zrt 600 "inga varv"

zrt_dezuria

Medlem
1 sept 2004
30
0
1
umeå
jag är just klar med motorrenoveringen på min zrt 600 -96a och startade den nu ikväll.

problemet är att den inte vill gå upp i varv. felfri tomgång, lättstartad men direkt jag rör gasen på brölar den. på halvgas så brölar den bara vidare men på fullt så dör den.

jag har kollat så den går på alla cylindrar och komptestat med jämna 11.5 på alla cylindrar.

någon som vet vad detta kan bero på?
vad är det för givare som sitter på förgasarna, kan dom ha något med detta att göra ?

jag blandar oljan i tanken. kopplat bort både vajer och slang till den separata oljesmörjningen, är det rätt sätt att göra det på?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Först förutsätter jag att du har rätt bestyckat.
Seda kolla att du har tillräcklig soppaförsörjning, att soppappumpen fungerar korekt. att inget filter sitter igen.

Det låter som om soppan inte räcker.



Sen skall du inte ta bort separatsmörjningen, den är mycket bättre än att blanda i bensinen.

Med separatsmörja så får du anpassad mängd olja efter belastning.
 

zrt_dezuria

Medlem
1 sept 2004
30
0
1
umeå
den är bestyckad med 360s huvudmunstycken(orginal). soppapumpen funkar fint (gasarna var fulla med bensin när jag tog upp dom).


enledningen att jag tagit bort soppa pumpen är både för att jag hört att man aldrig ska lita på en 8 år gammal oljesmörjning och att en jag känner som tävlar i dragracing sa att man alltid skulle blanda i tanken.


hur ska nålarna stå? just nu står dom längst ner, altså med låsbrickan i spåret längst upp.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
I dragracing kör man altid full gas, och full belastning, och då så skall det i ganska mycket olja, kör du däremot på halvgas och crousing så skall det i ganska lite olja, blandar du i soppan dehöver du blanda för fullgas och sitter altså och kör med mer olja än nödvändigt för det mesta.

Kollar du upp skicket på din oljepump, och framförallt slangarna och filter så kan du lite på grejjerna.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
zrt_dezuria skrev:
jag blandar oljan i tanken. kopplat bort både vajer och slang till den separata oljesmörjningen, är det rätt sätt att göra det på?
Är det inte så att oljepumpen kan skära om man bara sliter bort slangarna?
Själva pumpen smörjs ju också av oljan den pumpar...

Som jag fattat det så måste man antingen montera bort pumpen helt eller bara haka lös wiren så att den ger så lite som möjligt hela tiden.
Det gör alltså att man måste ha kvar oljetanken och alltid ha olja i den, ganska meningslöst att göra så alltså även om man inte behöver fylla olja så ofta.
Dessutom kommer mängden olja på lägre varv att bli ännu mer överdrivet hög eftersom att motorn får minst det den behöver både från separatsmörjningen och inblandningen...
 

zrt_dezuria

Medlem
1 sept 2004
30
0
1
umeå
henkew skrev:
Är det inte så att oljepumpen kan skära om man bara sliter bort slangarna?
Själva pumpen smörjs ju också av oljan den pumpar...

Som jag fattat det så måste man antingen montera bort pumpen helt eller bara haka lös wiren så att den ger så lite som möjligt hela tiden.
Det gör alltså att man måste ha kvar oljetanken och alltid ha olja i den, ganska meningslöst att göra så alltså även om man inte behöver fylla olja så ofta.
Dessutom kommer mängden olja på lägre varv att bli ännu mer överdrivet hög eftersom att motorn får minst det den behöver både från separatsmörjningen och inblandningen...
snackade med bengan (www.bengansmotor.se) om det han sa att det var vatten pumpen som kunde skära men det var bara att ta upp o smörja den nån gång per sesång enligt honom. själva oljepumpen borde vell få rätt bra smörjning från bränsleblandningen i vevhuset ?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag böjer mig för master-Bengan

OK, har han sagt det så stämmer det säkert.
Det beror kanske på hur pumpen är konstruerad också...

Men det här var ju lite "off topic" så vi återgår väl till den brölande ZRT:n...
 

zrt_dezuria

Medlem
1 sept 2004
30
0
1
umeå
henkew skrev:
OK, har han sagt det så stämmer det säkert.
Det beror kanske på hur pumpen är konstruerad också...

Men det här var ju lite "off topic" så vi återgår väl till den brölande ZRT:n...
joo men jag ska ta reda på det lite nogrannare, skulle ***** drygt om den skar ihop :p angående den brölande zrt:n så var felet en dålig jordning till tändningen, var ute o körde den alldeles nyss :D