Yamaha venture tf 2006

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Är på jakt efter en fin Touringskoter för att köra 2-3 veckor om året med.

Undrar nu hur Yamaha Venture tf 2006 års modell är.

Har hittat en som gått 1700 mil i fint skick. Är detta någon fara med tanke på milen? Behövs det bytas kolvar eller liknande? Är det kamkedja eller vad är det för ventilstyrning?
Fyrtakt ska ju vara bra med tanke på soppa förbrukningen.
Hur är de annars att köra? Likaså att dra släde med 2-3 personer på etc.
Lössnöåkning m.m

Kylning hur är det med det? Om du kör på hård skare?

Tacksam på svar.

MVH Gabriel
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Har en 2005 Venture GT, och den drar riktigt bra, inga problem att dra släde + några som tolkar, kylningen har jag inte haft några problem med, och min har även den gått över 1000 mil, och vad jag vet så är det ingen fara med kolvar eller något annat, skulle väll vara remmen om den är sliten... tror det är kamkedja men är inte riktigt säker...
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Väldigt mycket mil - det mesta är slitet. Bussningar, lager, mattan, skidor och styrstål, osv... Motorn är det dock inga större problem med, kamkedjan behöver inte bytas på bra längre. Dock ska man vara vaksam med dess spänning, den kan gå sönder så det är bäst att ha den nyaste kamkedjespänningen från 2008-.

Går riktig fint i lössnön, jag har en 4" höjare och riktigt gött att stå upp och fara runt i snön. Men råkar man köra fast så blir man påmind om att det är en stor och väldigt tung skoter. Kylningen har jag inte haft några problem med då jag brukar slänga upp snö på fotstegen när jag ser att förhållandena kräver detta. Kanske är onödigt men jag är väldigt noggrann med min maskin.

De enda problemet jag har haft med min är slidesnötning. Ska snart om jag får ork dra i vagnsbultar i mattan (var tredje stängd). Min (2005:a) har gått 500 mil och det är gött att ha en som inte gått så mycket. Leta vidare är min åsikt, en med 1700 på mätaren är inte lättsåld och det har sina anledningar.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Väldigt mycket mil - det mesta är slitet. Bussningar, lager, mattan, skidor och styrstål, osv... Motorn är det dock inga större problem med, kamkedjan behöver inte bytas på bra längre. Dock ska man vara vaksam med dess spänning, den kan gå sönder så det är bäst att ha den nyaste kamkedjespänningen från 2008-.

Går riktig fint i lössnön, jag har en 4" höjare och riktigt gött att stå upp och fara runt i snön. Men råkar man köra fast så blir man påmind om att det är en stor och väldigt tung skoter. Kylningen har jag inte haft några problem med då jag brukar slänga upp snö på fotstegen när jag ser att förhållandena kräver detta. Kanske är onödigt men jag är väldigt noggrann med min maskin.

De enda problemet jag har haft med min är slidesnötning. Ska snart om jag får ork dra i vagnsbultar i mattan (var tredje stängd). Min (2005:a) har gått 500 mil och det är gött att ha en som inte gått så mycket. Leta vidare är min åsikt, en med 1700 på mätaren är inte lättsåld och det har sina anledningar.
Är det lager i chassit eller? För själva drivningen och motorn är det inga problem med eller?

Är körd på touring så den är väldigt välskött. Detta är väl alltid possitivt?
Är den svårcervad? Vad kan det kosta att byta bussningar? Hur märker man av detta? Kan man kolla detta på en stillastående maskin?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Är det lager i chassit eller? För själva drivningen och motorn är det inga problem med eller?

Är körd på touring så den är väldigt välskött. Detta är väl alltid possitivt?
Är den svårcervad? Vad kan det kosta att byta bussningar? Hur märker man av detta? Kan man kolla detta på en stillastående maskin?
Det sitter lager och bussningar lite överallt på en skoter. Allt som rör sig och snurrar runt är ju beroende av ett sådant. Det finns helt klart många saker på den skotern som behöver bytas ut. Om man säger såhär, det finns många anledningar till att den kostar 37 500 kr (om jag nu kollar på rätt skoter) och inte 65 000 som en med mindre mil på sig skulle göra. Det är svårt att kolla på hur skotern är i skick utan att köra den, att diverse boggielager är slut märker man inte genom att kolla på dem. Variatorerna är säkerligen slitna, mm. Antagligen skulle den vara omöjlig att sälja på vintern. Detta är givetvis inte helt säkra teorier, men jag varnar dig för att det kan bli en dyr historia.

