Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Kapade med cirkelsåg från insidan. Bättre att ha en fintandad klinga än vanlig för trä.
Hugger annars så förbannat i glasfiberstavarna.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Smakråd efterfrågas.
Funderar på att plastidippa sidan ovan fotstegen svarta. Tänker att det skulle bli fränt då det skulle få "karossen" att hänga ihop med den delen av tunneln? Om ni hajar...? Och så får jag testa plastidip.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Risken är stor att du rullar av färgen med skorna. Speciellt när det blir en så pass skarp kant där färgen upphör.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Lackade tunnelsidorna. Mest för att testa hur plastidip är att jobba med.

Blev riktigt bra. Var dock tvungen att lägga åtta (8!) lager innan det täckte. Hade väl 10 grader i garaget, vilket inte gav några problem. Klämde även dit en klibba och skar fram chassienumret.


Därefter kom mästersvetsaren med det nya rostfria (syrafast) avgassystemet. Vilket jag brände ihop med flexröret (som nu hamnar längre bak). Därefter gav jag mig på att isolera som attan.


Passar som hand i handske!


Lurar fortfarande på att sätta för hålet i tunneln.
Någon som tycker att det är en dålig idé?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Satte igen hålet och skippar den här tunna (tät)plåten.

Därefter lade jag avgasrör och isolering på plats.


Sen har jag lagt tillbaka originalplåtarna och en skiva värmeskydd.

Därefter en plåt syrafast.


Det vore själva fan om systemet skulle kunna bränna igenom till tanken nu.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Här hamnade flexröret.

Och luftfiltret hamnar här, där man kommer åt att slå bort snön.

Besökte sju olika firmor innan jag hittade en silikonslang i rätt dimension.

301,50 för 1,5 meter.
Man kan undra varför MCX valt 45 mm aluminiumrör. Antagligen för att jävlas med mig.

Börjar dock bli lite småfull (har folköl i garaget. Lite vanskligt när det nu är dags att löda in alla kablar i systemet...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

Blir lite mindre iögonfallande. Vi har ju problem med att polisen i Skellefteå lägger resurser på att jaga icke originalskotrar. Så tanken var att det skulle synas så lite som möjligt. Övergav det lite när jag låter filtret sticka ut bak. Så, ja... Vi får hoppas att polisen inte har örnkoll.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

I dag har det hänt mycket. Har lött in hela elsystemet och gjort klar allt rörmockeri. Och fikats bullar och anisgrisar i mängder (tack mamma!).
Imorgon ska skotern matas med alla vätskor, sen är det klart för uppstart. Därefter återstår antagligen allt jag glömt och diverse felsökning... Sen på med plasten och ut och gasa!

Saknar dock fortfarande variatorkitet (sekundär beställd och betald, men säljaren svarar inte längre på mejl/telefon...). Och den längre mattan och större vändhjul åker nog på vid ett senare tillfälle.

... Var det alltså ingen som hade originalvikter till kvar efter att ha byggt Turbo på Nytro? Eller måste man köpa sådant från butik?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har problem med en tryckgivare i insuget och oljeförsörjningen till turbon.
Och så har jag visst glömt pc:n i Tjockhult.
Men video kommer. Om jag lyckas klura ut hur man lägger in en med telefonen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Felkod 67? Finns inte i verkstadshandboken. Misstänker oljetryck...? Någon som vet?

Dessutom tycker jag att det är lite för mycket kondens ur avgasröret. Det var dock fem minus i garaget och jag har inte vågat varmköra pga felkoden. Den dök upp efter 45 sekunders tomgång.
Har lite ont i magen över det här.
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?p=1029062&sid=3040b3226c64c7ba36b61b22e6b77f40


http://www.hardcoresledder.com/forums/410-nytro/627154-error-code-67-a.html
: Ulmer called me and said error code 67 is an oil pressure sending unit problem. On a 2013 nytro there are 2 oil pressure sending units on the motor. anyways MCX address's only one of them. Allen called mcx and they are sending him how to address the send sending unit. I bought this kit from Ulmer racing for so that I would get customer service in the event that I had troubles with the install. I was right in doing so because Allen has been most helpful with this project!! Would recommend buying a kit like this from him to anybody in a minute!!

Dock Nytro men det kan väl va samma?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?p=1029062&sid=3040b3226c64c7ba36b61b22e6b77f40


http://www.hardcoresledder.com/forums/410-nytro/627154-error-code-67-a.html
: Ulmer called me and said error code 67 is an oil pressure sending unit problem. On a 2013 nytro there are 2 oil pressure sending units on the motor. anyways MCX address's only one of them. Allen called mcx and they are sending him how to address the send sending unit. I bought this kit from Ulmer racing for so that I would get customer service in the event that I had troubles with the install. I was right in doing so because Allen has been most helpful with this project!! Would recommend buying a kit like this from him to anybody in a minute!!

Dock Nytro men det kan väl va samma?

Lite mindre ont i magen får man ju. Får ta och ringa MCX imorgon.
Tack.