zr600 efi -98 problemet är löst

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Jag har ju inte varit ensam om att ha problem med min skoter, finns flera här i Finland och några i Sverige med ungefär samma problem.
Vill inte starta och går dåligt m.m. nu har jag hittat problemet till åtminstone 3 skotrar här på finska sidan och de är "gummigurkan" som sitter mellan insprutningen och cylindrarna. Om man köpt nytt sånt gummi i år så har det tydligen varit ett litet fabrikations- eller ritningsfel för gummit är för stort och tar i "bladen" (dom som böjer sig vid gaspådrag). Jag tog till mattkniven och skärde bort en hel del på "vingarna" för att dom skulle bli tillräckligt småa och nu startar och går skotern som en dröm igen :)

EDIT: alltså den här delen... nr 6 på bilden
 
Last edited:

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Hej,

Verkar vara ett intressant fel du hittat, har detta alltså hjälpt fler maskiner än din? tycker att man borde ha hittat detta fel hos AC och mekverkstäderna? aja, ska titta på min när jag får hem den om detta även kan vara ett fel på min.

/Janne

ps. har någon sin skoter hemma och inte hos meken så kan ni ju gärna kika på era om det kan stämma. ds
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
har snackat med importören idag och han hade inget svar på saken förrän han har pratat med tillverkaren.
Men åtminstone va vi båda överens om att jag hade fått rätt del till rätt skoter.
Dom är alltså inte AC egna utan pirat delar men importören hade inte hört om problemet förrän idag och han menade att de finns bara en "pirat" tillverkare av dom här, så har du en pirat kolla för säkerhetsskull. Enklast kollar du genom att sticka ner handen i luftfilterlådan, om där finns olja och bensin stänk på bottnen så har du troligen hittat felet eftersom där borde vara relativt torrt annars.
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Jahapp, nu har dom hittat felet på min, det var ej statorn., utan tändlägesgivaren. 3 veckors lev.tid, tur att bengans finns. expressfrakt, kommer imorgon.