zr 600 efi 1998 kännetecken på kolvbyte?

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Är helt ny på detta forum likaså som skoterägare.Har precis köpt en skoter av en arbetskompis.De har under senaste året bytt efi,stator och tps.Skotern har enligt dem gått bra efter dessa delar bytts men började krångla igen och då tröttnade de och sålde den till mig för 10000.
Vad jag ser är att tps varit feljusterad så den gått för snålt.Motor startar lätt och går kall på 2 cylindrar,men när den blir varm går den under 4000 rpm på 1 cylinder.Botten effekt upplever jag saknas lite men över 6000rpm sticker den iväg bra.Min fråga till er är,kan detta bero på att 1 kolv är sliten?Detta är min teori.Ser på stift att den får bra med soppa så det borde inte vara problem med bränslet,även om jag kan ana en liten skillnad på ett av stiften.Lånar imorn en kompprovare för att se om det är nån skillnad.
Nästa frågor är vad ska komp ligga på?
Är det nicasil cylindrar?
Tacksam för svar.:ciao:
 

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Eftersom jag inte fick hjälp kan jag nu meddela att felet var en trasig reedventil och såg samtidigt att kolvar var slitna 8,3 o 8,5 i komp,och ett kolvspel på 0,35-0,25mm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Eftersom jag inte fick hjälp kan jag nu meddela att felet var en trasig reedventil och såg samtidigt att kolvar var slitna 8,3 o 8,5 i komp,och ett kolvspel på 0,35-0,25mm
Kompet är körbart och den ska gå bra på det. Men 0,35 i kolvspel är inte ens möjligt. Du måste ha mätt längst upp på kolven ovanför ringarna! Där är alla nya kolvar runt 0,25-0,35 mindre än borret pga att kolven blir varmast där = Helt normalt.

Normalt mått på kolvspel är ca 0,06-0,07mm (0,6 av en tiondels mm) på detta borr. Mycket svårt att mäta sig till så gå hellre efter ant mil åkt,,eller om dem ser ovanligt blank ut = sliten nertill på kjolarna.

500mils bytes intervall om man är seriös men man kan åka 1000mil i värsta fall. alt är ber på hur mycket påställd oljepumpen är.

Piratkolvar åker man max 500 mil med.
 

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Mätte över kolvbult,tycker det är märkligt jag också,uppe vid kolvringar mätte jag 0,5 mm.cylindrarna mätte jag till 77,995 på båda och ser fräsha ut.Mätdon kalibrerade.
Skotern har enl mätare gått 872 mil men troligtvis mer.under kolvar står det Arc,kan det vara orginal? Köpte sno pro kolvar vid duells och reed ventiler av bengans och allt kom idag.Så nu hoppas jag frun ger tillstånd till garage tid.
Funderar på om det går att byta reed utan o ta bort luftfilterbox o efi?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Mätte över kolvbult,tycker det är märkligt jag också,uppe vid kolvringar mätte jag 0,5 mm.cylindrarna mätte jag till 77,995 på båda och ser fräsha ut.Mätdon kalibrerade.
Skotern har enl mätare gått 872 mil men troligtvis mer.under kolvar står det Arc,kan det vara orginal? Köpte sno pro kolvar vid duells och reed ventiler av bengans och allt kom idag.Så nu hoppas jag frun ger tillstånd till garage tid.
Funderar på om det går att byta reed utan o ta bort luftfilterbox o efi?
Mätte du i färdriktningen? Kolvar är ovala. Men 0,5mm är hur som helst helt otroligt mått (stoort) så det är än mer konstigt inte kolvarna spruckit.

Snopro funkar bra ,,kolla ringgapet på dem bara och fila om nödvändigt. Kolla att ingen ringstopp sitter för nära någ insugsport också!!

En serie Snopro jag köpte till TCatten hade en av ringstopparna 3mm fel åt ena hållet så ringgapet åkte in i en port och förstörde nikasilen.

Inte vanligt men passupp!

ARC kolvar är org. Snopro har lite blöta ringar som tar slut på halva tiden vs org eller wiseco. Men det är bara hålla koll på komptrycket efter några inköringsmil och skriva upp det så du vet när dem börjar sunka ner sig senare.