Jag förutsätter att du kollat det basala som att du har gnista i tändstift och soppa fram i cylindrarna (blöta bensinluktande stift).
Min RS Rage är extremt trögstartad om man sommarkonserverar enligt instruktionsboken dvs drar in mineralolja i cylindrarna och låter den stå hela sommaren. Ingen choke, maxgas och sedan är det bara att låta startmotorn jobba. Kunde ta flera minuter innan den startade. Senaste sommaren har jag istället startat den och låtit den gå rejält varm med 3-4 veckors intervall (dvs hederlig gammal 2-taktsmetodik
). Det senare är viktigt eftersom om den bara blir "halvvarm" är det risk för kondens i vevhuset med påföljande korrosionsrisk på vevaxel, vevstakar odyl tråkigt. Med denna metodik har den alltid varit väldigt lättstartad. Med rejält varm menas tills det känns ordentligt varmt (nästan bränns) på kylarna under fotstöden. Den behöver stå och puttra 5-10 minuter. Om man varit duktig och tagit av remmen kan man ju gasa lite och njuta av trippelsången oxå
Skadar inte att få lite snurr på olje- och vattenpump.
Gelning av bensin i förgasarna är sällan något problem nuförtiden med dagens kvalitet på soppan. Däremot kan det om tanken endast varit halvfull bildats kondens i tanken som hamnat i förgasarna. Prova häll i ordentligt med K-sprit (2 flaskor) och tanka fullt. Dra sedan runt med startmotorn så du fyller upp förgasarna med bensin. Vänta några timmar och prova igen.
Lycka till
mvh / Matti