ZR-600 EFI GreenClicker ( 1998 ) Fakta & Info... ?

Jag har nu köpt mig en AC ZR 600 efi GreenKlicker -98.

Går som en skollad rotta och är en riktig rolig skoter. Dock vet jag inte så mycket om den, så lite hjälp vore trevligt.

Har ni svar på följande frågor?

  1. HK?
  2. Maxfart?
  3. Vikt?
  4. Längd?
  5. Bredd?
  6. Spårvidd?
  7. Oljemängd växelhus?
  8. Oljemängd TT-tank?
  9. Bränslemängd?
  10. Storlek Drivmatta?
  11. Storlek Variatorrem?
  12. Vilka andra modeller är av "samma typ" (Begagnade delar)?
  13. Vilka tändstift ska användas?
 
Last edited:
Klart vi tänker själv, men som nämnd i mitt tidigare svar till dig, så ligger det i ett forums natur att ge och ta vad gäller information.

Personligt så tycker jag att googla inte är att tänka själv, men du kanske har ett annat sätt att tänka...
Bystr0m. Har du så lite att göra, så kan ju du "Googla runt lite" och återkom med svar på mina frågor.

Men ni måste väl kunna tänka lite själv !
Det känns numera som om ämnet är borta i all pajkastning, så jag har en önskan om att få svar på mina frågor.
 

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Jag har en 99:a men det är väl samma skoter i princip.

Chassi:
Typ av chassi: AWS V Med ETT
Typ av skidor: Plast
Längd inkl. skidor: 292cm
Bredd: 116cm
Höjd: 115cm
Spårvidd: 104cm
Torrvikt: 213kg
Bandbredd: 38cm
Bandlängd: 307cm
Kamhöjd original: 21,5mm
Framfjädring: Dubbla länkarmar med Fox gasstötdämpare
Fjädringsväg fram: 21,5cm
Bakfjädring: FasTrack Long-Travel med TSL, Fox gasstötdämpare
Fjädringsväg bak: 34cm
Broms: Wilwood hydraulisk skivbroms


Motor:
Slaglängd: 599cm3
Borr x slag: 78x62,7mm
Antal cylindrar: 2
Kylning: Vätska
Smörjsystem: Oil injection
Insprutning: BEFI
Effekt: ca 105hk

Elsystem:
Tändsystem: Digital 3D CDI
NGK tändstift: BR9EYA
Elektrodavstånd: 0,7
Generator: 12V/200W
Strålkastare: 60/55W
Baklykta: 5/21W

Volymer:
Bränsletank: 40l
Oljetank: 3,9dl
Kylvätska: 3,5dl
Kedjehusolja: 236ml

Övrigt:
Rekommenderat blyfritt bränsle: 95 oktan
Rekommenderad motorolja: Arctic Cat
Oljeblandning i bränslet under inkörningstiden: Endast Oil Injection
Rekommenderad transmissionsolja: Arctic Cat
Smörjfett: Lågtemp

Variatorrem: Nr 0627-020
Omkrets: 1213mm (+/-4)
Bredd: 36mm
Inkopplingsvarv: 4800r/min
Varvtal för max effekt: 8500-8700r/min

Max belastning dragkrok: 250kg

Hoppas att det va till nån hjälp... :D
 
Så skall en slipsten dras...
Tack så mycket Stjofen

Nu var bara frågan kring draget kvar. Vågar man montera en dragkrok direkt i bakre lyftbåge? Klarar den en liten packpulka?

...Och en liten fråga till. Någon som vill berätta vad GrenKlickersystemet är bra för? När är boggin hårdast, När justerratten är in eller utskruvad?
 
Last edited:

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Så skall en slipsten dras...
Tack så mycket Stjofen

Nu var bara frågan kring draget kvar. Vågar man montera en dragkrok direkt i bakre lyftbåge? Klarar den en liten packpulka?

...Och en liten fråga till. Någon som vill berätta vad GrenKlickersystemet är bra för? När är boggin hårdast, När justerratten är in eller utskruvad?
Hänger på denna fråga , har en likadan skoter och undrar när boggien är hårdast ? Ngn som vet ? :)
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
Hänger på denna fråga , har en likadan skoter och undrar när boggien är hårdast ? Ngn som vet ? :)
När boggien är hårdast? Hur menar du nu? Villken inställning?
Jag vet inte exakt men du kan nog ändra en sjujäkla massa attackvinklar osv för dämpare och annat roligt.. men det kan nog böjas en del saker om det blir fel ;)
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
Vi syftade på vredet framför styret (Green Klicker). I vilket läge skall vredet vara för att dämpningen skall vara hårdast?
Jadu!
Den fungerar inte på min ;) Alla dämpare är dock på renovering nu :D
Ett tips är ju att lägga en planka under främre dämparen och vrida vredet i botten och prova att trycka ihop boggien.. sen vrida upp den och testa igen..

Det ni ska tänka på är att inte vrida fjädern max. För vrider du fjädern max så kommer fjädern slå ihop före dämparen bottnar och då utnyttjar ni inte hela slaglängden..
 

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Skruvar du ratten medsols, dvs. skruvar åt den, så minskar du slaglängden fram i boggien och du får ett ökat skidtryck. I lössnö ska du däremot skruva åt andra håller för bättre framkomlighet.