Jag tänkte serva min skoter själv men har bestämt mig för att lämna in den, känns bäst att lämna in en såpass dyr historia och låta en kunnig gå igenom den.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Vad kan det kosta att byta "alla" lager? Hur märker man om de är slut eller på upphällning? Hur märker man att variatorn är sliten?

Kan man testa om variatorn är sliten på sommaren? Typ palla upp den i bak så inte mattan tar i mark och gasa?

Maskinen har varit uthyrningsmaskin i Norge så den är välservad. Det brukar ju skötas mycket bra på uthyrningsfirmor för att de ska hålla så bra som möjligt.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vad kan det kosta att byta "alla" lager? Hur märker man om de är slut eller på upphällning? Hur märker man att variatorn är sliten?

Kan man testa om variatorn är sliten på sommaren? Typ palla upp den i bak så inte mattan tar i mark och gasa?

Maskinen har varit uthyrningsmaskin i Norge så den är välservad. Det brukar ju skötas mycket bra på uthyrningsfirmor för att de ska hålla så bra som möjligt.
Vet inte riktigt vad det skulle kosta att få maskinen i bra skick, man måste man köra och se vad som är fel först. Det mesta ser helt ok ut på sommaren men på vintern ser man vad som är fel. Hur variatorn växlar vet du endast om du kör den. Hur dämparna fungerar märker du när du kör fort på led, osv... Det är alltid ett risktagande att köpa någonting utan att testa noggrant först.

Att den varit uthyrningsmaskin är ju både bra och dåligt. Den har säkerligen varit "hårt" körd av okunniga och ovana förare. Men kolla på den och undersök hur skidorna, styrstålen, mattan osv ser ut och bedöm sedan om det är värt allt jobb som det kommer innebära med dyra delar och det lilla helvetet med att sen i din tur sälja den när den gått ännu mera mil. Nu ligger den nästan 25-30k under "ordinarie" pris, men alla reservdelspriser gör att det kan snabbt ätas upp. Sprickor i variatorn - 5000kr.. Ny matta - 8000 kr... Men du kan ju också ha turen att den är helt ok skick och att allt dyrt är fixat på den. : Motorn är inga problem med dock! Har för mig att ventilslipning ska utföras vid 4000 mil, kan vart 4500. Men lämna in den om du nu köper den hos en Yamahahandlare så får han gå igenom den.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Tycker nog allt att "Syst3m" är lite väl negativ eftersom allt tydligen är slut? För om ja har fattat rätt så har ingen av er kollat på maskinen irl? Alla boggiehjulslager är lätt att kolla, Tippa upp maskien på sidan så mattan inte trycker på hjulen och känn om dom glappar i sidled gör dom inte det så är dom bra. Annars så kostar lager ca:30kr/st (kina lager) annars ca 70kr Iaf där jag har handlat. Skidor och styrstål är ju lika lätt att kolla känn om dom glappar när du vickar på dom när maskinen ligger på sidan och dra även i i hela upphängningen fram när maskin fortfaranade ligger på sidan så skidan+a-arm+ dämpare hänger fritt då känner du eventuella glapp. Lite glapp är alla maskiner så det är ingen fara. Om variatorn är sliten är lite svårt att avgöra, Men en lätt inspektion på hur rullarna i primären ser ut och känns samt ta bort variatoremmen å kolla efter sprickor är lätt gjort. Sen som du säger kan du palla upp den bak och gasa å se om den växlar el inte. Men som sagt de är ju svårt att avgöra om dom fungerar klockrent genom att bara göra så. Men du känner ju om den vill växla iväg när du står still å gasar lite så variatorn slår till. gör den det och den ser hel å fin ut samt att den växlar när du har den uppallad är den nog okej ska du se. Lager i kedjehuset och driv axeln är ju lite sämre att kolla men du känner ju om den vibrerar onormalt mycket när den står uppallad å du kör runt mattan. samt att du åter igen kan tippa upp maskinen på sidan å ta å rycka lite i drivaxeln för å känna något glapp. Svår servad kan man ta olika. servar man sin bil själv med olja,filter,stift,bromsbelägg osv så är det enkelt. sök å läs lite i forumet om vad man brukar göra. Syna remmen,spänna matta,kedja,byta kedjehus olja osv osv. Men som sagt lättast är att lämna in den om man är osäker. Sen som du säger så är den säkert bra skött med service osv eftersom man vill att skotern ska hålla att hyras ut! Med tanke på priset så är det ju helt klart värt att åka å kolla på den om du tänkt haft den några år ca:5? å då hinner det ju inte bli så jäkla många bil på dom enstaka veckorna du ska åka om året. Då hinner ju andra maskiner komma ikapp i mil å sjunka i pris. Men å andra sidan kanske det räcker bra med att hyra en skoter dom veckorna bara å slippa allt bekymmer? =)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tycker nog allt att "Syst3m" är lite väl negativ eftersom allt tydligen är slut?
Haha, kanske det. Men vill förmedla att det inte är så bra som det ser ut. Har haft en del gamla skotrar med många mil på sig och det är mycket som är trasigt och måste bytas. Desto mindre mil desto bättre, man tjänar på det i slutändan.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Tack för alla bra svar!

