." Mvh[/quote skrev:
Det är fler som gör. Många Arctic-ägare som känner igen sig.:eek::bootyshake: Detsamma med Yamaha-ägare. :rock::beer::rock:

Bara att sno den om du vill.

//Rob
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Lägger du quikrods så måste du köpa No-slip drivhjul oxå annars kuggar mattan.

Ang. orginal schimsen på rodsen som sitter från fabrik så är inte skillnaden så där jätte stor om man byter ut till tunnare bricka. Själv har jag tagit bort övre brickan helt och tycker de funkar tillfredsställande. Med 2 på skotern så tog lyftbågen i och i backar när jag är själv så får jag sköna res:) Och då har jag en 32 matta enbart.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Lägger du quikrods så måste du köpa No-slip drivhjul oxå annars kuggar mattan.

Ang. orginal schimsen på rodsen som sitter från fabrik så är inte skillnaden så där jätte stor om man byter ut till tunnare bricka. Själv har jag tagit bort övre brickan helt och tycker de funkar tillfredsställande. Med 2 på skotern så tog lyftbågen i och i backar när jag är själv så får jag sköna res:) Och då har jag en 32 matta enbart.
Ingen fara med överkuggning. Jag åkte en hel säsong med rods, utan att det kuggade över mer än det gjort innan. Men fönsterhjul gör ju att man numera kör med mattan rätt slak nuförtiden. Skönt att veta att det inte spänns bort massa effekt pga att mattan är som en fiolsträng.

//R
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Ingen fara med överkuggning. Jag åkte en hel säsong med rods, utan att det kuggade över mer än det gjort innan. Men fönsterhjul gör ju att man numera kör med mattan rätt slak nuförtiden. Skönt att veta att det inte spänns bort massa effekt pga att mattan är som en fiolsträng.

//R
Beror väl på hur man ställt in quikrodsen. Är dem i de läget där då ger mest viktförskjutning så tappar ju Pro Action boggin mattspänningen när den börjar lyfta skidorna. En grov miss av yamaha, dock så är ju inte boggin gjort för mycket viktförskjutning utan för att hålla skidorna i marken när de går undan.

Men trots allt, minskad mattspänninng= mattkuggning.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Beror väl på hur man ställt in quikrodsen. Är dem i de läget där då ger mest viktförskjutning så tappar ju Pro Action boggin mattspänningen när den börjar lyfta skidorna. En grov miss av yamaha, dock så är ju inte boggin gjort för mycket viktförskjutning utan för att hålla skidorna i marken när de går undan.

Men trots allt, minskad mattspänninng= mattkuggning.
Så sant.

Fast tilläggas bör är att jag har mina rods på 3:e lösaste strecket. Vill ha bra viktförskjutning, eftersom mina C&A skidor skär som "tåget" iaf.
Fast boggien är utan tvekan gjord för att vara hypersnabb på led (vilket den är).

//R
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
jag hade funderingar på att ta bort mina rods helt, efter som att jag inte fick tag på några quikroads. hade gjort klart hylserna för att ersätta rodsen köpt remmarna och gjort ett alu stag för att kunna fästa remmarna. men med lite tur fick jag tag i ett par begade quikroads eller dom var nya han som sålde dom hade inte äns sprättat förpakningen. jag lovar det är det bästa jag köppt till srxen. det är som en hellt ny skoter att köra, man får skotern att resa när man vill. och nu efter att jag har provat den så har jag inset att om man tar bort rodsen helt så blir det för mycket viktförskjutning och skotern blir nog inte rolig att köra. så jag rekomenderar quikroads dom är värd var ända krona.

här är några bilder på srxen, kan lägga upp några bilder sen på hur den ser ut nu när den är klar http://www.pixbox.se/alb_show_id515966_page0.html