Zr 600 efi -02, problem vid gaspådrag samt ljud från boggie

Turee

Medlem
4 jan 2011
8
0
1
Umeå
Hej där ute!

Skotern funkar stundtals hur bra som helst för att senare knappt vara körbar.

Om skotern körs som den är gjord för (mycket full gas o.s.v.) och jobbar över 5-6000 rpm så funkar den som den ska.

Men om man är ut och glider/tourar med den i ganska långsam fart( farsan har en ockelbo 6000 och om man ska åka på gemensam utflykt med skotrarna och kör i ockelbo tempo t.ex.), och inte varvar ur den med jämna mellan rum(nästan hela tiden) så börjar den gå väldigt dåligt och bluddrar och hostar vi gaspådrag och vid full gas från låga varvtal dör den nästan. Orsaken kan vara att tändstiften kläggar igen och om man byter så blir den pigg och rapp ett tag för att sedan gå dåligt om man börjar "fisköra". Om man vill varva ur den måste man öka varvtalet sakta.

vad kan det bero på? Hade funderingar på att det kanske var smutsigt bränslefilter eller luftfilter men något ska tydligen inte finnas på denna modell. Pratade med någon A-C mek. som trodde det kunde ha att göra med tps:n och spjällhus.


Har även problem med slaggande missljud från boggien på högersida ungefär vid Balta-remmarna(om det är så dom heter) framtill i boggien. Kan ljudet bero på att remmarna justerades för att minska trycket på skidorna? Eller kan det bero på att mattan är felspänd?

Hoppas jag lyckades göra mig någorlunda förstodd. Och att någon har några tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemen.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Första problemet låter som ett klassiskt TSS problem. Det skitter ett skydd för att förhindra gashäng. Är inte en brytare i gasreglaget intryckt så ska inte givare på spjällhusen vara annat än i "tomgångs" området av mätvärden.
Prova att medvetet trycka in hela gasreglaget in mot mitten av styret därefter börjar gasa. Fungerar det bra då så är det denna funktion som styper vid övergång från tomgång till delgas.
Finns flera lösningar på detta problem... Justera gaswire / TPS på spjällhuset så att brytare på gashantaget och gasvinkelgivaren går i rätt ordning. Spärra axeln i gashantaget. Klippa kabeln till givaren i gashantaget.

Angående boggien så är det bara att kolla och kolla.. Nedre fästet till dämparen går ganska nära mattan så är bussningen sliten så kan den lätt ta vid infjädring i vissa lägen.
 

Turee

Medlem
4 jan 2011
8
0
1
Umeå
För det första tackar jag för snabbt svar.

Senast jag var ute och körde funkade faktiskt skotern väldigt bra man ska kolla upp dina tips om(när) den börjar gå dåligt.

Men det som är mysko tycker jag är att den endast krånglar efter man har kört på lägre varvtal ett tag som den blir känslig och börjar gå dåligt vid gaspådrag. Med det i åtanke får jag för mig att tps på spjällhuset är rätt inställt.