Variator trimning

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Vill lära mig mer om variatorer, är rätt grön på området så om nån har någon bra länk till nån sida eller kanske någon kan förklara lite så är jag mer än tacksam:ciao:
 

blairmorgan

Aktiv medlem
11 jan 2008
86
0
6
Dalarna
jag har haft en Zl 600- 00och dämparen där var precis som din.
jag köpte en Öhlinare och satte i blev som en ny maskin
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har suttit och läst igenom artiklarna nu men jag kan inte påstå att jag kan variatorn utan och innan ändå. Om man vill ha mera acceleration från botten vad ska man göra då tex? Vilken av variatorerna ska man ändra på då? Säkert en dum fråga men frågar man inget för man inget veta:hmmmm:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har suttit och läst igenom artiklarna nu men jag kan inte påstå att jag kan variatorn utan och innan ändå. Om man vill ha mera acceleration från botten vad ska man göra då tex? Vilken av variatorerna ska man ändra på då? Säkert en dum fråga men frågar man inget för man inget veta:hmmmm:
Nu förutsätter jag att du inte har alltför mycket grejor att laborera med.

Om du har fäste och motorn orkar dra kan du prova släppa sekundären för en snabbare utväxling = mer acceleration.
Toppvarven kan dock komma att sjunka, och det kompenseras med lättare topp på variatorvikterna.
Se dock till att den fortfarande växlar ut fullt.
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Man ska alltså släppa på fjädern för mer acceleration...som skotern går nu så känns det som att den växlar ut för fort och orkar inte acca förräns runt 7000 varv, då händer det grejer (har en tråd i arctic avd om det)Jag gillar att ha mycket acceleration, toppfart är jag inte så intresserad av. Men över 100 får den gärna göra. Så jag ska alltså släppa fjäder i sekundären ett eller några hack för att få mer acc?
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Jo det har jag tänkt göra, men grejen är det att den ska vara variator kittad men jag tror att den som gjort har gjort fel, som den är nu så accar ju en ET 340 värre!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man ska alltså släppa på fjädern för mer acceleration...som skotern går nu så känns det som att den växlar ut för fort och orkar inte acca förräns runt 7000 varv, då händer det grejer (har en tråd i arctic avd om det)Jag gillar att ha mycket acceleration, toppfart är jag inte så intresserad av. Men över 100 får den gärna göra. Så jag ska alltså släppa fjäder i sekundären ett eller några hack för att få mer acc?
Men då orkar ju inte motorn dra som det är nu.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Man ska alltså släppa på fjädern för mer acceleration...som skotern går nu så känns det som att den växlar ut för fort och orkar inte acca förräns runt 7000 varv, då händer det grejer (har en tråd i arctic avd om det)Jag gillar att ha mycket acceleration, toppfart är jag inte så intresserad av. Men över 100 får den gärna göra. Så jag ska alltså släppa fjäder i sekundären ett eller några hack för att få mer acc?
Tycker hellre att du ska testa spänna fjädern nått hack.
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Hmm...nu säger alla olika...ska jag spänna eller släppa fjädern. Om jag har förstått det rätt funkar det så att när man släpper fjädern så växlar den ut tidigare dvs mindre acceleration, spänner man fjädern blir det tvärtom, dvs växlar ut senare och få mer acceleration. Har jag rätt eller är jag ute på tunn is?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Väldigt kortfattat och enkelt så kan du jämföra med en bil. Om du gasar från noll och snabbt växlar till 5 växeln så kommer bilen acca sakta och motorn kännas seg. (fjädern för mycket släppt)

Om du istället fortsätter att köra på ettan så kommer den först acca som den ska men sen händer inget mer. (fjädern för hårt spänd)

Men om du växlar igenom 1,2,3,4,5 i rätt takt och tillfälle så accar bilen bäst. (du har fjädern rätt spänd)

Din beskrivning om hur din skoter liknar mest som att du för snabbt får in 5växel, så testa att spänna fjädern.
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Tack för ett mycket bra svar! Det där fattade till och med jag:rolleyes: då ska jag kolla upp vad fjädern sitter på nu och se om den går spänna en lite!