ZR600 -98 som har problem med gången

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Hej,

Är rätt ny på det här med skotrar och köpte min första för ca en månad sedan. då började så klart problemen med att den gick för fett. lämnade in den till service och dom lokaliserade felet till tempgivaren. och den byttes, samt att dom fick göra TPS ominstalation för den ej gick på tomgång.
ok. nu gick den riktigt bra. men glädjen varade inte länge. har tagit 2 turer med den på ca 4 mil var och den senaste i går, det var då jag fick nästa problem. den började hosta lite och lät som den gick på en cylle, varvade max 6000. och tänkte jag, jag har kört på taskig led och kört rätt långsamt, kanske den surnade till lite, tar ut den på vägen och försöker bränna ur den. vips så varvar den som den ska. släpper på gasen och då verkar den gå ner på en cylle igen. samt låter väldigt konstigt. sen håller den på så här hela vägen hem. så fort jag får den att gå rent går den som den ska. men släpper jag på gasen då hamnar den i typ "limp mode".

Alltså vad kan vara felet? jag ska ringa servicestället i Gävle och kolla med dom. men det kanske har varit någon som haft liknande problem, så slipper man ju betala för en massa felsökning.

Tycker ni man kan kräva Garantijobb då den endast gått 8 mil sedan jag hämtade ut den? betalade nästan 6000:- för reparationer då.

/ Janne
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Jahapp,, pratade med mekanikern, han visste ingenting men önskade att jag kom in med den omgående, då han själv ska åka på semester på onsdag redan. nästa problem blir ju att jag själv bokat en vecka i ljungdalen med stuga och allt V10. och hinner inte han laga den blir det ju mer problem för mig.

Men det lät på honom att problemet inte har något med tidigare reparationer att göra. så det verkade som om jag får betala iaf. känns mysko.

/Janne

Svara gärna om ni har några funderingar, allt är välkommet.
 
Last edited:

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Du är åtminstone tredje på det här forumet med samma skoter som har ungefär samma fel. Jag hoppas nån av oss skulle få felet fixat och att de skulle vara samma fel för oss alla.

Kämpa på och meddela gärna om du får de fixat...
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
hmm. kan tänkas att det är liknande fel, men min startar ju på andra hela tiden. det är just vid 6000 som han vägrar. samt att den kan gå som den ska ibland.

Iaf, lämnade in den idag och dom skulle kika över den igen. men det börjar bli dyrt detta... får se det som om att jag kommer ha den dyraste ZR 600 -98:a greenclicker i sverige snart. mekanikern trodde att det kunde vara statorn, men han tyckte att den inte skulle starta så lätt då. hoppas på svar imorgon.

hur går det för er andra? detta verkar vara en skoter med hög felfrekvens men den är ju underbar, körde polarens F7:a -06. dom är stora alltså, mycket att svänga runt med samt att den inte är lika lätt att hantera i luften. zr:en är i mitt tycke i särklass när det gäller nybörjar maskiner.

/Janne
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Jahapp..

Snackade med meken nu, han hde pratat med AC då alla värden var bra trodde dom högfarts spolen brunnit. jaja.. vi får se. samt tyckte han att variatorn var lite hängig. det är bara casha och se glad ut.

/Janne
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Japp.. då är felet hittat, inte statorn. Tändlägesgivaren, denna ska tydligen ha 100ohm men min hade bara 9ohm i värdet. KGK har inga hemma. 3 veckors lev tid, men hittade hos Bengans. express hem till mig så har jag den imorgon eftermiddag. hoppas bara dom hinner fixa den för på söndag bär det iväg till Ljungdalen i en vecka.

