ZR-580 EFI ( 1997 ) Startproblem ?

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
Skulle ut och åka idag. Då startade den inte!! Har aldrig hänt förut. Det enda som hänt innan är att den inte gått igång på andra rycket utan istället på tredje.
Köpte nya stift, då tände den till men sen var den sten död, tog upp stiften och gjorde ren dem. Tände till men var sedan sten död igen!
Tog bort pipan och ur den kunde jag hälla ut ca 1 dl svart bensin. Satt tillbaka den å provade igen men utan att lyckas starta den.
Ideer på vad som kan vara fel mottages gärna.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har ingen lösning på ditt problem tyvärr.
Men ska du till å leta fel så har jag ett papper med mätvärden på den modellen.
Skicka mig ett PM eller mail med din mail så skickar jag det till dig.

Om den gått klockrent innan förutom tre ryck så ska det väl inte kunna vara nått mekaniskt fel tycker man.
Men är det nått sånt så är det säkert dålig komp eller nått liknande.
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Wolfgang skrev:
Har mätt upp kompet nu och det skilde ca 1 kg, låg på 8 och 7kg
vad blir följden av det är olika komp ???
jag skulle rekomendera dig att ta upp cylindrarna och se efter vad som är slitet.
På min skilde det 1,5 kg mellan cylindrarna. Det visade sig att övre kolvringen var rejält sliten,det hadde börjat lossna bitar, med dålig tomgång och svårstartad varm som följd.
Två nya sno-pro kolvar med packningar gick på ca 1600kr.

Hellre en liten räkning på kolvar nu än ett totalras senare...


Men jag tror inte det är orsaken till att den inte startar, Får den gnista och soppa ska den starta.
Prova först om den har en bra gnista, har den det ta lös alla elkopplingar du hittar, rengör dom och spraya kontaktspray i dom och be en bön...
 
Last edited:

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
Har pratat med en skotermek som har en teori om att motorn/vevhuset är fullt i soppa. Ska koppla bort bränslepumpen så att den inte får nån soppa alls. Sedan blir det till att dra ur så mycket soppa som möjligt för hand, ska sedan prova med att stoppa i stiften och se om den startar på soppan som finns i motorn utan soppapumpen ikopplad. Förhoppningsvis funkar detta och all soppa förbränns i motorn.

Sedan blir det nog rivning av motorn för att kolla kolvar och ringar.
 

noppa78

Medlem
5 jan 2005
36
0
1
Kramfors
Det ända du behöver göra är att Ta lös kontaktena från spridarna full gas och dra tills den går igång för du har vevhuset fullt av soppa... när du tömmt den på soppa så är det bara och sätta tillbax dom och dra igång.....Hade samma problem en gång
Lycka till
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag skulle nog inte köpa SnoPro-kolvar...hade ett litet kolvhaveri tidigare i vinter å alla mekar jag visade grejerna för var eniga: "Så går det när man snålar på kolvarna".
Men visst...den gick ju typ 2 vintrar på dom så...eller så hade jag bara otur?
Vet många som kört LÅNGT på SnoPro-kolvar...
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
keihin skrev:
Jag skulle nog inte köpa SnoPro-kolvar...hade ett litet kolvhaveri tidigare i vinter å alla mekar jag visade grejerna för var eniga: "Så går det när man snålar på kolvarna".
Men visst...den gick ju typ 2 vintrar på dom så...eller så hade jag bara otur?
Vet många som kört LÅNGT på SnoPro-kolvar...

Finns ju vissa nackdelar/fördelar med gjutna kolvar mot original smidda kolvar.
Gjutna är lite större i diametern kalla så du får inte samma kolvspel med slitna cylindrar, men då håller dom ju för mindre våld varma.
Så kör man med felaktig bränsleblandning, tändning eller en våldstrimmad motor,tex en 440, så håller smidda bättre.
Men har man en ren standardmoped som en 580 och inte tokplågar den på fulla spjäll hela tiden, duger gjutna kolvar bra.

Jag har bara hunnit köra 40mil med mina kolvar än, men det verkar funka bra, men nu har min insprutning dött! rackelkisse!
 

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
noppa78 skrev:
Det ända du behöver göra är att Ta lös kontaktena från spridarna full gas och dra tills den går igång för du har vevhuset fullt av soppa... när du tömmt den på soppa så är det bara och sätta tillbax dom och dra igång.....Hade samma problem en gång
Lycka till
Låter som en bätrre idé än att koppla bort soppapumpen som sitter ganska bökigt till.
Har tyvärr inte haft chansen att greja nåt då jag befinner mig 55 mil från skotern under ett tag.
Ska informera hur det går när jag börjat jäklas igen.

Sedan är det ju det här med kolvar och tror själv att det är ganska inviduellt från maskin till maskin. Körde min gamla lynx rave 643:a på orginalkolvar men smälte ett stort hål i ena, ska tilläggas att den var lite trimmad. Bytte till snopro kolvar och sänkte kompet med extra cylinderfots packning. Gick sedan lika bra men höll bättre, men tror nog att kompsänkningen var den avgörande faktorn.
 

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
okej bättre sent än aldrig!
Jo, tog lös kontakterna till spridarna,tog ur stiften och drog ur så mycket soppa jag kunde(typ 20-30 drag) stoppade sedan i stiften,ej spridarkontakterna och försökte starta. Gick igång ganska snabbt och sedan lät jag den gå på soppan som fanns i vevhuset. När den sedan dog satte jag tillbaka spridarkontakterna
och vipps startade den som om inget hade hänt. Enklet att göra när man väl visste vad som var felet.
 

Freestylefreak

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
35
ö-vik
www.fmx.se
jag har en ext 550 efi med samma problem! den tänder till lite å ibland får man igång den å den ryker och går surt sen dör den.. men kontakterna till spridarna är det dom som sitter ovanpå insprutningen? två kontakter..
tror inte det är kolvarna på min för den är precis ny renoverad.
 

Freestylefreak

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
35
ö-vik
www.fmx.se
var ut å kollade det nu.. tog lös spridarkontakterna å stiften å drog ur den. sen på med stiftena men det blev inge bättre.. hur beter den sig om svänghjulet är löst? kan det varanågot annat? stiftena är nya, köpte dom idag. tacksam för hjälp!

//Peter
 

Freestylefreak

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
35
ö-vik
www.fmx.se
hmm funderar på om det är batteriet som är dåligt.. för om jag kopplar på batteri laddaren på batteriet å sen startar skotern så går den braa men tar jag bort laddaren så dör den vid ett visst varvtal... ska pröva med ett nytt batteri imorgon.