Är det jävligt att byta lager själv i boggi? Likaså bussningar?
Kan en del bas jobb med bilar, byta olja, filter, tändstift, bromsar (okbyte kontroll underhåll) Lite el pill m.m.

Både de små och stora bilarna :amuse: De stora stavas SCANIA:ciao:
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Har du sett objekt på plats och kollat på den eftersom du säger: "att det inte är så bra som det ser ut." ?? Låter ju nästan så. Om så är fallet så är det ju inget konstigt med det. Jojo sant att grejer slits när saker går mil efter mil. Men du har vell ingen koll på hur uthyraren haft det med servisar och utbytnad av saker i förebyggande syfte INNAN de går sönder osv? Nu ska man inte stirra sig blind på mil tycker jag, för om man ska göra som du säger så borde min IQ R jag hade vara som ny eftersom den hade gått 10mil? På mätaren alltså. Var i själva verket Tävlad av Jörgen Backman, något mer sliten än en IQ RR som gått 250mil i Fjällen kan ja ju säga utan å ljuga. Visserligen är det ju så klart skillnad på maskiner, men syftade bara på tankesättet. Kan ta min fars venture som exempel hade gått 160 mil när den köptes har nu gått 1124mil och det är inte nå onormalt slitage på den som alla lager osv. Motorn har han dock fått renovera då knastrena var en garantigrej som skulle bytas ut som han misssa som släppte och gjorde så det vart ras. Men de är en helt annan sak. Sen har vi grannen 5hus bort som har samma skoter modell och årsmodell men 600 mil på mätaren dock väldigt mycket risigare. För den är inte välskött. Bussningarna i sekundären var slut så den växla som nån gammal monark cykel och aldrig infettad i boggien. DEN VA GLAPP som satan i alla leder osv. Så jag ser hellre mer på skicket än milen när ja köper grejer. Men sen får vell han göra som han vill om han köper skotern eller inte. Tyckte det var lite annorlunda tankesätt bara.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Har du sett objekt på plats och kollat på den eftersom du säger: "att det inte är så bra som det ser ut." ?? Låter ju nästan så. Om så är fallet så är det ju inget konstigt med det. Jojo sant att grejer slits när saker går mil efter mil. Men du har vell ingen koll på hur uthyraren haft det med servisar och utbytnad av saker i förebyggande syfte INNAN de går sönder osv? Nu ska man inte stirra sig blind på mil tycker jag, för om man ska göra som du säger så borde min IQ R jag hade vara som ny eftersom den hade gått 10mil? På mätaren alltså. Var i själva verket Tävlad av Jörgen Backman, något mer sliten än en IQ RR som gått 250mil i Fjällen kan ja ju säga utan å ljuga. Visserligen är det ju så klart skillnad på maskiner, men syftade bara på tankesättet. Kan ta min fars venture som exempel hade gått 160 mil när den köptes har nu gått 1124mil och det är inte nå onormalt slitage på den som alla lager osv. Motorn har han dock fått renovera då knastrena var en garantigrej som skulle bytas ut som han misssa som släppte och gjorde så det vart ras. Men de är en helt annan sak. Sen har vi grannen 5hus bort som har samma skoter modell och årsmodell men 600 mil på mätaren dock väldigt mycket risigare. För den är inte välskött. Bussningarna i sekundären var slut så den växla som nån gammal monark cykel och aldrig infettad i boggien. DEN VA GLAPP som satan i alla leder osv. Så jag ser hellre mer på skicket än milen när ja köper grejer. Men sen får vell han göra som han vill om han köper skotern eller inte. Tyckte det var lite annorlunda tankesätt bara.
Men snälla, din IQ har ju sina förklarliga skäl till att den inte är som ny fast det står 10 mil... Helt irrelevant i denna fråga.

