Yamaha vilket skämt...

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
sitter nu här efter ett samtal i från min yamaha återförsäljare har lämnat in skoter för variator och att den drog ur strömmen ur batteriet men ett nytt batteri går inte på garantin för på det var det bara ett år alla andra som säljer batterin har ju 2 år inte yamaha ska sälja skiten så fort jag får hem den.. ska åka brp igen alldrig mer yamaha om dom inte löser detta då jo ett nytt kostar ju bara 1200kr det var ju inte så farligt......
 
E

ejwbegysv

Du BRP är inte mcyket bättre tyvärr...

Vi behöver en Skoter Sverker på SVT inom denna branch snart...
 

Tabe

Medlem
3 jan 2006
16
0
1
MRBLOMMEN skrev:
sitter nu här efter ett samtal i från min yamaha återförsäljare har lämnat in skoter för variator och att den drog ur strömmen ur batteriet men ett nytt batteri går inte på garantin för på det var det bara ett år alla andra som säljer batterin har ju 2 år inte yamaha ska sälja skiten så fort jag får hem den.. ska åka brp igen alldrig mer yamaha om dom inte löser detta då jo ett nytt kostar ju bara 1200kr det var ju inte så farligt......





Mekonomen har tre års garanti

Brp ersatte mitt batteri en mån. före garantiutgång =(2 år)
 

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
Jo

variatorn va det ju skrammlet som skulle fixas...


jag tycker det e så konstigt att det e två års garanti på skotern och ett år på en viss detalj i skotern det måste ju vara något fel ska fara och hämta den imorgon fredag då ska jag prata med dom om det annars får jag ringa på yamaha center och kolla med dom....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag fick nya vändhjul till min Yamma på garanti, det efter 1.5 år pga lager. Trots att vändhjul/lager är klassat som förbrukningsvara. Jag har aldrig haft
problem med garantifixningar med Yamma, kan inte säga detsamma med Polaris. :(

Jag hade 2 års garanti på min Yamma som jag har nu, så jag kan inte klaga alls.
 

pålle2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
49
0
0
jaha skrammel det får man nog räkna med har haft både Rx-1:eek:r och olika summit modeller och varst är iaf Tra variatorn å skrammla. Hittade inget fel på nån av variatorerna å dom skrammlade från och med första kilometern.

Men det kan ju vara lite obalans i dom det är ganska vanligt.
 

xc700

Aktiv medlem
12 feb 2006
72
0
6
hemma
återförsäljarna köper skotern utan garantier . så dom får stå allt som går sönder . sällan det händer på en yamaha . men stå på dej nytt batteri ska du ha
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
pålle skrev:
jaha skrammel det får man nog räkna med har haft både Rx-1:eek:r och olika summit modeller och varst är iaf Tra variatorn å skrammla. Hittade inget fel på nån av variatorerna å dom skrammlade från och med första kilometern.

Men det kan ju vara lite obalans i dom det är ganska vanligt.

Jag har aldrig hört nått skrammel från mina på en summit 600-99 och Mxz 600-00??
 

evinrude

Välkänd medlem
5 feb 2007
148
0
6
WestLandLake
vad ska man ha batteri till? orka man inte dra igång en skoter så e det ju tragiskt..
skönt att slippa extra vikt å allt då.. bara mera som *****s oxå
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
vad ska man ha batteri till? orka man inte dra igång en skoter så e det ju tragiskt..
skönt att slippa extra vikt å allt då.. bara mera som *****s oxå
Gissar att det är en rs venture pga variator(o)ljudet.
Du kan ju försöka dra igång en 4-taktare får du se hur lätt det går.
Min gamla rx-1 -03 har passerat 1000 mil vid det här laget....ALDRIG problem med batteriet,och jag tror inte den tillhör undantagen.
OCH sen väger ju ett batteri så ENORMT mycket....gör nog ungefär 0,0003 km/t skillnad i toppfart.
Det måste man ju plocka bort...väger väl 2 kg kanske,ojojoj nästan märkbart.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Gissar att det är en rs venture pga variator(o)ljudet.
Du kan ju försöka dra igång en 4-taktare får du se hur lätt det går.
Min gamla rx-1 -03 har passerat 1000 mil vid det här laget....ALDRIG problem med batteriet,och jag tror inte den tillhör undantagen.
OCH sen väger ju ett batteri så ENORMT mycket....gör nog ungefär 0,0003 km/t skillnad i toppfart.
Det måste man ju plocka bort...väger väl 2 kg kanske,ojojoj nästan märkbart.
HAHAHA, så bra!
Stör mig också på folk som inbillar sig att skotern känns tyngre med ett batteri och en startmotor.
Säger som en polare: Känner du skillnad mellan tre kvarts och full tank..?
Elstart och back åt folket!
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
konsumentköplagen säger 2 år... första året så måste dom bevisa att det är du som har skapat felet och andra året så är det du som får påvissa att det är ett tillverkar fel.

Så ett batteri som läger ner efter 1 år borde liga på deras bord om det inte är så att du kört det tomt och lämat det ute så det frös sönder.
Ett laddat bateri fryser i regel inte sönder.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
konsumentköplagen säger 2 år... första året så måste dom bevisa att det är du som har skapat felet och andra året så är det du som får påvissa att det är ett tillverkar fel.

Så ett batteri som läger ner efter 1 år borde liga på deras bord om det inte är så att du kört det tomt och lämat det ute så det frös sönder.
Ett laddat bateri fryser i regel inte sönder.

Inte helt rätt:
Det beror på när maskinen är köpt, fom 1:a april 2005 gäller 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel - kunden har bevisbördan.
Säljaren har bevisbördan 1:a 6mån om inte leverantör/tillverkare lovat annat.

Varor köpta före 1:a april 2005 har 2års reklamationsrätt, kunden har bevisbördan förutom de 1:a 6 mån (som ovan)

Generellt kan man som kund endast bevisa sådant som man utan tvivel ej själv kan ha orsakat.....