ZR 600 efi -98 startar inte

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Tänkte nästan låna en tråd som handlade om ungefär samma fel, men skillnaden är att jag körde knappa 2 kilometer stängde av skotern på stopp knappen och väntade på att min kompis skulle komma. Han kom efter 5-10 min. men då startade inte skotern mera, vi drog i tur och ordning i en halv timme men utan resultat.

Kollade gnistan den va ok, lånade tändstift från kompisens skoter utan nån skillnad. Det luktar bensin så jag tror den får det, kopplade även ur stoppknappen men lika död för det.

Nu har den vilat i 4 timmar drog i snöret och den tände en gång direkt på första draget men startade inte och inte de hade ingen skillnad fast jag fortsatte dra tills jag inte orkade mer.

Kanske kan tillägga att skotern har stått utomhus i en vecka i nästan -30 graders kyla, men den startade som sagt bra på morgonen.

Jag vet att de kan vara svårt att svara på, men jag hoppas att nån har haft nåt liknande fel och gärna vill dela med sig sin berättelse hur den startade igen.
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Hej. Jag hade ungeför samma fenomen...körde ca 500 meter sen stannade jag och då lag skotern av och startade inget mer. Mitt fel va statorn så jag lämnade in den och fick den omlindad.
Även fast det va en spole till tändningen som hade bränt så fick jag gnista så det kan ju vara lika för dig.

Kolla på denna länk på stator till din skoter så står mätvärderna där ----->http://www.bengansmotor.com/

Lycka til l:rolleyes:
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Hej. Jag hade ungeför samma fenomen...körde ca 500 meter sen stannade jag och då lag skotern av och startade inget mer. Mitt fel va statorn så jag lämnade in den och fick den omlindad.
Även fast det va en spole till tändningen som hade bränt så fick jag gnista så det kan ju vara lika för dig.

Kolla på denna länk på stator till din skoter så står mätvärderna där ----->http://www.bengansmotor.com/

Lycka til l:rolleyes:
Stannade den av sig själv eller stannade du den med stopp knappen?

Jag hoppas att det inte e statorn men en dag som denna så skulle jag inte bli förvånad :(
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Stannade den av sig själv eller stannade du den med stopp knappen?

Jag hoppas att det inte e statorn men en dag som denna så skulle jag inte bli förvånad :(
Den stannade av sig själv...jag stannade för att dra upp jackan och då hörde jag hur den lixon höll på att dö och då skulle jag gasa till den och då dog den.

Efter det så stod jag och röck i fan 30 min utan resultat...provade att kolla om jag fick gnista då och det fick jag men den startade iaf inte.

Så jag tycker att du ska mäta statorn till attt börja med!
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Nu har jag kommit fram till att sensorn för tänd tiden har lågt ohm tal de va 100 och enligt bengansmotors listor ska de va 160.

Skulle förklara varför den får för mycket bensin och blir sur, fast det är fin gnista så funkar de ju inte så bra om den tänder hur som helst. eller?

Fick igång den en gång körde ett par hundra meter men den gick inte alls bra, ungefär som den skulle ha varit kall och inte varit körd på fler år.

S***n va jag kan hat el problem...
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Nu har jag hittat ett till fel, ena spridaren till insprutningen läcker. ska försöka prov trycka den och se om det är felet...
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
har bytt spridare nu, men den går fortfarande inte bra... dålig tomgång och "blödrar" och smäller. Får nog på nåt konstigt vis för mycket ännu, den går dock bra där i mellan. Frustrerande och konstigt fel, känns nog som den får fara till skoterhimlen snart...

Edit: såg din andra tråd och svarade där...
 
Last edited:

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Hur har det gått för dig ? fått nån ordning på skotern än? tänkte om du har nå tips om vad det kan vara ? har liknande fel


har bytt spridare nu, men den går fortfarande inte bra... dålig tomgång och "blödrar" och smäller. Får nog på nåt konstigt vis för mycket ännu, den går dock bra där i mellan. Frustrerande och konstigt fel, känns nog som den får fara till skoterhimlen snart...

Edit: såg din andra tråd och svarade där...