Sen, oavsett hur man servar, så slits skidor, matta och chassie i övrigt. Du lackar inte om huven om du får en liten repa, etc. Med mindre mil så är sannolikheten större att den är fräsch.

Nej jag har inte sett skotern IRL. Men jag har sett den på bild och den ser sliten ut. Saknas bl.a. vänster handskydd för passagerare... Visar ju att det inte är hela världen om någon grej är trasig och kör man den stilen på hela maskinen kan man ju tänka hur den är IRL.

Har ett annat exempel, om man nu ska dra upp sådana här inne, när jag köpte min RS Venture som hade gått 450 mil fanns det en likadan för samma pris hos en handlare. Med 1000 mil på mätaren. Och det syntes, var mycket mera rost, hål i dynan, mera slitet helt enkelt.

Skotern ifråga ligger ute till "vrakpris" och han har dessutom sänkt priset en gång. Nog är det en svårsåld maskin alltid och jag skulle inte köpa den. Verkar vara så att det är andra ägaren (står i Luleå, inte i Norge) som har den nu, första skötte säkert om den, men den andra vet man ju inte. Kollat upp reg nr, förresten? I och med import från Norge?
 
Last edited:

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Ja ja helt klart äre så. Hade inget att jämnföra med bara. Skidor ska ju inte direkt nötas nånting om den gått i fjällvärden? Ne du har rätt på den punkten om att det är nog "andra" ägaren på den nu. tyckte den såg förhållandevis fräsch ut, På bild alltså, Den på blocket men det är mycket som ser fint ut där. Nepp har inte kollat nå reg nr. Kanske oxå därför "bra" pris. Ärligt så hade inte ja köpt en RS med 1000mil på mätaren :p Med tanke på vad det är för maskin. Är ju markant annorlunda körstil och användnings område på en 4t Venture mot en RS å IQ.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag tror inte det är några problem även fast den har gått långt, det är väll bara att kolla så matten ser bra ut och kolla till variatorerna så dom inte är skeva och jävliga, annars är det väll att kolla lite i boggien, snurra lite på boggiehjulen och kolla så det ser bra ut...
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja ja helt klart äre så. Hade inget att jämnföra med bara. Skidor ska ju inte direkt nötas nånting om den gått i fjällvärden? Ne du har rätt på den punkten om att det är nog "andra" ägaren på den nu. tyckte den såg förhållandevis fräsch ut, På bild alltså, Den på blocket men det är mycket som ser fint ut där. Nepp har inte kollat nå reg nr. Kanske oxå därför "bra" pris. Ärligt så hade inte ja köpt en RS med 1000mil på mätaren :p Med tanke på vad det är för maskin. Är ju markant annorlunda körstil och användnings område på en 4t Venture mot en RS å IQ.
Jag menade givetvis RS Venture, ursäkta så mycket, ska orka skriva hela modellnamnet nästa gång.. ;) Är så insyltad i Yamaha...

Nu vet jag inte hur det är med registrering av fordon från Norge men det är nog inga problem - men det bör ju kollas upp.


Lycka till Gabriel82 hur du än gör, men kolla igenom den noga för att undvika mindre roliga överraskningar.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Jag menade givetvis RS Venture, ursäkta så mycket, ska orka skriva hela modellnamnet nästa gång.. ;) Är så insyltad i Yamaha...
Haha! Ja då är ja med ;) Du vet de finns fler märken fast även jag har en förkärlek för Yamaha ;)

Fundering bara. Bör ju vara samma att importera från Norge som Finlad? Å Det är ju inga större problem, Kostar en slant bara..