Yamaha + snö = dålig kombination

F

FlewFish

Hej jag äger själv 3 Yamaha maskiner. Och jag började tänka på en sak.. Varför är alla eller ja dom flesta Yamaha maskiner dåliga i snö? Det är ju ändå snöskotrar? Flesta andra märker går ju hur bra som helst i snön medans Yamaha fastnar och *****s så fort det är lite lössnö. :hmmmm2:

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Själv har jag en V-max 700 -98 och jag kan då inte klaga på den, men det är ju ingen mountain maskin och inte tänkt att det ska vara dä heller. Har haft en V-max 500 också och den var inte heller värdelös.
Det är väl Srx:en och Sx:en isåfall som är sämmre??

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Vector SPn är inte heller speciellt bra.. Det funkar men den är ju INTE gjord för att köra lössnö alls egentligen. En kort maskin ska ju gå på led... Ska man köra puder ska man ju köra Mountain eller möjligen hybrid osv.. Hade åxå en Rev 800 tidigare å kan inte säga att den var speciellt mycket bättre än SPn. Det som är avgörande är kamhöjd och mattlängd (även boggiegeometri och hårdhet i fjädring osv men det är ju en hel vetenskap att hålla koll på...) Har nu en FX Nytro så det ska bli intressant att se hur den uppför sig.

F

FlewFish

Jojo kom inte med "inte alltid skotern" "vilka modeller?" Yamaha är erkänt dåliga på att bygga lössnö skotrar. Har själv en SX men den är inte ensam :D jag har aldrig hört om problem med andra märken :eek:

men nog om det tråden handlar om Yamaha som går dåligt i snö. Kom med skotrar du vet gör det!

Senast redigerad av en moderator:

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Hade en SX förut å satte på en 36,8mm matta å höga öhlinare. Den gick betydligt bättre i lössnö än Reven jag hade efter det... Att SXen går dåligt orginal beror nog mest på att den är så låg att den hänger upp sig på fotstegen... Det är inte nån större skillnad mellan märkena men Yamma har fått dåligt rykte å det håller i sig... En kompis hade en MXZ 800 å han hade grymma problem han åxå att hänga med i lössnö med dom som hade 345maskiner... Det jag hade mest problem med på Vectorn var att den rappade på mattan så jag kunde inte hålla stummt hela tiden.. Det är ordnat nu på Nytron med nonslipp hjul...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jojo kom inte med "inte alltid skotern" "vilka modeller?" Yamaha är erkänt dåliga på att bygga lössnö skotrar. Har själv en SX men den är inte ensam :D jag har aldrig hört om problem med andra märken :eek:

men nog om det tråden handlar om Yamaha som går dåligt i snö. Kom med skotrar du vet gör det!
SX går inte så bra i det lösa djupa, korta REV går heller inte så fruktansvärt underbart där heller.

Man skall väl använda skotermodellen till det den är utvecklad till?
Det är sällan man ser mountainmaskiner i speedruns, inte heller så ofta man ser korta maskiner oavsett märke dra highmarks i branta berg.. eller?

Men jag håller med om att korta Yamma kan gå sämre i det djupa än andra märken. Det är den )&/"%¤#=)("/ mattvinkeln som gör det. Slänger du på ex. en Arctic-boggie på en Yamma så går den precis lika bra som Arcticen som den satt på i snön.

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Sxr, Xtc och viper går ju inte så dåligt utanför leden e om man har rätt kammar.
Det är ju mest Srx och Sx.
Känner några som har Srx och då har dom flesta 38mm matta och dom har aldrig klagat för dom är ju inte tänkt att gå i 1 meter puder heller.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Den maskinen verkar inte vara byggd att vara i snö!!! Samspelet människa och maskin är underbar att se.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
jag kan ju såga så att det delvis stämmer att dom fassnar men fördelen mot tex arctic cat e nog att dom håller jävulskt mycket bättre/längre. åsså det finns dom som går i djupsnö också titta bara på Mountain Mod Mania filmerna så får du se där kör många yamaha. tex i 4an bygger dom den ultimata apexen den går nog inte så klent upp för stupen ;P det gäller bara att hitta rätt skoter jag tex behöver igentligen ingen Mountain maskin för det blir aldrig så mycket snö har så jag nöjer mig med en kort :D

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Amen suck. Tom SX Viper 700 kort dög i snön bara man bytte ut mattan till 32 mm. Lär dig köra eller skaffa en mountain ;-)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Detta beror först och främst på att yamahas orginal mattor!

Tex. på sxr 600 -02 (ja du hörde rätt, -02) Satt det 21mm orginal!
Tro fan inte den går dåligt i snön då?!

Sen hade väl vipern lite bättre med sina 28mm fullblock.
Samma sak phazern på sin tid hade väl 12mm eller något liknande!

Sen har ju yamaha byggt en del Lake-racers genom åren, tex SRX låg och kort fjädringsväg. Men går bättre än mycket på led!

Kolla på andra sidan pölen och se vad många använder när de klättrar uppför bergen? Bla Apex mtn osv.

Sen såg jag inte för allt så länge sen på någon MMM film tror jag där en V-max 800 vann Highmark tävlningen mot nyare skotrar.

Tycker vi kan skrota denna Myt för gått. Yamaha har byggt ledracers, Sjöracers, sen har de MOUNTAIN maskiner också!
Använd skotern vad den är e gjord!

//Rasmus

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
jag spårade med min viper för en 59:a med ledsladd bakom i ganska mycket nysnö o det gick ypperligt trots 28mm matta ... men sedan går det någon form av hysteri genom skotersverige då det gäller kamhöjder på mattan , verkar precis som att om du har 38 , 44 , 51 mm så är du garranterad att alltid oavsett vad ta dig fram !
jag har en scandic från 80 talet bakom huset med hylands hörna i mattväg men attan vilken snömaskin ... ja foxen 5900 etc. går ju bättre självfallet men likafull för att vara bladfjäder mattlös och omodern tar man sig fram otroligt bra
är helt övertygad att teknink samt erfarenhet bakom styret gör mer än höjden på mattan då man ska åka skoter i snö !

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo det sitter mkt i körtekniken. Många Hästar kan både hjälpa och stjälpa :) Kammar är inte allt. Men på vipern 02 så var det bara 25mm vill jag minnas. Mellan 25 och 32 är det stor skillnad. Kan rekommendera Camoplast Predator om den går att köpa ännu. Tom kort RX-1a funkar i lös snö till vissa gränser :)

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Jo det sitter mkt i körtekniken. Många Hästar kan både hjälpa och stjälpa :) Kammar är inte allt. Men på vipern 02 så var det bara 25mm vill jag minnas. Mellan 25 och 32 är det stor skillnad. Kan rekommendera Camoplast Predator om den går att köpa ännu. Tom kort RX-1a funkar i lös snö till vissa gränser :)
nix.... mig vetligen har ingen yamaha lämnat fabriken med just 25mm , enda nackdelen för många på just 02:ans viper var att mattan var för mjuk !
jag hadde inga problem med den , på min andra viper blev det just en 32mm predator matta fast då upplevde jag att den rev sönder snötäcket istället ... man åkte lika mycket ner mot marken som fram över den
min andra srx 700:a utrustades med en 38 mm matta .... ja då det greppade så gjorde det så med besked men som vipern att ta sig fram i snö blir nog aldrig en srx oavsett matta , inte direkt gjord för det heller så...!