zr 600 efi stator problem

Gropen

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Hedemora
Hej allihopa.
Var ute på en liten tur och kom fram till en korsning och skotern la av och den vägra starta sen.
Stopp knappen och gashängsbrytaren är borta sen förra ägaren.
Jag har mätt statorn och kommit fram till att det är den det är fel på hade ingen kontakt alls mellan ett par färger. Nu till frågan måste man ha nån special avdragare till svänghjulet?
Eller kan det vara nått annat som inte är som det ska?

Tacksam för svar
Gropen
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
hmm du ska inte ha kontakt mellan alla färger på soplarna. dettta för att det finns en givare som är helt fristående mm. testa köra mot jord istället då ska du ha kontakt mellan hmm alla förutom 1 . detta är kan ju vara helt olika mellan olika spolsystem så : /
 

Gson

Medlem
23 dec 2005
24
0
1
Borlänge
det finns tre kablar ut från statorn. du ska mäta mellan svart och grön, där ska det vara 460 ohm +- 20%. och mellan brun och grön ska de vara 46ohm +- 20%. Eller om de var tvärt om. aa det behövs en avdragare till sväng hjulet men de finns tre hål i sväng hjulet så de är bara att sätta i en. du behöver också en muttermaskin för att få av muttern till svänghjulet.
 

Gropen

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Hedemora
Jag har mätt mellan

svart-grön O.L dvs ingen kontakt (ska vara 46 ohm +-20%)

brun-grön 6.3 ohm vilket är för lite ska vara 450 +-20%

Och svart-brun-grön kommer från statorn och sitter i samma kontakt. enligt min mening är en lindning av. Muttermaskin har jag så då är det bara låna en avdragare.

tackar för svaren