Mxz 700 vs. Enduro 700 vs. F6

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Tjena!

Nu är det dax att byta skoter och har kollat på både en MXZ 700 -01 samt en Enduro 700 -02. Enduron är 1 år nyare och då undrar jag, gjorde detta året någon större skillnad eller är dom ungefär likvärdiga?

Har även hört att rotax III-serien är drabbade med bl.a. packbox haveri osv. gäller detta endast 800 motorerna eller är även 700 motorerna drabbade?

Kan även tillägga att jag kollade på en F6 tidigare men såg då att dom går relativt fett original och man måste köpa till diverse saker för att fixa till detta, är det endast dom äldre F6 som är drabbade av detta eller är alla det?

Mvh
Henke
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
det är inte ens samma märke på mxzan och enduron. så jag kan säga dig att det är jävligt stor skillnad på dom.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jag hade nog valt f6 tror jag. Efi också. sätta ett munstycke i bränsleslangen är inte så dyrt. och injektor perfektor eller vad det kallas kostar vell kring 600kr?

Men tror nog dom duger även original.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag har haft en sådan Enduro 700.

Ångrar STORT att jag bytte bort den.. Gick ruskigt fint! :)

Enduron är mycket bättre än Mxzan..
Bättre boggie, bättre dämpare, framvagnen är bättre.. ;)
 

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Tack för snabba svar! =)

Så det behövs inte en "Boondocker box" till f6? Vars kan man få tag på en "injektor perfektor", finns det någon svensk återförsäljare som säljer dom?
 
B

Biosteel

Tack för snabba svar! =)

Så det behövs inte en "Boondocker box" till f6? Vars kan man få tag på en "injektor perfektor", finns det någon svensk återförsäljare som säljer dom?
boondocker behövs inte men är verkligen nånting bra att använda till skotern :rock:
 

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Tack för svaren!


Ställde en fråga tidigare som jag skulle vilja få svar på, Rotax III-serie gäller det endast 800 motorerna eller är det även 700 motorerna?

Kan även tillägga
Vad är det för viktskillnad mellan en f6 gentemot en enduro 700?
 
B

Biosteel

Det är väl 800orna som är drabbade, 6-700orna är väl riktigt bra har jag för mig.
Det håller jag inte alls med om Alla vätskekylda "REED" styrda ROTAX motorer 500<-->800 cc tillhör den sk. Serie-III familjen !

Den första motorn i denna familj är den "Lilla" 600 cc motorn som kom till 1999 års modell. :cool:
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928

här har du lite läsning. jag hade satsat direkt på lynxen, jag har upplevt mycke krångel med f6:an.

ett exempel: en polare köpte en ny f6 -06. han har kört cirka 350mil med den nu ungefär och skoter har fått 4 pipor att spricka, varför det har hänt vet ingen på hans ÅF och han fick den fösta pipan, sen har jag själv fått pröjsa för dom.
och på sportlovet var vi uppe i hemavan och körde så skar den, och han kör verkligen inte hårt med skotern, att den skär kan hända alla skotrar men jag tycker att denna är lite extrem?
men kanske har han bara haft en ruskig otur med skotern, ett riktigt måndagsex?
 
B

Biosteel

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928

här har du lite läsning. jag hade satsat direkt på lynxen, jag har upplevt mycke krångel med f6:an.

ett exempel: en polare köpte en ny f6 -06. han har kört cirka 350mil med den nu ungefär och skoter har fått 4 pipor att spricka, varför det har hänt vet ingen på hans ÅF och han fick den fösta pipan, sen har jag själv fått pröjsa för dom.
och på sportlovet var vi uppe i hemavan och körde så skar den, och han kör verkligen inte hårt med skotern, att den skär kan hända alla skotrar men jag tycker att denna är lite extrem?
men kanske har han bara haft en ruskig otur med skotern, ett riktigt måndagsex?
visst jag är inne på arctic men det där är nog ett måndags exemplar. tycker du helklart ska testa en F6 och är du intresserad av mer information så finns ju alltid stins1 här på forumet :ciao::rolleyes:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Det håller jag inte alls med om Alla vätskekylda "REED" styrda ROTAX motorer 500<-->800 cc tillhör den sk. Serie-III familjen !

