Zr 600-00 Tillslagsvarv och nerdrevning

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
Hej har lite funderingar min skoter har ett inslagsvarv på 4800 vad ligger era zr på?? och har ni nån anning vad dom ligger på orignal från fabrik??

Sen så funderara jag även på att dreva ner den lite men hört att man måste byta kedja om man drevar ner 2 kugg typ. Så jag undrar säg att jag bara drevar ner ett kugg kommer man känna nån skillnad? och en sista fråga hur mycke toppfart tappar den på ett ungefär isf om jag drevar ner 1-2 kugg??

/Erik
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Teoretiskt så tappar du ~8km/h per kugg på det lilla drevet och 2 kugg funkar utan att byta kedja men inte mer vad jag vet iaf
 

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
jaså tappar man så pass mycke oj då=) nåja den går ju ändå nog fort så bryr mej inte så mycke om det=) ok så 2 kugg tror du funkar men måste man inte sträcka kedjan isf typ ta bort nån länk på den tro?? har du gjort det på din skoter eller?? /Erik
 

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
Och isf kan väll kedjan bli svagare eller?? Vill helst inte köpa ny kedja men vill ju dock gärna dreva ner så mycke som det går utan att byta kedja eller köpa ett nytt större drev det lilla är ju billigare=)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det funkar att dreva 18/39 (original 20/39) med standard längd (70 länk) kedjesträckaren räcker till om inte kedjan är för sliten, hur långt har den gått? det kanske är dags att byta kedja.
 

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
hej ok tack låter ju bra har nu drevat ner den så nu sitter det 18/39 på den vad tror du om det kommer det hålla skotern har gått 480 mil läge för byte kedja eller?? såg ändå fin ut kedjan tyckte jag men svårt att säga exakt inte så insatt i kedjor och dylik=) en polare säger i för sej att det bästa vore att öka på stora till 40 vad tror du om det?.

Men fan håller 18/39 då kör jag på det tills vidare. har dock inte prövat köra ännu ska göra det i kväll och se hur den går med det nya drvet blir spännande=) Mvh/erikErik
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jo min ligger på 5800, men den är variatorpreppad. Vet inte alls vad tillslaget är original. Står mätaren på 480 mil är det ju vad skotern MINST har gått, så nog kan det vara värt att kosta på en renovering i kedjehuset när du ändå är igång. Det går ju visserligen att korta kedjan, men själv hade jag som sagt gärna bytt.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
parkan16 skrev:
hej ok tack låter ju bra har nu drevat ner den så nu sitter det 18/39 på den vad tror du om det kommer det hålla skotern har gått 480 mil läge för byte kedja eller?? såg ändå fin ut kedjan tyckte jag men svårt att säga exakt inte så insatt i kedjor och dylik=) en polare säger i för sej att det bästa vore att öka på stora till 40 vad tror du om det?.

Men fan håller 18/39 då kör jag på det tills vidare. har dock inte prövat köra ännu ska göra det i kväll och se hur den går med det nya drvet blir spännande=) Mvh/erikErik
18/39 håller helt klart men vid 500 mil då börjar det vara dax för en ny kedja den kan hålla 500 mil till men den kan också smälla av i morgon mycket beroede på hur du kör men byt kedjan är mitt råd det kan bli dyrt om den brister.
Det finns en liten fördel att eventuellt gå upp till 40 kugg på stora drevet och det är att kedjan inte blir så "böjd" av stäckaren och slitaget blir lite mindre, men räcker sträckningen till så finns det igentligen ingen anledning, hur mycket har du kvar på sträckarskruven nu?

//Henke
 

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
ja nu har man då kört lite och nog känns skotern helt klart rappare känns lite mera ettrig av sej :) Och angåeng skruven har ingen bild eller så men ska skaffa men säg att det är en halv centimetre kvar typ är det ok?? /erik
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
parkan16 skrev:
ja nu har man då kört lite och nog känns skotern helt klart rappare känns lite mera ettrig av sej :) Och angåeng skruven har ingen bild eller så men ska skaffa men säg att det är en halv centimetre kvar typ är det ok?? /erik
Då har du inte mycket kvar att leka med när det gäller sträckningen det är på gränsen helt klart så om jag var du skulle jag önska mig en ny kedja av Tomten i samma längd och ett 40 drev då håller det i evigheter plus att du kan gå tillbaka till originaldrevningen om du skulle vilja utan att behöva sätta dit din gamla slitna kedja.

Det kan ju räcka med bara en ny kedja också beroende på hur pass sliten din är så du kan ju börja med bara kedjan och har du då ~1,5 cm justermån kvar så är det lungt.


//Henke