ZRT 800 Går ej att stänga av

HenkeJ

Medlem
21 jan 2007
12
0
1
Kungsör
Vad kan det vara? Har kollat t-lås, dödare, samtliga elkopplingar men utan framgång. Den separata jordkabeln som går från CDI-boxen hade lossnad. Fint, trodde jag och skruvade den i motorblocket igen men utan resultat..
Någon som har någon bra ide om vad det kan vara? Om någon har ett elschema eller vet någon site så vore jag mycket tacksam..
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
du kan ju alltid koppla en egen dödare som bryter "pickupkabeln" till cdi'n. d flesta dödare är egentligen kortslutare, som kortsluter 2 kablar, medans en dödare bryter pickup signalen till cdi boxn. tex den du har runt handleden (snöret) brukar vara en dödare, medans knappen på styret är en kortslutare.
 

HenkeJ

Medlem
21 jan 2007
12
0
1
Kungsör
Jo, om jag inte hittar felet så får det bli någon sån lösning, men hälst skulle jag vilja lösa problemet istället. Finns det någon bra återförsäljare där man kan beställa kopplingschema?
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
hmm.. vet att gammla bilar också har en tendens att glödtända. har du rätt värmetal på tändstiftet? rätt oktan tal på bensinen? luft i kylsystemet som gör att den får dålig kylning och går ovanligt varm och kanske glödtänder?

kan va så enkelt att det hann bli lite korrision på den oskyddade ytan där jordkabeln brukar sitta. och nu har du lite spänningsfall, och jag skulel tro att cdi'n kan vara ganska känslig mot förändrad strömstyrka? och när elektronik inte får som denn är gjort för så kan de mest konstiga fel uppkomma.


till john, dem borde inte glödtända om man har disel i eftersaom diseln är ett såkallat klass4 eller 5 bränsle.. alltså hög tändpunkt, medans bensin är klass1. alltså mycket låg tändpunkt. det som går att dislet alltid glöd tänder i diselmotorer är kompressions förhållandet som är ca 20:1 till skillnad från en bensinare som är ca 1:10. det höga kompresseions fråhällandet i diselmotorn skapar väldigt stor värme i den komprimerade luften (ca 800-900 grader) som sedan antänder dislet vid insprutning. alltså är inte det troligt att killen har gjort.
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
en bensin bil kan ju gå på disel om den är varm. jag känner en som tankade disel i en gräsklippare och den gick om man startade den med startgas men det blev problem å få stopp på den han fick kväva den.

när jag och en kompis körde hans 5900 en svän å sen när vi va hemma hos han å skulle stenga av den så gick det inte vi fick prima ihjäl den då va det fläcktremmen som var av.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Fråga:
Är den även trögstartad ibland (och kan äta något stift nu och då?) För iåsfall har jag haft samma problem på min gamla ZRT 800a, och då var det statorn som började *****s.
 

HenkeJ

Medlem
21 jan 2007
12
0
1
Kungsör
He he, nej, jag har inte tankat diesel... :)
Den glödtänder inte då jag kan stänga av den genom att rycka tändkablarna eller kabeln mellan spolarna. Statorn är nyligen omlindad så den tror jag inte på då den fungerat mellan omlindning och detta felet.
Den är omlindad av Timrå elbyggnad och dom verkar kunna sina saker.
Som jag fattat så är det lila kabel och brun kabel som "går samman" när man stänger av den. Har mätt från kontakten på statorn "baklänges" till jord och alla brytare fungerar. Vad händer när man stänger av den? Jordar man CDI-boxen eller statorn? Trodde självklart det var CDI-boxen men kablarna går ju till statorn... ???
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Troligtvis så jordar du statorn när du vrider av nyckeln el. drar bort nödsnöret, huvudsaken det jordas innan spänningen kommer till tändspolen men om det jordas efter CDI'n är risken stor att det blir höga strömmar genom den så att den bränns..

Det måste nästan vara något brott på kabeln någonstans, kan inte tänka mig något annat
 

EmilLund

Medlem
30 jan 2007
40
0
1
Uppsala
med ödaren kortsluter du 2 sladdar, för att stänga av, är det brtt på någon av dom kablarna , eller korrision uppe vid knappen) så går det nog inte att döda den
 

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
hmm.. vet att gammla bilar också har en tendens att glödtända. har du rätt värmetal på tändstiftet? rätt oktan tal på bensinen? luft i kylsystemet som gör att den får dålig kylning och går ovanligt varm och kanske glödtänder?

kan va så enkelt att det hann bli lite korrision på den oskyddade ytan där jordkabeln brukar sitta. och nu har du lite spänningsfall, och jag skulel tro att cdi'n kan vara ganska känslig mot förändrad strömstyrka? och när elektronik inte får som denn är gjort för så kan de mest konstiga fel uppkomma.


till john, dem borde inte glödtända om man har disel i eftersaom diseln är ett såkallat klass4 eller 5 bränsle.. alltså hög tändpunkt, medans bensin är klass1. alltså mycket låg tändpunkt. det som går att dislet alltid glöd tänder i diselmotorer är kompressions förhållandet som är ca 20:1 till skillnad från en bensinare som är ca 1:10. det höga kompresseions fråhällandet i diselmotorn skapar väldigt stor värme i den komprimerade luften (ca 800-900 grader) som sedan antänder dislet vid insprutning. alltså är inte det troligt att killen har gjort.

john har alldeles rätt med den saken att diesel glödtänder i tex skotrar,mopeder och liknande har testat engång i en gammal skoter och moppe för att se ;D
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
När högfartslindningen brinner av på bla zr-modellen så kan det uppenbara sig genom att skotern inte går att stänga av.
Kanske lika på din zrt?

zrt har något grövre lindning än zr och brukar ej gå sönder men värt att kolla upp saken...