yamaha ss som misständer

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
yamaha ss som miständer då den få jobba hårt typ kör i djupsnö och när man stänger av skoter så kan det smälla typ oförbränd bensin avgassystemet. men kör man på led så går den som den ska och inga problem. jag har funderar på två saker den läker en del vid skarven på avgassystemet och den andra är om tändningen inte stämmer

:( :( :( tack på förhand
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
har du kopparpackning i skraven i avgassytemet så läcker den förmodligen bara i början, eftersom packningen expanderar och tätar när den blir varm. Min lynx läcker i skarven när den är kall bara.
 

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
har du kopparpackning i skraven i avgassytemet så läcker den förmodligen bara i början, eftersom packningen expanderar och tätar när den blir varm. Min lynx läcker i skarven när den är kall bara.


skarven är dålig så den ska bytas ut. men vad kan det vara som gör att den inte går som den ska när skoter går tungt
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
eftersom den går segt och misständer skulle jag tippa på att "förställningen" av tändningen inte fungerar som den ska och att det resulterar i för sena tändningar. Eftersom förställningen av tändningen gör så att den ställer fram ginstan till. ( t.ex 10 grader före ÖDP än vanligttvis tomgånsvarv på kanske 5 grader före ÖDP)

resistans mät tändkabel och tändhatt. kolal tändstift. kolla att tändningen kommer rätt med en strob lampa. (gör rent allting, dvs tändspole. kabel å hatt och stift, och området runt stiftet. du skulle även kunna kolla så att inte dödar kanppen är skitig och det kryper lite tjyv ström som vill kortsluta cdi'n till å från.

skriver fler orsaker så fort dom kommer upp i skallen på mej.. kan vara rätt mkt =/ men det väsentliga e väl korrekt bestyckning, rent luftfilter, soppa fram till föggen.. osv. lycka till.
 

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
eftersom den går segt och misständer skulle jag tippa på att "förställningen" av tändningen inte fungerar som den ska och att det resulterar i för sena tändningar. Eftersom förställningen av tändningen gör så att den ställer fram ginstan till. ( t.ex 10 grader före ÖDP än vanligttvis tomgånsvarv på kanske 5 grader före ÖDP)

resistans mät tändkabel och tändhatt. kolal tändstift. kolla att tändningen kommer rätt med en strob lampa. (gör rent allting, dvs tändspole. kabel å hatt och stift, och området runt stiftet. du skulle även kunna kolla så att inte dödar kanppen är skitig och det kryper lite tjyv ström som vill kortsluta cdi'n till å från.

skriver fler orsaker så fort dom kommer upp i skallen på mej.. kan vara rätt mkt =/ men det väsentliga e väl korrekt bestyckning, rent luftfilter, soppa fram till föggen.. osv. lycka till.


o men det är bara när man kör i djupsnö som den beter sig så-. kör jag på skoterled så går den som den ska. skulle det vara tändningen så så skulle den gå som en skit hella tiden och inte bara när skoter får jobba som téx djupsnö eller branta backar
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
jo, men motorn får ju arbeta mycket mer och är känsligare för småfel udner hög belastning. kolla dom sakerna jag skrev upp i alla fell.. annars så är det nog variatorn som inte sköter sin upp/ned växling korrekt.
 

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
jo, men motorn får ju arbeta mycket mer och är känsligare för småfel udner hög belastning. kolla dom sakerna jag skrev upp i alla fell.. annars så är det nog variatorn som inte sköter sin upp/ned växling korrekt.
kollade upp med en skoter verksta och talade att det kan vara så att sekundärvariatorns fjäder inte är riktigt spänd och då växlar den inte som den ska och då kunde den börja sura. så jag ska väl prova att spåna den då.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Har haft liknande problem på min gamskoter EC 540, men där är problemet att tändplattan är felinställd. den har vart de ganska länge nu men den går ju. Kan smälla rejält ibland när man slår av den när den fått jobba hårt. Så kolla tändplattan är mitt tips!
 

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
Har haft liknande problem på min gamskoter EC 540, men där är problemet att tändplattan är felinställd. den har vart de ganska länge nu men den går ju. Kan smälla rejält ibland när man slår av den när den fått jobba hårt. Så kolla tändplattan är mitt tips!


tappar den kraft om du präsar den den? misständer den också då
 

bolkegard

Medlem
14 feb 2007
20
0
1
ja ni jag lykades med att få skoter gå som den ska. tätade avgassystemet och byte stift så nu går den som satan. tackar för dom svar jag fått