ZR 800 -01 1000 frågor

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Hej. har en zr 800 -01 med flatslideförgasare.
bestyckning 420 30 tror jag det var. Ett steg under org.

Jag kör ca 100 m över hav.

Bränsleskruv 0,5 varv. luftskruv 2,5 varv. (Vad e org?)
sitter variatorkit på den.

Problemet är: På låga varv låter det som att den går orent. (bluddrar) . även på tomgång. men över 5500-6000 varv går den hur bra som helst. Låter även som om den går orent på tomgång. Men det kanske dom gör. har aldrig hört någon annan. Förra skotern var en zr 600 efi. Den gick ju klockrent men det var väl för efi:n...

Tendens till att sura ner sig vid långsam körning. men 3 pump på gasen så är det borta. Drar bensin så innibomben. Har läst mycket om denna modellen och den ska inte ta så mycket soppa.... ca 3 l milen. Min drar absolut 5.

Har gjort rent förgasare utan lycka. Bör väl inte kunna vara bränslepumpen då den går extremt bra på full gas ;) Kollade reedsen som såg fina ut. 8 blad i varje korg, orginal ?.

hela förgasargummin.

APV? Arctic power valve. Hur ska dom vara inställda?
såg det fanns inställning på vajern? Hur vet man att dom e bra? (rätt inställda) allt verkar glida bra å så där. Ena vajern är lite glappare än den andra i infästningen till apv:n

Hur som helst är det synd att den går lite dåligt på lägre varv eftersom det är oftast där jag ligger vid trång ledkörnig..

tusen frågor i en, jag vet ;) Men tacksam för hjälp. / Daniel


Just det. tanknivåmätaren sitter ej i tanken på denna modell. utan bredvid. Den har självklart gått sönder. Är det nogon som vet hur jag får bort den från tanken så jag kan laga den. ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

den ska gå hur fint som helst bortsett från mera vibrationer på låga varv jämfört med 600:an , de första jag tänker på är nålventilerna , inspektera dom å se till att dom tätar om du inte gjort de ...
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

skulle gissa på att reedsen är dåliga, dom tätar inte när dom ska täta så var det på min och den gick som du beskriver.
Sätt i nya Boyesen reeds läppar, dom ger ett mycket bra gassvar på zr800an.
När det gäller förbrukningen så ska den inte dra så där mycket, min drog mellan 1.7-2.5 l/mil
men kolla även Apv vajrarna samt att allt går lätt och bra, det finns en bra sida för detta återkommer med länken
 

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

skulle gissa på att reedsen är dåliga, dom tätar inte när dom ska täta så var det på min och den gick som du beskriver.
Sätt i nya Boyesen reeds läppar, dom ger ett mycket bra gassvar på zr800an.
När det gäller förbrukningen så ska den inte dra så där mycket, min drog mellan 1.7-2.5 l/mil
men kolla även Apv vajrarna samt att allt går lätt och bra, det finns en bra sida för detta återkommer med länken
Fan va bra att ni e så snabba på att svara !

. Hoppas du hittar länken. Nålen står på mitten. Reedsen ser hela ut iaf.. Ser ut att täta... Kan man på nå vis testa om dom e slut?? Brukar dom bli slut?

Kan man byta bara läpparna då eller hur funkar detta.?
 

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

Nej jag har inte hitat nå fel. ska kolla nålventilen var nu den sittter. Visste inte ens att sån fanns. Vet inte om jag vill byta reeds i onödan. Om det är reedsen går den inte dåligt på högre varv då åxå? Tråkigt när man inte hittar något fel.. Drar den mer bensin om det är dåliga reeds? Finns det nå bra sätt å märka om reedsen är slut?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

När reedsen är slut är när dom inte sluter tätt längre, Enklast är att ta upp Reed korgarna så man kan få en överblick på reedläpparna, Är dom nött i kanterna eller att dom inte ligger dikt mot korgen då är dom färdig för att bytas :D
 

Cappan

Medlem
20 nov 2008
8
0
1
Älvsbyn
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

hej kolla som sagt om det sluter tätt i reedsen, man kan även skära av lite av själva insugs gummina som går in i reedkorgen , dessa har en tendens att svälla av bensinen varav reedsen inte sluter tätt. kör själv zr 800 -01 o har jobbat på Arctic Cat, men det ska vara åtgärdat av fackman på dessa motorer, men det var det inte gjort på min så jag skar av lite av gummit
 

Cappan

Medlem
20 nov 2008
8
0
1
Älvsbyn
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

OBS skär inte av hela gummit som går in i reedkorgen. Fan det är svårt att förklara med ord
 

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Sv: zr 800 -01 1000 frågor

ok. ska kolla upp detta i helgen. Återkommer med bild på reedsen.... Tack så länge.
 

Wolmux

Ny medlem
28 mar 2013
2
0
1
kan vara så simpelt som att när du monterat luftburken så har du klämt bränsleslangen, var så för mig men jag rev nästan hela skotern innan ja fatta de!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
kan vara så simpelt som att när du monterat luftburken så har du klämt bränsleslangen, var så för mig men jag rev nästan hela skotern innan ja fatta de!
Hmm? Har du kollat ålder på senaste inlägg? Drygt 3 år sedan någon skrev i tråden. ;)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2