ZR-580 ( 94 -> 96 ) Allmän info ?

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Är det nån som har lite info om denna skoter, t ex hur många hästar den har osv.
Har ingen aning och jag hittar ingen annan info!:confused:
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
vilken årsmodell är det du pratar om? om motorn så ligger den iaf på 97 hk och -97 fick den efi och chassit var den första generationens Zr. Boggin heter fasttrack och har 22 cm fjädringsväg vilket ändrades -97 då den fick en nyare modell med 35 cm fjädringsväg och ETT tunneln. framvagnen -95 var iaf en aws med 16 cm fjädringsväg, senare modeller tror jag hade den nyare med 23 cm fjärdringsväg. en jag känner har en 580 -95 och den motorn var ett riktigt as som krånglade hela tiden.
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Ja det är en zr 580 - 94:ans modell!Men asså är int fjädringen större?Ser ut som de!Okej men är du säker på 97 hästar`?Din kompis zr 580 de var en med förgasare oxå elr??
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Fast äre nån fler som har en sån här?

Skulle vilja veta hur dem är i motor, om den krånglar elr??osv,
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
erik89 skrev:
Ja det är en zr 580 - 94:ans modell!Men asså är int fjädringen större?Ser ut som de!Okej men är du säker på 97 hästar`?Din kompis zr 580 de var en med förgasare oxå elr??
ja min kompis hade gasare. fjädringsvägen på en 94 är 22 cm bak och 16 cm fram, däremot så har den renoveringsbara FOX runt om och chassit var väl ett av dom bästa då det kom. det jag kan tala gott om motorn är iaf att den har ett ruggigt härligt sound och går ganska bra men där slutar nog det positiva med den. året efter fick den kompositskidor vilket är en ganska stor fördel. chassit är ganska stryktåligt då det var byggt för långlopp ifrån första början.
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej!Men de lät ju bra!Ja ha hört lite om att motorn kan vara sådär..men ja hoppas den är bra!
Har tyvärr lite problem me cdi-boxen!
Fast finns de att köpa sånt där fotfäste nånstans??det är nött på min!
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
rinab har fotstegsplattor som man kan köpa, 100 gånger bättre än det dära "sandpappret" som sitter på dom annars.
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej!Va bra men har du nåt tips oxå om hur man kan fixa dynor elr blir det bara att byta den??Skulle även vilja veta om man behöver byta kolvar snart?Den har gått 677 mil`?
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
dyna

du kan ju bara bygga en freestyle dyna, annars så har bengans nya dynor som passar, men är det bara sprickor i dynan så kan du ju bara klä om den, vilket blir något billigare! att byta kolvar kan nog vara en bra ide om den gått nästan 700 mil. nått som annars kan vara ganska bra är nog att höjja styret, eftersom dom där styrena är extremt låga!
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Va kostar en ny klädsel då??Okej men då ska ja nog göra de!..Jo ja ha fundera på att sätta dit styrhöjjare!
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
köpt?

det finns på bengans, men så dyrt tror jag inte det är, jag vet inte med styrhöjjare, men på farsans T-cat så gick det inte ens in en "2" höjjare, och tro mig, styret ÄR lågt! har du förresten köpt den än?
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej!Men ja kan ju titta på bengans men annars klara ja mig ksk?Okej jo ja vill ha styrhöjjare, men har fundera på att köpa cross styre!Jo ja har köpt den...Hämta den 22 juli typ!
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
en 580 med styrhöjjare, crosstyre och bortplockad ruta är enligt mig en ganska frän skoter!
då du höjjer styret så finns det gaskabelförlängare att köpa och bromsslangen(hydrauliskt) så går du till närmaste firma och ber dom göra en i lämplig längd(kom ihåg att ta med den gamla så att du får rätt nipplar)

lägg gärna upp en bild på den så man får se på den!
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej jo ja tycker den är skitfrän bara utan ruta men då blir den ännu läckrare me styrhöjjare mm!Jo ja kan prova fixa nya slangar mm!Men ja får hoppas den börjar gå bättre snart!Det var tändspolen som var felet men den ska ja byta!Fast jag är fortfarande orolig över hur motorn ska va, om den krånglar mycket!Jo ja ska lägga upp en bild!
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
motor

så länge det är EFI så är det lite lugnare med motorn, men efin är nog som att be om trubbel! det största problemet med dom där är att dom skär, men det är nog för att ingen sköter om skotern,(är ingen gå,gå,gå maskin som tex min sur indy:)min kompis kylslang gick åt helsike, innan dess tror jag att oljepumpen strejkade, men han sköter om skotern så bra att han inte heller visste att han hade slut på kylvatten med:)vet nog inte ens vart kylvatten behållaren sitter, ska du skaffa styrhöjjare så råder jag dig att skaffa ställbar, blir bara så mycket fränare då! helst minst en "4" för då blir den ännu råare!


HÖGT STYRE ÄR BRA MOT ARMSVETT:p
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej men det är efi som bruka vara dålig?Nämen ja ska försöka att sköta om den men man hoppas då att den kommer att gå i några år!De är ju som sagt nybytt de mesta.:) ..Jo styrhöjjare men vad mer tro du att man skulle kunna köra in på skotern?:D
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
Efi?

nja, är inte helt säker, har för mig att det var den batterillösa efin som funkade, å att den andra krånglade med batteri å tjafs, men samma där, en skötselfråga! nått som kanske skulle ge nånting är en trimpipa! nåra extra hk är aldrig fel:) ett bredare crosstyre vore bra, styret tycker jag är fö smalt och lite mycket pull på det(uppfattas iaf så, kanska pga smalheten) pull är iaf vinkeln bakåt! nya handtag är en bra mod för billiga pengar, dom andra är för hårda, ett råd är pro grip, kör med sånna själv å kan rekomendera dom grymt mycket!
om jag själv skulle ägt en, vilket det är mycket möjligt att jag gör till nästa säsong:) så skulle jag iaf köpt crosshuv, blir så j***a snyggt med blanksvart crosshuv!(full med dekaler givetvis):)


vill gärna se en bild snarast möjligt:)

Mvh Hemi-Manne!
 

erik89

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
malå
Okej..Men få hoppas nu att den här ska funka ordentligt!Ett bredare styre skulle nog va nå..de styre som sitt på är ju så ***** smalt!Trimpipa blire nog troligast!Jo handtagen på den där är int av bästa kvalite. Såna ska ja köpa men en cross huv ksk man skull ha haft oxå..fast ja vet int..den ja ha är så repig å vidrig så ja ksk bara spraya den!:D ..jo en bild kommer snart hoppas ja oxå!hehe;)