ZRT 800 -98 Oljesmörjning går via insugsgummit?

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Hej
Har just köpt en 98as ZRT 800 där ägaren sa att oljan var tillkopplad som vanligt, men upptäckte nu att den inte var det, iaf inte till gummina, så jag ska återställa allt.. Det går en slang ner till oljepumpen , sen ska jag reda ut allt detta.

Men innan detta går att ordna så har jag hittat ett fel som först måste ordnas:
Insugsgummi mellan gasare och motor är spruckna på 2 förgasare. Jag ska köpa 3st nya så att allt är ordnat (dyrt) stämmer det att det är olika gummin mellan 97 och 98? Eller att oljesmörjningen fungerar olika på dessa modeller

2 av gummina som jag nu har har nippeln och en slang till sig, som är pluggade nertill där den skulle suttit mot pumpen. Den tredje (Som har en stor spricka i sig) har inte denna nippel av vad jag kan känna, kanske är ett piratgummi och säkert därför den spruckit så mycket. Samt kanske anledningen att man kopplat förbi smörjningen?

Ska man koppla in smörjningen på nippel på alla Zrt modeller eller sitter det annorlunda på en 98 kontra 97? Det är olika art nr på insugsgummina vad jag har sett när jag kollar skisserna på diverse sidor.

Anledningen till att jag frågar är att iom att det är gjort så konstigt på denna så kanske det är bytt gasare till någon annan modell, så jag kanske ska ta loss och kolla allt först, men de motorer som inte har oljesmörjningen genom gummit, var tas oljan in på dem modellerna, går det via gasaren?

Långt inlägg men ville bara försöka säkerställa lite premisser först
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Jag misstänker att de är gjort så för att gummit gått sönder och man snålade och köpte en pirat då den saknade nippel, kostar ju ~1300 kr st att köpa
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Hmm jag är lur på att du har rätt Boost III. När man kollar på schemat på hur oljepumpen ser ut så verkar det bara gå en slang ut ur den för matning. Ska den isåfall gå till bränslepumpen sen eller hur ser det ut?

Jag mailade även till Mera Fritid som sålde billigare insugsgummin, för att fråga om nippel i gummit. Det ska inte vara någon nippel sa dem där så det är nog så att de ändrat, är ju ett eget gummi med art nr för just 98ans modell. Vet inte hur kvalitén är på deras gummin men tänkte iaf testa dem då OEM kostar nästan 4000 kr för 3st.

Är det någon som vet detta som skruvat i en 98? Var går oljan in?

Se bilden här

http://countrycat.com/ccstore/index.php/parts/#/Arctic_Cat/1998_ZRT_800/OIL_PUMP_[67488]/3|~50589/3|~50589|~0733-503
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Nu blev jag tvungen kolla själv på min 98as Thunder 1000 och den har enbart oljenippel in i oljepump. De är den dummaste lösningen av dem två. Då är de nog så att alla före 98 har nipplar i insug.
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Okej då hoppas jag att det inte är nån hybridkoppling på min för som jag forskat stämmer det du skriver med. Oljepumparna är annorlunda mellan 97 och 98 (utgångarna är fler på 97 för att matas på insugen)
Så jag håller tummarna :) tackar!
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
BoostIII Ja det är samma på TC har jag läst
Vad är det som är sämre med detta? Är det för att gasarna får mer klet i sig med olja?

Har inte hållt på nåt med 2 taktare men logiken är ju rätt enkel, måste bara förstå grunderna först.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
BoostIII Ja det är samma på TC har jag läst
Vad är det som är sämre med detta? Är det för att gasarna får mer klet i sig med olja?

Har inte hållt på nåt med 2 taktare men logiken är ju rätt enkel, måste bara förstå grunderna först.
Nej de kletar inget men förgasarna har ju flotörhus som är så stora att de räcker för en 200-300m fullgas repa innan de töms helt och de innebär att om man kört lugnt ett tag innan man slår full gas så får motorn bara en bråkdel av den % olja den bör ha vid full gas. Viseversa om man kört full gas och slår av så får motor typ 5% olja ett tag innan de stabiliseras igen. Nipplar rakt in i insug följer gasen exakt. Nackdel till injektionmunstycke i insug kan dock vara att ett slår igen
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Okej ja så om man ska köra hårt med detta rekommenderas att man slår i 1% extra kanske direkt i tanken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Okej ja så om man ska köra hårt med detta rekommenderas att man slår i 1% extra kanske direkt i tanken?
Nej de behöver du inte de funkar bra ändå konstigt nog. Men man kan/bör ställa på oljepumpen maximalt av annat skäl. De är så att balansaxelns smörjs av oljedimma från två vevhus så med mer olja så håller balanslagren bättre. Balanslagren är enda svagheten på motorn.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Stämmer verkligen det ?
När du kör sakta passerar mindre soppa genom pumpen och mindre olja tillsätts (men ändå rätt procent så att säga) så soppan i flottörhuset har rätt blandning, när du sen gasar järnet passerar mer soppa och mer olja tillsätts (men ändå rätt procent).
Så trodde jag det fungerade men jag kanske har fel ?

Nej de kletar inget men förgasarna har ju flotörhus som är så stora att de räcker för en 200-300m fullgas repa innan de töms helt och de innebär att om man kört lugnt ett tag innan man slår full gas så får motorn bara en bråkdel av den % olja den bör ha vid full gas. Viseversa om man kört full gas och slår av så får motor typ 5% olja ett tag innan de stabiliseras igen. Nipplar rakt in i insug följer gasen exakt. Nackdel till injektionmunstycke i insug kan dock vara att ett slår igen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Stämmer verkligen det ?
När du kör sakta passerar mindre soppa genom pumpen och mindre olja tillsätts (men ändå rätt procent så att säga) så soppan i flottörhuset har rätt blandning, när du sen gasar järnet passerar mer soppa och mer olja tillsätts (men ändå rätt procent).
Så trodde jag det fungerade men jag kanske har fel ?
De blir eftersläpning på oljeblandingen ändå.
Ex om man kör sakta så blir hela flotörhuset fullt med ca 1% olja och slår man då full mutter så hinner motorn varva fulla varvtal i x antal sekunder innan den nya fetare blandningen hinner blanda ut den snåla blandningen i flotörhusen. De är helt otroligt att motorer håller så bra som de gör med denna teknik.
 
Last edited:

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Töms inte gasaren extremt fort, om du ger fullt spett så borde den ju tömmas och på den tiden som varven ökar så är det inte lika högt tryck och behov av smörjning iom att den varvar upp?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Okej. Trodde oljepumpen siktade på konstant oljeinblandning men om den ger högre procentuell inblandning beroende på varvtal då är jag med på ditt resonemang.

De blir eftersläpning på oljeblandingen ändå.
Ex om man kör sakta så blir hela flotörhuset fullt med ca 1% soppa och slår man då full mutter så hinner motorn varva fulla varvtal i x antal sekunder innan den nya fetare blandningen hinner blanda ut den snåla blandningen i flotörhusen. De är helt otroligt att motorer håller så bra som de gör med denna teknik.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Töms inte gasaren extremt fort, om du ger fullt spett så borde den ju tömmas och på den tiden som varven ökar så är det inte lika högt tryck och behov av smörjning iom att den varvar upp?
Man kommer otroligt långt på enbart fyllda flotörhus minst 200m full gas. Under acc full gas har man max belastning på motorn hela tiden, både högt varvtal och belasning.