ZR-600 LE ( 1998 ) Helt död... ?

18 jan 2007
28
0
1
Boden
Har köpt en zr 600 le som gått 350 garanterade mil i skick som ny ..igår var premiär turen jag körde 3 mil och den gick kanon på alla sätt och vis. Dagen efter (idag) skulle man glatt ut å brumma igen MEN det finns inte en tendens till liv i den ger ingen gnista!,, Vad Kan detta bero på??:confused:

Jag är helt förstört, allt som var såå bra :(
 

Jappower

Välkänd medlem
20 sept 2006
238
0
16
Söderhamn
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Har köpt en zr 600 le som gått 350 garanterade mil i skick som ny ..igår var premiär turen jag körde 3 mil och den gick kanon på alla sätt och vis. Dagen efter (idag) skulle man glatt ut å brumma igen MEN det finns inte en tendens till liv i den ger ingen gnista!,, Vad Kan detta bero på??:confused:

Jag är helt förstört, allt som var såå bra :(

exakt så vart det med min också. fast den starta men den orka inte gå på över 5000varv. då var det statorn och ECU'n som hade gått. kosta mig 20.000 att laga.
 
18 jan 2007
28
0
1
Boden
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

ringde runt och hörde mig för, och fick ett ett lite gladare svar/tips..
att det kunde bero på nån huvud kabel under motorn,
så.. om an nu har tur dvs så kan det bero ändas på det :D

PS. thx Jappower för ditt snabba svar, hoppas nu inte att de visar sig att jag har samma problem som du hade :(
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Hmm...jag har precis samma fel på min...har nästan dömt ut min stator men det kanske kan vara ett sånt fel!!!

Du får gärna skriva här om du får fart på den och tala om vad som var fel :D
 
18 jan 2007
28
0
1
Boden
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Det skall jag göra om jag hittar felet, har hört mig för på olika verkstäder de flesta säger att det är säkert något enkelt bara nått kabelbrott eller nå!, Men säkert visar det sig vara nått dyrt :(
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

tändspolen,CDI boxen,stoppknappen på styret eller nödstoppen kan det ju vara,,jag och en kompis hade problem med både stoppknappen och nödstoppen på våran gamla arctic cat....tjuvkoppla båda två å kolla!!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

när statorn lade av på min mxz så stanna den bara i farten...jag var helt övertygad om att jag bara råkat dra ur nödstoppen, men den gick inte få liv i!
Du kan mäta motståndet (ohm) i statorn utifrån, ta reda på vilka färger det är till kablarna (din verkstad bör kunna svara på det). Ett tyvärr inte alltför ovanligt problem på zr600... Annars kan det vara så enkelt som glapp i tändningslås, nödstopp etc. Dra ur kontakterna och prova!
 
18 jan 2007
28
0
1
Boden
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Hej igen nu har jag provat lite mer!, stoppknapp, tändningegslåset och nödstoppen är det till 95% inte, har även provat mäta lite på tändspolen och kablarna som kommer från statorn men var inte helt säker på vilka å vars å vad man skulle mäta..
Skulle helst slippa skicka in den på felsök om det är nått man kan göra själv, är det nån som kan detta?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

det är inte brytaren i gashandtaget som har frusit då? om allt fungerade när du ställde undan den så känns det som att det borde vara nått enkelt.
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Hej igen nu har jag provat lite mer!, stoppknapp, tändningegslåset och nödstoppen är det till 95% inte, har även provat mäta lite på tändspolen och kablarna som kommer från statorn men var inte helt säker på vilka å vars å vad man skulle mäta..
Skulle helst slippa skicka in den på felsök om det är nått man kan göra själv, är det nån som kan detta?

I denna länk har dom skrivit hur du mäter statorn och hur kablarna ifrån den ser ut.

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=8690&highlight=stator
 

mojjemu

Medlem
24 nov 2006
32
0
6
Sv: ZR 600 le-98 Helt död??

Min Zr600 efi -98 dog igår då vi var ute och körde. Började gå lite konstigt på topp varven och vill stanna på tomgången. Sedan tvär dog han då vi var på väg hem så det blev till att boxera den....antar att det är ungjefär samma problem som tomas lövgren har. Så kasta in fler tips.
Har inte kollat kablarna under styret om det är något fel där. Tänkte kolla imorgon.
//Daniel