Den första motorn i denna familj är den "Lilla" 600 cc motorn som kom till 1999 års modell. :cool:
Jo, såklart är jag medveten om att Serie-IIIan sitter i alla Rotax under den tidsperioden, men det jag menade var att det är 800an som lidit mest av dess problem, och de andra storlekarna har klarat sig hyfsat undan. Det kan vi väl vara överens om? :beer:
 
B

Biosteel

Jo, såklart är jag medveten om att Serie-IIIan sitter i alla Rotax under den tidsperioden, men det jag menade var att det är 800an som lidit mest av dess problem, och de andra storlekarna har klarat sig hyfsat undan. Det kan vi väl vara överens om? :beer:
personligen har jag ingen erfarenhet av dom maskinerna men jag har fått samma uppfattning av polarnas maskiner.;)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är 800an som är värst drabbad av Serie-III familjen.

Kör själv en F6a(-06)och är riktigt nöjd med den. Min är utrustad med M7 drevning och varit in hos PFracing för v-kitt. Med bättre matta så hade ja dragit en XC 600 -09 på 201m ;) Tappa starten pga sämre matta.

Du kommer väll inte gå på en -06a om ja förstår dig rätt men det är -05an som är värst drabbad av att gå fett. -03an går ju snålast av alla och ska väll inte dra nå mer bensin än vad dom andra skotrarna du har kollat på.
F-serien går rusktigt bra i pudret för att vara korta maskiner. Har suttit fast ganska mycket i vinter med min men det är pga variator kalibreringen, men det är smällar man får ta.


Ett råd är ju att fösöka provköra ALLA modeller som du är sugen på för att se vilken som känns bäst för just dig, och då ingen 200m provtur. Prova i 20-30min på led, utanför leden och på nån sjö så du får rätt uppfattning om skotern så ska du se att de löser sig ;)
 

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Ett råd är ju att fösöka provköra ALLA modeller som du är sugen på för att se vilken som känns bäst för just dig, och då ingen 200m provtur. Prova i 20-30min på led, utanför leden och på nån sjö så du får rätt uppfattning om skotern så ska du se att de löser sig ;)
Och vars kan man få provköra en skoter i 20-30min? knappast hos den som säljer >.<

Tror inte säljaren skulle uppskatta de ^^. Sticka iväg en halvtimma ;P
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Och vars kan man få provköra en skoter i 20-30min? knappast hos den som säljer >.<

Tror inte säljaren skulle uppskatta de ^^. Sticka iväg en halvtimma ;P
Är man seriös så borde det inte vara något problem. Man vill ju inte bara prova skotern 5-10min.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jo, såklart är jag medveten om att Serie-IIIan sitter i alla Rotax under den tidsperioden,
men det jag menade var att det är 800'an som lidit mest av problem,
och de andra storlekarna har klarat sig hyfsat undan.
Det kan vi väl vara överens om ? :beer:
Det är 800'an som är värst drabbad av Serie-III familjen.
Fel Fel Fel !!!

800'an är inte nå mer drabbad än de andra i serien, men det många glömmer bort är att det har sålts BETYDLIGT fler 800'or än tex 700'or !!

problemen med Serie-III motorerna ser lite olika ut beroende på vilken motor det är vi snackar om.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjena!
Nu är det dax att byta skoter och jag har kollat på :
* Ski-Doo MXZ 700 ( 2001 )
* Lynx Enduro 700 ( 2002 )
* Arctic Cat F6 ( ???? )

Vilken skall jag välja ?

Mvh / Henke
1. LYNX'en då den har bäst fjädring.

2. F6'an är däremot en smidigare maskin.

3. Ski-Doo'n lirar inte i samma division


.