/Janne
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
ajaj, hoppas du hinner få den klar i tid,,, Är väl djävulhetens lag att allt pajjar i otid jämnt när man inte har tid mer Rep o sånt,,,

Nu vet jag inte exakt vad de hade gjort p din första reperation, men generellt tycker jag att när den kommer ut därifrån skall funka fint utan problem,,, innan de "släpper" iväg den ska de ha provkört lite. Men beror ju som sagt på vad dom gjort, har dom bara fixat en liten specifik sak kan man ju inte begära det. Men är det en storservice eller så kan man definitivt det. Sen kanske man får pröjsa för o fixa alla fel de hittar, men det är en annan femma.
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
hoppas dom har mätt rätt, jag trodde oxå min tändlägesgivare var sönder men om allt är ikopplat så visar den inte helst nära 100ohm och jag var väldigt nära att beställa en ny innan jag kom på att den måste urkopplas för att få rätt ohm tal.
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
tack för det svaret, ska kolla med meken imorgon. han har ju felsökt den fler gånger så jag hoppas att han har fått samma info som dig och gjort det rätt.

ja vi får se hur det går med räkningen. kan ju bli en försäkringsfråga då allt verkar ha pajjat pga en sak.
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
hoppas dom har mätt rätt, jag trodde oxå min tändlägesgivare var sönder men om allt är ikopplat så visar den inte helst nära 100ohm och jag var väldigt nära att beställa en ny innan jag kom på att den måste urkopplas för att få rätt ohm tal.
Vart sitter tändlägesgivaren någonstans?
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland

Det är nummer 5 på bilden, men man förstår nog vilka trådar som kommer från den utan att ta upp allting om man vill mäta den alltså...
 

Kneten

Medlem
26 feb 2007
16
0
1
Den kallas trigger!!
Har ni tagit ur tändplattan för man måste värma upp den försiktigt till ca 50 grader för att se om den tappar värderna?:confused:
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Den kallas trigger!!
Har ni tagit ur tändplattan för man måste värma upp den försiktigt till ca 50 grader för att se om den tappar värderna?:confused:
Kan man inte bara varmköra skotern innan man mäter då? Min skoter funkar ju men varvar inte mer än 6000 precis som för trådskaparen som har fått sagt till sig att det är den det är fel på .
 

Kneten

Medlem
26 feb 2007
16
0
1
Jo det går säkert att göra, men om det blir som på min så lossnar tändspolarna från själv tändplattan (statorn) och då kan man skada svänghjulet. Är det så att triggern visar fel värde så byt den och testkör skotern. Man blir inte riktigt klok på dessa elfel för det verkar inte som skoterhandlarna vet vad det är för fel heller. Jag har ringt runt stort sett hela sverige och fått olika bud. Lycka till och hoppas det löser sig, det är ju förjävligt om skotern ska still när det finns snö!!!!:rolleyes:
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
ja, min har nu kommit och ska monteras imorgon. frågan är ju bara hur man ska ställa sig till mek-kostnaden om det nu skulle vara så att det inte är fel på den? då jag fick beställa "triggern" och betala den då verkstaden inte fick tag på den. samt att dom felsökt den och hittat fel som ej varit fel efter närmare koll. då har det ju dragit iväg i tid.

sen är det ju väldigt konstigt att handlarna/verkstäderna inte har riktig koll på vad som händer. detta verkar ju vara en skoter med hög felfrekvens och Artic cat har ju som sagt bra koll på det. då bör ju handlarna få information och en checklista att utgå ifrån när en skoter av denna model kommer in.?

jag hoppas iaf att min ska fungera igen, och att jag kommer iväg på min fjällresa som är bokad.

/Janne
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
-kneten-

Har du inte fått igång din skoter? isf vad är det för fel på den? vad har ni gjort hittills?

/Janne
 

Kneten

Medlem
26 feb 2007
16
0
1
Janne
Jo då skoter är alive and kicking, men jag är osäker om det kommer att hålla den här gången heller . Jag bränner spolarna till tändningen hela tiden och jag vet ej varför, men jag har en egen teori om att spolarna lossnar från plattan och ligger å vibrerar. Den spole som jag brände sist hade lossnat och är helt bränd vid jordkabelinfästningen. Har satt i en annan platta nu men fan vet ja:confused:
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Ja vi får hoppas att den kommer funka nu då ! Jag beställde ju en ny tempgivare men den har blivit restad ifrån tillverkaren så den kommer som tidigast i slutet av nästa vecka :(